Känns som att det rinner i nacken
Jag har de senaste två veckorna haft massor av värk framför allt i nacke, axlar, armar och händer. Armarna känns jättetunga och att ha dom uppåt (typ hänga tvätt, kamma håret, plocka saker ur skåp osv) är ett helt företag. Händerna svullnar framför allt på kvällarna. Jag skulle gärna ha ett kvastskaft eller liknande att staga upp huvudet så nacken slipper.
Nu sista tre kvällarna känns det som att det rinner inuti nacken längs med ryggraden. Otroligt märklig och rätt obehaglig känsla. Det ger rysningar och det sitter i ett bra tag (typ en timme). Någon som känner igen detta?
Äntligen! Låter kanske hemskt, men jag har googlatt och skrivit insändare på annat forum om detta men ingen som känner igen sig. På mig känns det som om det rinner kolsyra eller smågrisar i ett rör ifrån skallbenet ner i nacken. Jag hör hur det rinner inne i huvudet. Får det när jag har ont i nacken. Ska fråga min neurolog när jag ska dit i mars. Minnet är inte som det ska vara så jag glömde det sist.
Ha,ha! Jag menar googlat och det rinner smågrus inte smågrisar!! Hi,hi
Hahaha men precis så fast utan smågrisarna!:) Det skulle vara jättespännande att höra vad neurologen säger. Jag har också ont i nacken som sagt. Mycket märklig känsla. Det här med minnet är hopplöst. .. jag får skriva upp allt för tillfället. :( Så skönt att höra ändå att någon känner igen sig♥
Jag skriver här när jag fått svar;-)
Perfekt! 👍
Samma här! Fast också utan smågrisar 😃 Tack för ett gott skratt
Men det känns så ibland bara och då är det som att det rinner nåt inne i kroppen. Obehagligt, men som sagt, händer bara ibland och inget jag har undersökt.
Har också haft värk sedan ca -85 (svårt att säga när det exakt började) i nacken och sedan i axlar, armar och händer.
Idag har jag städat och nu när jag sitter har och vilar lite så sätter det igång. Funderar på om det inte är så att det alltid dyker upp när jag varit igång lite extra? Är inte helt säker dock.
Tycker ni andra att det verkar så?
Jag höll nästan på att säga äntligen! jag också 😉 Har länge funderat vad det är och vad det beror på. Men jag har även detta rinnande ut i armarna ibland. Händer att jag känner efter om det känns blött på utsidan men det gör det aldrig 😛
Sätter jag mig ner och vilar lite så kommer värken som en räkning med posten om jag har varit igång med något. Dammsög här om dagen, inte alls ansträngande tycker jag, men det tog bara 2,5 timmar så kom tsunamivärkvågen i armarna. Min man brukar gnälla lite på mig "du ska ju inte hålla på" sedan masserar han lätt på värken. Men man kan ju inte vara helt still heller för då gör det ont också till slut.
jag har ibland en liknande känsla men för mig är det som isvatten som rinner ner över benen i mitt fall så tror läkarna att det med det med största sannolikhet på att jag har flera diskbråck och eventuellt på att Ischiasnerven bråkar lite
har du stora problem med ont i nacken så prova att köp en mjuk nackkrage på till exempel Apoteket använd den dock inte för mycket utan när det är extra jobbigt
#8 Jag känner igen det där. Det funkar ju inte att bara göra inget. Det hjälper ju inte. :( #9 Jag brukar gå runt med vetekudden runt nacken. Ska kolla upp nackkrage.
ursäkta att jag asgarvar av "smågrisar" men gudar vilken bild :D klockrent, tack för skrattet!
Jovisst har jag upplevt det tidvis, dock inte särskillt stärkt, så det sitter inte i så länge, det känns som att det "pyser" luft där inne för min del, och är en rätt.. intressant kännsla, men den hänger inte kvar efteråt för min del
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Tråkigt att behandling som verkar bra ska va så dyr . Många former av verk framkommer av typ överspänning i kroppen har vi felet på ett ställe så sprider sej det ofta till flera ställen . För vissa kan helkropps beröring/taktil lösa upp spänningen . Men vidbehandlingen bör kroppen vara varm för att klara landa helt o helt fri från kläder men täckt för att hålla värmen . Denna lugna mjuka beröring ska beröra hela kroppen inte bara där det onda sitter .Att vara helt bar är för att känna att blodet strömma fritt från topp till tå . Många blir rädda för dessa behandlingar man tappar kontrollen när man landar allt kan hända vissa bara gråten mm men efteråt brukar det bli en lättnad . Men som vanligt så är vi olika personen vad som funkar o lindrar alla är vi olika så det gäller att våga prova olika behandlingar .
må väl alla medmänniskor
Väldig skum känsla det där med att det känns som något med kolsyra rinner ned från nacken, man hör det liksom också!!
Trodde jag var ensam med den känslan har aldrig sett att det tagits upp tidigare
men där ser man….ja ha och vad fan är detta för något?
någon som vet? någon som kan ta upp det för sin läkare?
Har försökt förklara känslan för min läkare men fick inget egentligt svar på den frågan.
hoppas att någon annan vet!
Louise
TS, menar du med rinnande som blödande? Menar du muskler eller i ryggraden?
(har ej möjlighet att läsa alla inläggen).
Jag har ganska ofta känslan av blödande muskler. Och de sitter ju i ryggen men ungefär vid skuldertrakten och nedåt en bit. Har påpekat detta för läkare men det enda man fått höra är att jag borde skrika av smärtor då. Ändå så kunde jag förklara hur känslan var.
#14 Nej inte blödande utan mer som rinnande. Sockerdricka… typ. Antar att det är i ryggraden det känns. Ger rysningar och känns märkligt och obehagligt.
Men inte så det gör ont. Det låter inte alls kul. Hoppas att dom kan hitta vad det beror på för dig. 🤗
Är det varmt det där?
Isf så har jag haft så förut men det var många år sen. Kändes nästan som ett lysrör fylldes med värme eller hur man nu ska kunna tänka sig. Man känner liksom värme flytta sig inuti ryggraden.
#16 Näääee…. mer kallt tror jag.
Ja då är det inte samma då 🤦♂️
😃
ja jag kan inte säga jag har reagerat på någon "temperatur" själv men jag skulle säga det känns.. kyligare? Inte varmt iaf.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.