Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 4134 ggr
Zadeira
2015-03-31 15:07
1

Kortison?

Fick precis ett brev från min läkare som tagit min fibro på stort allvar och dessutom ville utreda mig för reaumatiskt pga förhöjda inflammationsprover. Hans kontakt med Reumatologen angående kortison resulterade i följande:

"Man kan prova med ex 10 mg Prednisolon under 4 veckor för att sedan utvärda, och upplevs en radikal förbättring så återkommer vi med remiss till Reumatologen"

Jag sitter här med hög puls, yrsel och skikiga händer och försöker komma ihåg det här med kortison. Det var väl inte bra? Det är väl beroendeframkallande? Eller hur är det? Min förvirring är stor då jag inte alls var förberedd på detta beskedet och nu inte vet vad jag ska svara… Så någon kanske kan ge mig lite tips angående det här med att prova kortisonpreparat?

Maria
2015-03-31 15:24
2

Prednisolon är inflammationshämmare och knappast vanebildande.

Jag har ätit stora doser Kortison och slutade lika tvärt som jag började.

/Maria

Zadeira
2015-03-31 15:26
0

Då kan det vara värt att prova enligt dig då?

Maria
2015-03-31 15:32
1

Jag skulle absolut testa. Det är ju alltid värt att se om det fungerar och en bra grund om du ska bli fortsatt utredd hos reumatologen.

/Maria

Chestnut
2015-03-31 16:14
2

Instämmer med Maria. Kortison är inget du kan bli beroende av. Det är kraftfullt för att dämpa inflammationer dvs reumatiska yttringar. Ett tips är dock att ta kortisonet på morgonen - då är kroppens kortisol halt som högst naturligt dvs att ta kortison på morgonen stör kroppen minst. Dessutom så om man tar det sent på dagen kan man få svårt att sova sen till natten har jag själv märkt…

Med vänliga hälsningar
Chess

Zadeira
2015-03-31 18:06
1

Tack för era svar! Jag pratade även med mamma och on sa samma sak, så det är bara att ringa läkaren imorgon med andra ord och be honom skriva receptet!