Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1508 ggr
Anibaz
0

Värk i kroppen

Hej!

Jag tänkte börja med att säga att jag har en läkartid inbokad i December, men jag vill ändå bolla lite med er som har personlig erfarenhet av fibro.

Jag har haft extrem värk i kroppen i ungefär 2 år nu. Det har främst känts i rumpa, lår, vader och tår men under det sista året så har jag även haft väldigt ont i axlar, nacke, skuldror och rygg. Även armar, handleder och fingrar.
Värken är strömmande och i många fall extrem, det har blivit många sömnlösa nätter pga den och nu har jag fått nog och därför bokat en läkartid för att utreda vad det är som är felet. Jag rör mig mycket i form av promenader, det blir 2-3 h promenerande per dag då jag har hundar och jag upplever att värken känns aningen bättre medan jag rör på mig för att sedan bli riktigt illa när jag slappnar av efteråt.

Någon som känner igen sig? Hur fick ni det bekräftat att det var fibro?

[JeanetteK]
0

Jag kan känna igen mig delvis  i det du skriver. Att beskriva sin värk är alltid svårt tycker jag. Jag skulle nog säga att min värk är mer molande. I mitt fall började man med att utesluta annat - reumatism och sånt. Sen gick de igenom alla de punkter man kollar när det gäller fibromyalgi. 

Ska väl tillägga att det tog många år innan jag kom till en läkare som inte avfärdade mig. Hoppas det går bra för dig i december! Värk är hopplöst. 🤗

Cahira
0

Jag såg en youtubevideo med en läkare som sa att i grova drag så om du är utvilad efter du sovit så är det inte fibro, och om du har kroniskt utmattningssyndrom så är det troligen fibro.

Det är säkert generelliserat men visst kan det vara fibro. Som Jeanette säger så är det inte alla läkare som "tror på" fibro så ge inte upp, detta är värt att slåss för sin sak. En riktig utredning. 

Kram!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

mena81
0

Hej. Jag känner igen mig mycket i det. Själv har jag haft värk i kroppen ,snart 3 år. Och det är riktigt hemskt. Har värk i axlar nacke, benen värker, benen känns som om dom svullnar upp. Speciellt i vaderna. Brännande svidande, ibland kan jag inte gå. Har IBS,mycket problem med tarmarna. Ibland känns det som hela kroppen vill bara lägga av. Muskel rykningar. Värk i lederna. Har värk i tungan,käkarna. Har problem med bihålorna i näsan. Brännande svidande i ögonen. Jag fick min dignaos av min läkare för ett år sen, fibromyalgi, mjukledsrumatisme. Känner nån igen sig.Mår rriktigt dåligt.

mena81
0

Är det nån som känner igen sig. Jag får väldigt varma ben, och svullna vader. Får värk i tungan och käkarna. Känner nån igen sig…..

[JeanetteK]
0

Jag har haft mycket ont i käkarna. Inte i tungan. Jag kunde knappt bita av en smörgås. Men sen jag började äta saroten så har det gått över, jag biter inte ihop så mycket på nätterna.

IBS har jag också. Och benen svullnar framför allt på sommaren eller när jag gått mycket. Ofta torr och svidig i ögonen. Så delvis känner jag igen mig i det du skriver.