Kompetent personal!
Hur kan det komma sig att handläggare på FK inte behöver ha någon som helst medicinsk utbildning? Jag har helt sagt upp bekantskapen med dom efter att:
- Jag fick inte byta handläggare eftersom jag ville ut och arbetspröva. (Handläggaren satt vid 1:a mötet och jämnställde min ryggmärgsskada och mina operationer med när hon hade tennisarmbåge)
- Min läkare och försäkringsläkaren stod helt på min sida och försökte få handläggaren att förstå min skada men hon vägrade lyssna.
- Jag hade en gång en hobby. Sjunger väldigt mycket. Efter att ha varit med i en större musikal så ansåg handläggaren att det inte var nåt problem att hitta arbete. Jag kunde ju bli sångerska!! (Flytta 50 mil och skiljas från min son).
Den dagen när det kommer någon man kan prata med och som kanske förstår så kan man ju ta upp kontakten igen….
Min försäkringshandläggare tyckte jag skulle ta fram madrass pengarna om jag inte klarade mig på den sjukkassa dom beslutade åt mig..(jag är egen företagare och då bestämmer man inte själv vad man tjänar)
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ja jösses.. från FK kan man nog få höra vad som helst verkar det som.. Jag hade tur iaf o har/hade en bra handläggare där. Men dom verkar inte växa på träd…
Jag fasar för den dagen jag behöver sjukskrivast pga min fibro >_<
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
jag hatar fk, går på ngt så roligt som pila projektet, ngt från den nya regeringen, där alla som varit sjukskrivna i minst 2år fram till jan -07. som går ut på att reda ut männsikors sjukdoms bild o skaffa dem arbete…….var på utredning augusti -06 men de tyckte absolut att det var dags för mig ändå o det spelade ingen roll vad jag sa, det var redan bestämmt, annars skulle jag bli utan ersättning. så nu är det dags igen läkare,sjukgym, arbetsterapeut,psykolog,socionom. phu mitt i utredning just nu…….o alla dessa frågor om o om o om igen som de frågat sen den dagen jag va med om min olycka, hur man bor om man är gift om man har barn om ens föräldrar om man har syskon mm, jag spyr på dem just nu.lycka till alla sm har med fk o göra

Jag vet precis hur det känns. Jag har nyss varit på en utredning (FMU) som fk skickat mig till. Jag har också träffat läkare, sjukgymnast, arbetsterapeut, psykolog och socionom. Nu är jag sämre än innan jag kom dit. Fy farao!! För att inte tala om alla dessa frågor man ska svara på, om i stort sett allt. Man måste ju delta i utredningen, annars blir man av med sin ersättning. Det enda jag kan säga är att man får försöka stå på sig, annars kör de över en…

Är inte heller vän med FK. Har en annan kronisk sjukdom än er, men hittade in här och trivs :-). Jag har förresten MS.
Jag vill börja jobba igen, men kanske med 25% och arbeta mig uppåt. Men min handläggare och FK läkare anser att jag ska bli förtidspensionär… Detta efter att jag fått 10 veckors topp rehabilitering och verkligen känt att mitt liv börjar ordna sig. Har haft MS som diagnos i 1,5 år, så jag är fortfarande på nybörjarstadiet i min sjukdom.
Har skrivit om det hela här:
http://politik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=70df3a0a-48c6-4745-afc4-1e1a94edcbbe
Så nu har inte jag något till övers för FK, som jag inbillade mig var på de sjukas sida. Men så är det inte.
En av sakerna med min MS är att jag förlorar vikt för jag känner inte hungerkänslor. Jag har fått en Skalman klocka, eller mat och sovklocka som påminner mig om att äta. Sedan jag fick brevet från dem, så orkar jag inte bry mig. Min vikt som jag äntligen börjat få ordning på rasar igen.
Tack för det FK, som lyckas att få en som trodde att hon var på väg tillbaka att tappa lusten. Och det krävs en massa för at jag ska göra det. Men de lyckades. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
grr man kan bli vansinnig!
Hoppas du klarar hitta tilbaks till peppet, Vanessa!

Hej!
Förstår på sätt o vis er ilska. Men ni får inte glömma bort att det är inte FK själva som har bestämt allt detta. Dom sitter ju bara som en instans som ska utföra det som de högre upp säger åt dom att göra. Sen den handläggare ni har sitter ju i ett ännu sämre läge, han/hon ska dels utföra det som sägs samt ha kontakten med den som är sjuk. Den sitsen skulle inte jag vilja ha.
Vanessa, du borde ju kunna få testa o jobba lite. Har du jobb att gå tillbaka till? För även om man har en varaktig sjukers. så kan man testa o jobba om man känner eller tror att det ska fungera. Dessutom är man skyldig att börja jobba om ens tillstånd förbättras, så inte heller en varaktig ersättning är för evigt.
FMU är jobbigt att gå igenom. Gjorde det själv i februari. Kändes mycket oroande innan o så men nu är jag mer positiv. För det visar ju på om man klarar eller inte klarar att jobba. Så försök att va positiv till den det är ju ett sätt att visa hur det verkligen är.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
även om man är sjukpensjonär så är det tillåten att jobba en liten prosentandel tror jag, iaf är det lov i norge, och vad jag har fattat är det inte sådär stor skillnad på norge och sverige på dessa regler.. du kan ju kolla upp hur mycket du får lov att jobba brevid att va sjukpensjonär? :)

ja man får ha nåt 1/8 av 40 timmar som man har nån aktivitet, jobba eller läsa nåt. Men man ska meddela FK om vad man gör.
O det är bra att ha en öppen kommunikation annars ställer det bara till besvär för alla parter.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
presis :)

