Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 13720 ggr
Fiddeli
2007-05-27 12:05
58

Fonder

Hejsan!!!

Jag undrar om det är någon som har bra tips om hur,om och i så fall vilka fonder som det finns att söka när man har fibromyalgi?

Mvh Fiddeli Glad

Rita-S
2007-05-27 12:18
0

Fonder? Vad tänker du på?
Ekonomisk stöd pga sjukdommen?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zimba
2007-05-27 14:17
0

Vet att det finns " Stora fondboken " men om det finns nåt i den ang fibro har jag ingen aning om. Biblioteken har den boken, men det brukar vara svår att få tag i, det kanske finns nåt liknande på nätet?????

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Fiddeli
2007-05-27 14:32
1

Hej!

Jag tänkte väl allmänt bla. rehab. resor. Eller om det fanns annat som man kan söka som man inte har en aning om för det är ju inte så fett i plånboken när man går hemma.

Rita-S
2007-05-27 14:37
0

det lär nog va svårt, men inte omöiligt, att få täckt vissa saker av försäkringskassan gissar jag. Problemet är att aldeles för många anser att fibro inte finns, så varför skall man spotta upp pängar till si och så för det då. Smärtrehab är nåt man kan få täckt, vet jag, men det varierar från län till län och kommun till kommun vad dom har och kan erbjuda, och vad kraven är faktisk

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zimba
2007-05-27 16:10
0

Ja försäkringskassan har ju b.la hand om: bilstöd, handikappsersättning etc. Men att få det att gå igenom är väl inte det enklaste, men försöka duger ju. Det borde finnas info på deras hemsida ang detta. Annars ta kontakt med dom.

Men en titt i Stora fondboken e inte heller fel, där finns fonder för nästan allting, nu var det flera årsen jag kollade men vet oxå  personer som får pengar därifrån.

//Baloo forever

Hopi
2007-05-28 21:58
0

Bra att nån tänker på såna här grejer! Det har jag själv inte haft en tanke på.. Fast ja.. jag funderade ju lite förut om det skulle kunna gå att få hjälp med att skaffa nåt som ett badkar tex, men det blev inte annat än funderingar…

Berätta om nån hittar nåt smart! Flört

Zimba
2007-05-29 00:04
0

Hopi:

Förr fanns det något som hette bostadsanpassnings bidrag som man kunde söka via sin kommun, att få hjälp med det var man då tvungen att ha kontakt med arbetsterapin. Om det finns kvar vill jag låta vara osagt.

Men jag fick sånt bidrag för en massa årsen o dpå fick jag b.la bänkugn, extra eluttag, skrivbordstol. Sånt får jag behålla så länge jag bor kvar i kommunen. Går nåt sönder byts det bara ut. Och sakerna kostar gratis.

Arbetsterapin kan även fixa bra saker till en som man kan behöva ha.

Så kolla upp detta.

//Baloo forever

Hopi
2007-05-29 00:12
0

Zimba: Det låter ju bra! Men som sagt, om det finns kvar.. Men hör ju ibland om folk som får grejer dom har behov av.. Så vem vet.. Men det är alltid så mkt ringade, skrivande osv om man ska få nån hjälp, så det blir inte av tycker jag.. hum…

Zimba
2007-05-29 00:19
0

Det finns säkert nån här på forumet som kan svara på detta.

Borde säkert att kolla upp på nätet oxå, det mesta finns ju där i dessa cybertider.

//Baloo forever

mudkip
2007-05-29 17:54
1

sen får NI inte glömma at kolla vad ni har för försäkringar….

inget försäkringsbolagen e sugna på att tala om, men jag hade försäkring i Folksam och träffade min "tant" på folksam på stan..hon frågade om jag var sjuk..och drog in mig på kontoret, när jag varit sjukskriven i 1 ½ år fick jag någon del av ett basbelopp ungefär 25 000.sen när jag varit sjukskriven i 3 år sammanlagt så fick jag resten…106.000.- så glöm inte att fråga, dom lär inte ringa er och tala om det, samma med ags försäkring genom jobbet, hade ni jobb innan ni blev sjuka så har ni oftast rätt till ersättning via AFA . dom betalar ut dom saknade procenten ca 12% upp till ja..vad var det nu..från 64% vid sjukersättning till76% så där drar jag in ca 1200,- /månad också, man får inte misa sånt, och frpn do kan man få retroaktivt, men dettqa e ju inga fonder eller ersättningar sådär, men info man ska ha i alla fall:)

sen finns det ju handikappsersättning via FK där man faktiskt kan få ersättning för ändrad kost tex, då den andra kosten oftast e dyrare

Sara
2007-05-29 20:13
0

# 10 Var det en livförsäkring du fick ut pengar på?

Sara

mudkip
2007-05-30 20:41
0

ja typ fast tecknad genom facket, jag hade typ försääkring via folksam via facket..hette grupplivförsäkring eller nåt, visste knappt att jag hade den, men hade man jobb inann så går det ju att kolla

Sara
2007-05-30 20:56
0

Själv tyckte jag det var för dyrt att teckna livförsäkring som 20 åring… OOOpss… Där gick jag miste om massssssor av pengar. Surt sa räven..

Bra att du har en bra "försäkringstant".

Sara

Fiddeli
2007-05-31 10:22
0

Hej!

Jag har också fått ut pengar från Folksam. Själv hade jag inte tecknat den försäkringen men min man hade varit smart nog att ta med mig som medförsäkrad så då hade jag rätt till pengarna. Gissa om han låg på "plus" då??Glad

mongu
2007-05-31 12:22
0

Jag har fått från en försäkring min man hade genom facket. Sen har jag själv en genom facket som jag har skickat ansökan till

Kram

Mongu

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mudkip
2007-06-01 16:46
0

bra!!!

det e pengar man har rätt, till men försäkringsbolagen säger inte det minsta lilla pip om dom till någon, nu hade jag tur som har en bra "tant" hon tyckte det var hennes plikt att upplysa mig, vet inte om hon får skit för det sen kanske hahah men det bryr jag mig inte om;)

vi hade dessutom en period ,då jag fick pengarna ,då min sambo gick arbetslös på vinter(jobbar typ säsong) och det var extremt fattigt,  de 100.000 räddade vintern och löste massa skulder för oss, ingen var gladare än vi, hade kanske varit roligare att göra nåt topen kul, men vi mådde bra en hel vinter i alla fall, det e värt mkt

lycka till!!

TantAlma
2007-06-15 12:37
0

Fonder hittar du på

http://www.fibromyalgi.se/nav5799

Lycka till

Alma

Ebos
2007-06-15 23:38
0

Hej Fiddeli,

Här är en länk om olika fonder när det gäller olika handikapssjukdomar som du kan läsa om du vill.

http://www.helhetsdoktorn.nu/fond.htm

Du kanske hitta något som du är intresserad av.

Fiddeli
2007-06-17 15:02
0

Tack jag ska genast ut och läsa.

Glad

Kavitha
2007-09-16 12:15
0

Handikappsersättning för ändrad kost lät inte dumt, då jag och många andra har märkt att vi får mindre smärta ju bättre kost vi äter.

Kan man söka det tro, som Fibropatient, eller gäller det bara folk som har problem med övervikt?