Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettövrigt-smärta
Läst 1040 ggr
domrei 1
0

fibro och operation

Hej!

Jag undrar om någon har erfarenhet av fotoperation och fibromyalgi?

Jag har en hallux valgus (sned stortå) och tån närmast stortån som delvis hoppat ur led. Vet inte varför men det började med inflammationer i tån som jag fått pga min psoriasis artrit (reumatisk diagnos). Har sagt ja till operation då jag har så ont att det är svårt att gå längre sträckor men är mycket orolig för hur operationen ska provocera fibrosmärtan. Också hur jag ska klara hoppa på kryckor upp till 2 mån  eftersom jag har smärtor i armarna vid minsta belastning. Har dessutom diskbråck och ischias. Bästa smärtlindraren förutom mediciner är varmvattenträning tycker jag och det får man ju också avstå från efter operationen - frågan är hur länge?

Är det någon som har erfarenheter av nåt liknande?

Sindri
0

Jag har inte fibro, men har opererat fötterna fyra gånger, hallux och hammartå.

Har aldrig gått på kryckor - har läkaren sagt att du skall göra det? Jag har fått speciella operationsskor med stel sula alla gånger. Man går på hälen.

Hallux tog ca sex veckor, hammartå fem.

domrei
0

Han sa att det kunde bli gips eller sko beroende på hur stabil foten var. Kan ju hoppas på sko. Hur länge gjorde det "akut ont" efteråt så man helst inte vill röra sig? Vilken smärtlindring fick du? Jag tar normalt både alvedon, brufen o Voltaren så nåt annat behövs. Han pratade om citodon o morfintabletter men Citodon blir jag ibland illamående o yr av. Har aldrig provat morfintabletter.

Sindri
0

Det där med smärta är ju så oerhört subjektivt och svårt att jämföra från person till person.

Min första hallux hade jag jätteont, men det kan delvis bero på att ingen hade berättat att jag skulle gå på foten och röra på mig. Äter nästan aldrig tabletter annars, men då fick jag några som jag ej kommer ihåg vad det var. Jag spydde av dem så jag slutade. Riktigt ont hade jag en vecka drygt då.

Andra op var artros på en  stortå. Hade inte ont alls då. Tredje op. var en annan hallux och då tog jag en Alvedon när jag kom hem, det var allt.

Nu fick jag utskrivet en massa tabletter, Alvedon med modifierad frisättning, Citodon och Arcoxia. Tog inte ut allt som tur var. Skippade Alvedon. Jag fick en Citodon och en Arcoxia före op. och en lokalbedövning som skulle sitta i ca 7 timmar. Blev noga tillsagd att ta smärtstillande regelbundet så det inte skulle börja göra ont, men jag segade på. När jag inte hade tagit Citodon på 14 timmar slutade jag med dem. Arcoxian var jag livrädd för, hade läst så mycket om biverkningar (i USA är den inte godkänd), men jag tog två första dagarna efter op. Sedan slutade jag med den. Så två dygn efter op. tog jag inga tabletter alls och har inte lidit av smärta.
En natt efter det har jag tagit en Citodon, när jag vaknade och hade ont.

Vet inte vad morfintabletter kan vara för något, det är viktigt att ni går igenom vilka tabletter du har (en receptarie är egentligen bättre på det) så du inte tar något som interagerar med det du tar nu. (Eller du kanske inte tar dem då?)
Annars kan du gå till ditt apotek redan nu och rådgöra med en receptarie om mediciner. Då kan du fråga vad det finns för morfintabletter.

Du kan också ringa till mottagningen och fråga sköterskorna. Jag blev alltid oerhört vänligt bemött.

Det som är viktigt är dels att du rör dig lite då och då för blodcirkulationens skull. Och när du sitter så ha foten så högt du kan, minst ovanför hjärtat. Det är viktigt att den inte svullnar för det kan göra ont i sig och försvårar cirkulationen.

Skall du operera två tår på en gång?