Vad är fibromyalgi?
Hej! Jag undrar lite vad fibromyalgi. Att läsa om det på nätet gör saken lite klarare, men den allmäna uppfattningen och diagnostiseringskriteriegna gör ju inte saken rättmätig. Jag misstänker nämligen att jag skulle kunna tänkas lida av detta. Men jag är lite hypokondriskt lagd och tror mig ha allt som enligt Google stämmer in, så jag vågar inte ännu uppsöka läkare för detta. Jag har alltid haft enorm byst, jag fick börja bära bh i storleken 75C då jag var 10 år och har nu 85F. Jag är mullig, men inte fet, har dessutom varit normalviktig med samma enorma byst, så det ligger helt enkelt naturligt hos mig. Jag har alltid trott att mina problem kan ha kommit av detta; att ryggen aldrig haft en chans till att utvecklas normalt, att jag aldrig hunnit bygga muskler till att bära den upprätt och att det givit slitage. Det är nog delvis sant, men mina smärtor är märkliga. Jag har nämligen så långt jag kan minnas, sedan jag började skolan som 7-åring kanske, haft enorma smärtor i ryggen. Främst skuldror och nacke och områdena däromkring. Jag har aldrig tålt massage, någonsin. Två gånger i HELA mitt liv har jag tvingats utstå massage pga alldeles för stel nacke och rygg, och då har jag skrattat och gråtit hysteriskt av chock över smärtan och lite förlägenhet över situationen. För två år sedan var jag hos en läkare via psyk pga sömnproblem och han konstaterade att min muskulatur i ryggen var som hos en 45-åring, jag var då 18 år. Jag har aldrig kunnat stå, sitta eller ligga utan att ha ont, dvs har jag ALLTID haft ont. Jag kan ligga hur bekvämt som helst, men efter 30 sekunder, mer eller mindre, så måste jag smått byta ställning, kanske vrida lite på huvudet, flytta armen eller dylikt, för att få det bekvämt igen. Och så håller det på, dygnet runt, jämt, alltid. Har liksom växt upp med detta och därav tänkt att det är normalt för alla människor, men jag tror inte längre att det är det. Likt min tinnitus som jag trodde att alla hade, dvs tjut i öronen dygnet runt. Det visade sig vara väldigt ovanligt, jag har aldrig hört tystnad i hela mitt liv så för mig var det normalt och jag trodde som sagt att alla hade det. Tills jag fick veta att det är tinnitus. Nåväl, tillbaka till ämnet; hur kan jag veta att mina smärtor beror på något större? Finns det tester man kan göra själv eller är läkaren det enda? Folk kan inte krama mig eller hålla en smekande arm om mig utan att det kryper längs ryggraden av obehag och (om än inte enorm men likväl) smärta. Kan det vara fibromyalgi?
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Spontant så nej…
tycker mer det låter som om problemen kommer av att du har så stora bröst det kan ge rejäla problem tyvärr
tycker man borde börja o den ändan och se till att utreda dig och se om problemen kanske kommer därifrån och då kanske eventuellt om du själv vill förminska brösten
Nja är tveksam om det bara beror på din stora byst eller nåt annat, men det bästa är ju att du går till en läkare och gör en utredning.
Kan det är så som Ladydragon säger, att du skulle må bra av att förminska lite på bysten.
Tycker det låter som fibro.Om du har haft problem redan i unga år kan det utvecklas till fibromyalgi.Kontakta en smärtläkare och be att få en utvärdering av dina brsvär.