Jag ger inte mycket för FK!
Jag vet aldrig hur många gånger som jag har bytt handläggare. Varje gång jag ringer så har jag fått en ny och oftast så är den personen inte där då jag ringer, utan dom säger att hon ska ringa upp. Men inte är det någon som har ringt. Aldrig någongång! Dom bara skiter i en.
Men nu har det bara gått fem år och ingen bryr sig. Är det så det ska vara?
Ger inget för varken FK eller sjukvården, för där får man ingen hjälp, utan man får söka sin hjälp på andra ställen som kostar dyra pengar för en. Man finns inte längre för dom….
Tråkigt är det. Jag skulle nog kunna tänka mig att betala mer pengar för ett läkarbesök, för att kunna få bättre vård. Men det kanske inte hjälper…
Må så gott
Lotta "Värd på Insidan"

År fortfarande trött på det hela, men börjar få tillbaka min lust igen. Har ett extra jobb som jag är väldigt välkommen tillbaka till. Men som sagt, det är extra. Några timmar här och där. Men de är alltså beredda på att anpassa jobbet så att det passar mig som jag är nu! Snacka om trevligt. Ska meddela FK så jag kan extrajobba där. Sedan vill jag börja arbetsträna. Och banne mig, så ska det bli :-). Men först får det väl bli lite vila så att jag orkar ta tag i det hela. Då mitt extrajobb har fullt ös på sommaren.
Tack för att ni orkade lyssna på mig också. /Vanessa

#8 Problemet är ju att det är handläggaren som avgör…. De har hjälp av sin egen läkare, men han får bara lämna synpunkter. Istället är det en handläggare utan någon som helst medicinsk kompetens som avgör. Det är det som är så sjukt!! Min sjukdom är så ovanlig att läkarna på min VC har fått lära sig om det nu sen jag flyttade hit. Hur ska då en handläggare på FK förstå när knappt en läkare gör det?

För ett par veckor sedan gick jag till FK och sa att jag ville träffa min handläggare. Sedan hände inget, förrän idag när handläggare rungde mig, Men det var inte samma handläggare som terrat mig. Hon, den nya, sa att hon avlastar honom :-). Så nästa månad ska vi träffas och diskutera arbetsträning. Får se om FK skärper sig nu. Så jag kanske, kanske kan återfå mitt förtroende för dem. Som jag i och för aldrig haft som sjukskriven. /Vanessa
Jag blev överflyttad, lite mot min vilja att få sjukersättning. jag hade varit sjukskriven i nästan 3 år, när jag blev överflyttad. I februari kan jag få börja göra nåt igen mot betalning, och så ska jag börja arbetsprova någon gång snart. man orkar ju inte stå emot hur länge som helst.Det var det ekonomiska som gjorde att jag inte ville ha sjukersättning. Har förlorat 3000 kr i mån på det. Och så har de lagt in vårdbidraget som vi har för grabben som har en medfödd ärftlig ämnesomsättningssjukdom.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
jag har medvetet struntat i att ta tag i mitt liv för att slippa ha kontakt med FS för jag är nästan hundra på att de kommer strula.. det känns som att de bara strular när det gäller såna här problem..

Jag har fått ett hyfsat bemötande av fk men precis som LottaU så har jag haft flera olika handläggare så det har varit lite rörigt. Jag var sjukskriven i ca två år, innan dess hade jag haft vikariat och jobbat som tim.vik inom vården. I och med att jag var inskriven på arbetsförmedlingen då jag blev sjukskriven så skickade dom mej på olika utredningar och jag var med i nåt projekt mellan dom och försäkringskassan. De samarbetade runt mej och tillsammans kom vi fam till att jag skulle utbilda mej för att jag inte kunde fortsätta arbeta inom vården. Jag sökte till Fritidsledarutbildning och innan jag började på den så fick jag arbetsträna på ett fritids för att jag skulle se om jag trivdes med det jobbet och om jag orkade(detta hjälpte handläggaren på af till med). Trots samarbetet mellan af och fk när jag var sjukskriven så fick jag mest hjälp av min handläggare på af. Man kan ju tycka att det är fk som ska hjälpa en i första hand då man är sjuk men det var det inte i mitt fall. Jag fick första året på utbildningen betald av fk och andra året av af. Dessutom fick jag hjälpmedel från af, specialstol mm.