Orudis retard och dess biverkningar
Hej!
Jag är blott 24 år men har haft ont i snart 10, varav de senaste fem har det bara blivit värre. Efter att äntligen haft ork att gå till läkare och vara "jobbig" så har jag fått ut medicin som funkar rätt okej. Alvedon 665 hade jag för ett år sen, men pga orsaker så blev det inte mer än en månad av det (byte av läkare som inte riktigt tycker att fibro finns) och det har tagit mig tills nu innan jag orkat ta tag i det igen, med ny läkare efter min flytt.
Så, Alvedon 665 har jag igen (2 tabletter, max 3ggr/dag) och Orudis Retard 200mg (1/dag på morgonen). Alvedonen har jag som sagt haft innan och inte haft några problem med, den gör sitt jobb 1/3 av gångerna, ser till att det inte blir värre 1/3 av gånger och sista tredjedelen så händer inte så mycket alls - men den är bättre än inget och jag har inga biverkningar av den.
Orudis retard däremot… började ta den i tisdags och natten mot onsdags var jag duktigt magsjuk. Gasigheten uppkommer vid 9-tiden på kvällen (tar tabletten vid ca 11 på morgonen) och vid 3.30 på natten måste jag gå upp och gå på toa, men det blir oftast att jag bara kissa och släpper ut gaser. Jag har haft rätt ont precis under skulderbladen och det gör mer ont ju mer gaser jag har. Till skillnad från det första dygnets diarré har jag dessutom blivit mer förstoppad nu. Jag har fått höra att biverkningarna borde gå över inom några veckor och jag känner ju att gaserna blir lite mindre redan, men är det nån av er som har erfarenhet av Orudis Retard?
Den hjälper VERKLIGEN mot smärtan, så vill helst inte byta ut den…
Har du fått testa Diklofenak? -är ju ganska lik Orudis Retard. Jag har provat båda i åratal, först Diklofenak och sen Orudis Retard och inga av de gav mig problem med magen.
Nej, jag har inte provat Diklofenak. Fått prova Naproxen, blev jättedålig av den och den hjälpte inte heller. Ett halvår senare upptäckte jag att jag blivit laktosintolerant, så förmodligen det som var problemet då.
Okies.
Jag personligen tycker Orudis Retard är bättre än Diklofenak, men Diklofenak kanske funkar för dig, så be din läkare om tid så ni kan prata igenom detta (om du vill så klart).
Jag har en tid om 3 veckor, så att jag skulle få tid att prova på den här. Bra läkare :)
👍
Jag har Orudis och fick med ont i magen de första dygnen. Men det var bara gaser men det kändes som om man behövde bajsa.
Jag blir däremot väldigt trött av de.
Ett par veckor senare har jag blivit av med alla biverkningarna förutom att magen är något trögare än vanligt. Och de funkar alldeles ypperligt mot en stor del av smärtan! Kunde stå och baka trolldeg i flera timmar igår och kände knappt av det. Idag känner jag inte alls av det, så det är fantastiskt.
Använder själv orudis. Gör susen för kroppen.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering