Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterhälsavälvaro
Läst 1408 ggr
Zimba
2007-09-11 20:58
0

P-stav!

Har nu haft p-spruta i 10 år och funderar på p-stav istället.

E det någon här som har erfarenhet av p-stav??? Så skriv gärna o berätta, både för o nackdelar.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Rita-S
2007-09-11 22:41
0

har ingen egen erfarenhet, men har en kompis som tvärrnäkar gå på den igjen och 4 kompisar som älskar den över alt på jord :)

Hon som näkar hadde en skräckis med att staven stöttes ut gjennom huden och det va smärtsamt eller nåt, minns faktisk inte riktigt, men det är sådna grej som är en på en mille eller nåt.. dom andra som är nöjda sa att skillnaden till sprutan inte va sådär stor föruten att man byter varje 3de år typ

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Natali
2007-09-11 23:09
0

Jag har haft alla olika stavar. I början var det fem stycken. Sen blev det mindre, och nu sist bara en.

Det enda som är är väl att det är lite krångligt att ta ut o in. Men tidigare så har jag aldrig haft nåågot besvär. Dock sista hamnade lite fel, den ska ligga jäms med muskulaturen, och hamnade lite på sniskan. Den värkte i bland. Men jag är säker på att om jag sagt till så skulle de ha rättat till den, det kändes bara onödigt, då det inte värkte mycket och väldigt sällan. Nu tog jag ut den, efter 3 år. Det är ju totalt smärtfritt att ta in och ut, man kan känna sig lite mörbultat efter i o ur tagningen, men inte värre än ett vanligt blåmärke.

Nu tar jag bara minipiller. Har inte bestämt än om jag vill ha samma i 3 år till, så kommer vänta innan jag sätter in en igen. Men det är så trevligt att slippa minnas p-pillrena.

Jag rekkomenderar p-stav.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

lisette
2007-09-12 00:14
0

jag hade p-stav och fullkomligt älskade att slippa mensen.

MEN jag blev en hormonhäxa som var arg och ledsen för allt. och häxan ville dessutom inte ha sex. så den åkte ut tillslut…

nu har jag hormonspiral, sattes in den 4/6 och har först NU slutat blöda… wiiie…

alla gör som man vill, men jag berättar alltid om mina problem med staven. man reagerar ju olika på hormonerna.

Natali
2007-09-12 13:26
0

#3 Jag hade kvar min mens trots p-stav. Dock nu med minipiller verkar jag slippa den.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

mudkip
2007-09-15 12:54
0

jag har haft pspruta i 7 år nu och min barnmorska har varit på mig om den, för nu har dom kommit på att den ger benskörhet.. dom vet inte efter hur länge, men faktum kvarstår.. men ag e ju så mkt bättre nu när jag slipper upp och ner i humör hormoner mm, och slipper mensvärken uppe på detta andra. så hon rekommenderade hormonspiral istället, funkar likadant, fast psprutan sitter i muskeln och sprutar ut skit i hela kroppan tills det kommer till livmodern typ.. och hormonspiralen sprutar bara ut i livmodern, alltså en mkt mindre dos, men funkar på samma sätt..

dyrt var det, men det e ju för 5 år så det blir ju okej i längden, pstavarna har jag också hört mardrömsberättelser om.. men vet inget själv, har bara haft psprutan och e jättenöjd

pottsorken
2007-09-19 05:55
0

Jag är inne på min andra p-stav nu. Förra hade jag mycket småblödningar varvat med inget alls, men har nu fått reda på att man kan bli av med dem med hjälp av en liten dos p-piller.. Annars har det gått finemang ;)