Vegetarian
Hej, jag är ny på detta forum, kallas Wynja och är 48 år. haft fibro i många år.
Förra sommaren slutade jag äta kött, av etiska skäl. Men jag slarvade och fick mycket brister, så började med kött igen. DÅ ökade min värk något enormt!! Tog ett tag innan jag insåg det och nu är jag veg igen med mindre smärtor!!
Någon som upplevt liknande?
//Wynja
Jag har hört om att många reagerar stärkt på fläsk, men inte hört så många som reagerar på kött in general, enbart en har jag stött borti själv. Men dom finns ju, du värkar ju va en av dom :) Så då behöver du iaf inte försvara dig överfor oss barbarer med enbart att du tycker det inte passar sig att äta kött, utan du kan slänga i bordet att du rakt av är allergisk mot kött
*skojar*
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag är också vegetarian men har inte tänkt på om min värk blivit bättre sen jag blev det. Är vegetarian av etiska skäl.

Rita.S : Ja fläsk var det som jag först slutade med…tyckte det var rent osmakligt. Kanske ÄR en sorts allergi!
Dreamiz: Jo, var ju etsika själ här oxå från början. Du kanske har bra tips om var jag kan finna enkla vardagsrecept? Så det inte blir massa brister som tidigare?
Ljus//Wynja

Själv har jag varit vegan i över 15 år och klarat mig utan brister. 
Men det är nog lätt gjort om man slarvar.. Det viktiga är ju att inte bara TA BORT kött, utan att ERSÄTTA det med annat vegetariskt alternativ som innehåller protein. Som tex linser, bönor, sojaprodukter (det finns mycket olika sojaprodukter: mjölk, grädde, yoghurt, biffar m.m.) Men om det är bara köttet du byter ut, så är det väl mest i frysdisk du ska leta efter olika biffar, "kycklingbitar" osv Så finns det även torrvaror av sojakött som är goda oxå.
Själv blev jag vegan pga allergi, men även för att jag tycker för mycket om djur för att äta dom. ;) Så jag var vegan långt innan jag fick fibromyalgi. Och fibron fick jag pga whiplashskada och arv från mamma o mormor…
#3 Jag är väldigt dålig när det gäller mat, tycker det är så tråkigt. Köper gärna nåt smidigt, som sojabiffar, qournbitar, filéer o sånt o sen grönsaker, potatis/ris/pasta till eller nåt.
Linser är också gott. Linssoppa eller gryta tex, med rotfrukter o linser o grönsaksbuljong. Stekta rotfrukter med grönsaksbiffar.
Det finns nu böcker med enbart vegetariska recept i! Kolla efter det. På vegan.nu finns väl också recept om jag inte minns fel…
Hopi kanske har fler tips?

Ja www.vegan.nu är ett ställe där det finns massor av bra recept!
Det är bara att fråga om du undrar över nåt, Wynja! Som vegan behöver man ju äta B12 extra men det ska ju inte behövas om man är "bara vanlig" veggie.
Om man äter ägg, mjölk o såna produkter.
Finns vitaminer på apoteket "mitt val vegetarian" som man kan ta om man inte får i sig allt man behöver med maten.

Tack alla för era svar! Ska surfa runt o kolla o till apoteket o handla
Wynja
jag vet också en som inte tål fläsk.. knasigt ^^