Beskriva smärtan
Hur beskriver ni eran smärta för "normalfriska"?
Sara
jag brukar oftast beskriva det som riktig hård influensa utan förkylningen och feber. Den värken som sätter sig i hela kroppen och all orkeslösheten, inga krafter och null initiativ. Det är mina goda dagar säger jag. dom _GODA_.
Sen kan dom gjöra matematiken själv som oftast.. :) Dom flesta blir rätt tysta när det går upp för dom hur det är.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
När smärtan sitter på höft/bäckenet så får jag en brännande smärta. Brukar beskriva den som om du kör in en rödglödgad kniv och vrider om.
Sedan är det som hon ovan beskrev det.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Som tandvärk i ryggen…. Ellar när man fått ett riktigt hårt slag…när man fortfarande är lite domnad och smärtan kastar sig över en..:)
Bra svar!
Inatt hade jag ont i min stortå och det kändes precis som när man förfrusit den och den börjar få känseln tillbaka.
Sara

Jag har reumatism med medföljande reumatisk feber så influensa med feber kan man säga. När jag har ont i handlederna så gör det så ont att det känns som om händerna ska trilla av, det drar liksom åt av smärta.
Jag brukar beskriva det som om jag har grävt om hela trädgården igår. Ont överallt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

det känns hemskt att skriva att det känns skönt att någon mer vet hur det är att ha ont, (för det optimala är ju att ingen av oss behöver ha ont) men när det nu ändå är så, så är det skönt att någon, för en gångs skull förstår vad det handlar om.
Min smärta sitter under det vänstra skulderbladet och när det är som värst, så kan jag inte lyfta mina armar, titta eller tala, samtidigt kräks jag var 10:de minut. Annars har jag "bara" normal-ont dygnet runt, sedan 30/06/85.
Det är första gången som jag beskriver min smärta och det rör mig till tårar. Tack för att ni finns, kära fibromyalgiker

Jag brukar säga att det är som tandvärk i hela mig, kan även ta det med att jag är kall inne i benet osv
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Jag brukar beskriva det lika som Rita.S gör, brukar dessutom säga att det känns som att jag har blåmärken på i stort sett hela kroppen. När jag pluggade till Fritidsledare skrev jag en artikel om fibromyalgi och hade en liten föreläsning för klassen om det. Då använde jag mej bla av en text jag hittade på nätet för att beskriva sjukdomen. Hittade den även här på sajten i Smärta och anhöriga, rubriken är: att leva med fibromyalgi. Kolla in den! Jag la till några saker i den texten och visade den för klassen. Dom blev ganska förvånade, alla visste att jag hade problem med kroppen men inte att det var i så stor utsträckning, jag ser ju oftast frisk ut och klagar sällan. Det kändes jätte bra att berätta för klassen om fibro, det var många som inte visste vad fibro är. Hade med ganska mycket fakta om sjukdomen men det var den texten som gjorde störst intryck och förståelse för vad fibromyalgi är tror jag.
Jag brukar ofta försöka förklara med influensan, men de jag känner får inte ont i kroppen när de är sjuka *lyllosar* Så jag får förklara bara att jag har värk överallt och inget lindrar varken vila eller motion. Vilket det kan göra, men jag vet aldrig vilket. Sedan det värsta är tröttheten som bara slår ut mig så det går bara inte hur mycket jag än vill att göra något.
Jag brukar beskriva det som Rita.S gör bland annat. Eller så säger jag att jag är som ett stort blåmärke hela jag. Och sen tröttheten, den kan jag bli galen på. Men jag lärde mig på Smärtrehab att vi som har Fibro ofta utvecklar en så kallad "två-dygns-rytm". Det betyder att man har två dygn på ett kan man säga.
Från det jag vaknar så orkar jag oftast vara uppe max 8 timmar, sen måste jag få lägga mig och sova 2 timmar för att orka vara uppe resterande tid innan det är dags att lägga sig för natten. Så mitt dygn ser ut såhär oftast: Vaknar och är vaken ca 6 timmar, sover 2 timmar, uppe 5-8 timmar till och sover för natten i ca 6 timmar och sen börjar det hela om från början.
jag brukar säga att: tänk dig att du spran marathon i förrgår. du har ont övrallt och du är totalt utmattad.. VARJE dag.. sen får man fråga: har du haft njursten, tandvärk, mensvärk, benhinneinflamamtion, och har dom haft det..nåt av det(en del har ju aldrig varit sjuks, då e det pmöjligt) eller fött barn, då kan jag börja beskriva för dom hur det känns.. migrän är som att ha njursten i huvudet.. värken i mina ben är som ständig benhinneinflammation eller tandvärk i benen.. i armarna är det som mensvärk..
typ och jag sover lika mkt som en som har ett kolikbarn.. då bruklar folk fatta vad jag menar .men då kommer: men SÅ illa kan det väl inte vara?? du ser ju fräsch ut..
Jag säger som mudkip, dåliga dagar säger jag överkörd av tåget X gånger och hoppad på, eller dragen genom mangel. Idag är överkörd av tåget mins 4 gånger,
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Ja jösses.. det är ju tur att man inte SER lika illa ut som man KÄNNER sig iaf.. Då tror jag inte jag skulle gå ut alls.. hum..
som om någon skär med kniv inuti mina ben när jag går. ont så inåt h*.
Smärtan under fötterna då?
Jag brukar beskriva det som att jag har skoskavsblåsor under hela fötterna.
För det svider verkligen så mkt att jag har problem att gå när fötterna gör ont.
Sara
för kvinnor är det lätt.. "tänk att du har gått i högklackat ut när du gick på stan… sen stannade du på äfterfäst nån stans, och benen brinner och svider av dom högklackade."
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Hopi-Ja det är ju tur att man inte ser ut som man känner sig säger du och det kan jag väl hålla med om, men å andra sidan, om vi nu skulle göra det så skulle vi inte behöva försöka beskriva hur vi känner oss för då skulle folk se det på en gång istället, även om det dock inte skulle några vackra syner alls…..*skratt*
18 exakt, tänk om det syntes på oss att vi inte är friska. då skulle vi slippa öda bort så mycket kraft i onödan, på att försöka få folk att förstå.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
19- Ja precis. Men skulle nog inte vara så roligt att se ut som "hej-kom-och-hjälp-mig" varje dag heller ijuförsig. Men ibland önskar man nästan att det syntes utanpå någon enstaka gång så folk fattar.

Helt klart det är lättare när det syns att man är dålig.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!