Cymbalta eller Tramadol?
Hej! Jag har i 5 år fått Tramadol retard 2x100 mot fibromyalgi. Det har fungerat så där, men så fick min läkare plötsligt för sig att jag skulle ha Cymbalta. Jag skulle sluta tvärt och under en övergångsperiod få Dolcontin. Jag började med 30 mg Cymbalta och mådde dåligt, men stod ut då det skulle bli bättre när jag höjde dosen enligt läkaren. Efter att ha kämpat i tre månader fick jag sluta och sedan dess har jag mått riktigt dåligt både fysiskt och psykiskt. Nu får jag Oxycontin och det det hjälper inte. Vad har hänt? Är det någon som känner igen sig? Min läkare blir bara arg och skyller på att jag inte tog högre doser av Cymbalta. Jag vore tacksam för svar!
konstig ordination tycker jag, behöver oftast trappa ut tramadol för att vänja sig av med den men samtidigt äter jag cymbalta men har även tramadol vid behov så konstigt är det att han satte ut med en gång:(
Jag var på smärtskola förra veckan och då var smärtläkaren där. Jag ifrågasatte varför hon inte vill ge mig någon form av värkmedicin förutom saroten. Hon sa att alla dom här tramadol, citodon och vad dom nu heter inte har så stor effekt på fibro-smärta. En av deltagarna sa då att hon känner stor skillnad på värken när hon tar en citodon än innan. Då sa läkaren att det är abstinenssmärta det hjälper mot för att hon äter citodon. Någon som hört detta? Ibland när man har ont och alvedon och ipren inte hjälper skulle man ju vilja ha något annat men jag får inte ens starkare alvedon av henne. Då kan jag ta flera alvedon i stället säger hon.
#2 Va konsgt det var då, precis som det skulle hjälpa med fler alvedon istället för att få 665mg, läkaren som rondar på mitt jobb berättade att dels är 665mg tabletterna mer långtidsverkande men de har även en effekt liknande morfin sim gör att man blir lite lugnare och nu skriver han ut det till de flesta patienter som behöver alvedon. vidare kan jag känna att tiparol tar bort det värsta när jag får skov och blir så irriterad över läkare som anser att det inte finns nåt för fibro😠
#3 Ja, jag känner mig lite smått förvirrad. Det är så extremt svårt när det kommer så olika bud beroende på vilken läkare man går till.
Hej! Tack ni som svarar. Jag tycker att det finns så lite kunskap hos läkarna om smärtstillande mediciner. Att det är svårt att veta vilket preparat som passar vem har jag läst på internet. Fast att det finns utsättningssymptom som är så svåra har jag inte vetat. Att öka dosen av Alvedon till väldiga höga nivåer är ju livsfarligt för levern! Sedan att höra en smärtläkare ignorera smärta är ju hemskt. Smärta är smärta och kallar man det abstiinenssmärta så får man gå vidare med det. Nettan4 hur klarar du Cymbalta ihop med Tramadol? Jag fick något som heter serotonergt syndrom av just det.
Hej igen! Jag är inte så van att skriva såhär, men jag undrar om Jeanettes läkare inte ens skurit sig i fingret någon gång? Eller finns inte smärta kanske mer än i fantasin? Det är ju ingen som tar de här tabletterna om de inte hjälper. Biverkningarna är för stora för det i början.
Nu tar jag inte alltid tramadol men har inte märkt av något konstigt.
#6 Jag håller med dig.
Hejsan!
Ber om ursäkt om detta blir lite långt o "krångligt" ;)
Jag fick diagnosen Fibro i början av 2008 o hade börjat med Cymbalta strax innan dess, då jag i första hand fick den pga min Utmattningssyndrom med ångest (som jag har varit permanent sjukskriven för sedan 2005) Min läkare sa att den även hade visat sig hjälpa lite för "värk-patienter" o tyckte att jag skulle fortsätta att ta den. Har endast haft den, o ibland, vid enstaka tillfällen tagit typ Alvedon mot värken (då jag är väldigt emot att ta tabletter egentligen) För ca 2 år sedan gick det inte längre o jag bad om att få något mer, då min värk bara blev värre. Fick då Alvedon 665 mg som jag skulle ta 2 på morgonen till en början med o sen fler om jag behövde under dagen. Då jag i början av detta året inte tyckte att det hjälpte längre, fick jag även Tramadol 50 mg, ej Depot, utskrivna, som jag skulle ta 1 på morgonen + även en på kvällen vid behov. Jag skulle prova att ta dem trots att jag hade kvar min Cymbalta o se om det gick bra. Hon ville inte skriva ut Depoten, då den ger starkare biverkningar o "krockar" mer med Cymbaltan. Om jag hade fått några biverkningar av dem, så skulle jag ev få sluta med Cymbaltan o få ngt annat ist. Det har, hittills, gått bra o jag har inte märkt av att de skulle krocka med varandra.
Hej. Har ätit cymbaltan nu i ett år mot fibromyalgi. Ibland hjälper den. Ibland inte. Och vid behov får jag xanor, för att lugna ner mig. För jag blir skakig i kroppen ibland. Speciellt när benen inte orkar. Och att musklerna slappnar av. Och då dämpar smärtan sig.
En liten kommentar här från andra sidan "pölen" (som igen en gång är ganska lång 😕 ).
Eftersom det är rätt starka mediciner vi tar och de inverkar på psyket är det ALDRIG bra att sluta tvärt med någon av medicinerna. Övergångsperioden kommer alltid att kännas, så den bör alltid göras så lätt som möjligt. Vi är väldigt känsliga mänskor, vi med Fibromyalgi!
Har tagit Cymbalta (30 mg) i tre omgångar sedan 2009 (då jag fick diagnosen). Första gången (kring 2010) mådde jag så dåligt att läkaren tog bort den. Utöver Cymbaltan har jag tagit Lyrica och Paracetamol när det varit som värst.
Försökte på nytt med Cymbalta (30 mg) i september och efter en invänjning på ca 3 veckor lättade illamåendet och gasbesvären och klarade mig på enbart Cymbalta i några månader. Nu efter jul har jag mått väldigt dåligt (varit sjukskriven) och läkaren ordinerade att ta bort Cymbalta tvärt av (!) (den verkade inte längre ha nån verkan).
Kan ju också bero på detta eländiga väder som inte kan bestämma sig!
Resultatet blev att jag tog Lyrica 150mg 3 x / dag och Paracetamol 1500 mg / dag + Panacod x3 / dag (det blir maxdos av Paracetamol), men jag blev bara sämre så det blev ändring i medicinerna igen i måndags.
Just nu är det Lyrica 150 mg / dag + Cymbalta 60 mg / dag + Paracetamol 2000 mg / dag. (gasbesvären har återkommit, förhoppningsvis bara tillfälligt) Kanske en aning bättre, men inte såpass att jag skulle kunna jobba, Det verkar som om det blir en veckas sjukskrivning igen..
Bara så det blir klart:
Cymbalta + Panacod = DÅLIG KOMBINATION!
Det lär vara så att de tar ut varann!
Tramadol (eller Tramal som den heter här) har jag näst intill ingen erfarenhet av - tyvärr. Har testat 1 tablett 1 gång och hittade mig själv snyftande på en säng, vojandes över världsbekymren. Passar tydligen inte mig alls…
Hoppas ni alla får den hjälp ni behöver!