Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: behandling-medicin
Läst 4186 ggr
mrsLadybug
2

Centralstimulantiabehandling mot tröttheten

Hej!

Jag är så sjukt trött på att vara trött, jag tror att ni vet vad jag menar med det. Var sjukskriven på deltid en sväng i våras och blev då efter ett tag lite piggare, så pass att jag orkade ta med barnen till lekparken och t ex stå och vänta på bussen istället för att sitta ned, sitta i soffan på kvällarna istället för att ligga etc.

Nu efter att ha jobbat heltid ett tag igen är jag tillbaka på ruta ett. Så här har det ju varit i flera år, men nu vet jag ju att det gåååår att minska tröttheten och det gör mig så jäkla förbannad. Jag vill ju jobba heltid, vill inte vara sjukskriven. Jobbar på en psykiatrisk mottagning och skrev en journal härom dagen där en patient led av någon sorts trötthetssyndrom (dock ej kopplat till smärta) och efter många om och men fick hon behandling med Strattera, som är en centralstimulerande medicin och generellt sett annars bara ges till personer med ADHD eller ADD. 

Jag forskade lite kring det hela och det borde inte vara omöjligt att få till en sådan behandling. En googling ger mig dock främst information om att man behandlar fibrotröttheten med dylika mediciner i utlandet, men det kanske finns någon här inne som har fått testa eller hört talas om det?

Centralstimulerande gör så att man bli piggare, får lättare att koncentrera sig med mera. 

Tacksam för svar!

/Anna som är trött på att vara trött, aka Tant Agda 87 (som jag brukar kalla mig själv eftersom jag ibland rör mig som en gammal tant 😉)

[Bananpudding]
0

Strattera är inte centralstimulerande.

TjockaBerta
0

Jag har varit inne på exakt samma tanke. Under många många år hade jag en sån hopplös trötthet. Tyvärr vägrar läkarna att lyssna. Det är något med att det inte är vedertagen behandling och då riskerar de sin legitimation. Istället skriver de ut alla slags sömnmediciner som man inte kan ta för då blir man ju ännu tröttare. Jag gav till slut upp.

Alla mediciner som höjer vakenhetsgraden på dagen främjar sömnen.

>>>Malum domesticum<<<

mayolica
1

Strattera är ingen centralstimulerande medicin.http://sv.wikipedia.org/wiki/Atomoxetin  hur den funkar har jag ingen aning om, varken för fibromyalgi eller adhd ?  

Ritalin  har jag haft i några år för adhd,  den är centralstimulerande och har en viss uppiggande effekt.  Jag  har också fibromyalgi och lider  av extremt utmattande trötthet.
 Blir inte direkt superpigg av centralstimulerande medicin,men den  gör att orkar lite mer, kan koncentrera mej bättre och  känner mej lite piggare, blir inte så extremt utmattad som utan.  
 Tyvärr förvärrades  min fibro-smärta av ritalin (metylfenidat) efter en tid. 
 Ritalin funkade bra ett tag, men efter några fick jag så svåra biverkningar av medicinen att jag måste sluta med den.

~ mayolica ~

[JeanetteK]
1

TS har du fungerande sömn? Jag trodde att jag hade det för jag sov överallt och hela tiden, men blev aldrig pigg. Äter nu saroten för att sova bättre samt som avslappnande och det har blivit stor skillnad. Det händer att jag inte ens behöver vila på dagen nu. 🙂

Känner igen det där med tant Agda 87 - jag brukar också känna mig uråldrig i perioder. Helt hopplöst.

TjockaBerta
1

Jag fick saroten utskrivet nyligen och jag vaknar ändå varje natt och ligger vaken 2-3 timmar. Problemet med saroten är att jag inte kan vakna på morgonen. Jag sover till 7-8-tiden men sen somnar jag om och sover tio minuter och håller på så i två timmar. Jag vaknar liksom inte till som vanligt. Jag tar 10 mg nu. Provade med 20 men det blev på tok för segt.

Det måste vara bättre med ett preparat som gör att man är pigg på dagen och tröttar ut sig naturligt.

>>>Malum domesticum<<<

[Bananpudding]
0

#2 Fast det stämmer inte riktigt. Det finns mediciner som gör att man känner sig piggare, men också gör att man har svårt att sova.

TjockaBerta
0

Då får man väl ta lite mindre eller ta den tidigare på dygnet. Alla medicin måste ju provas ut på individen.

>>>Malum domesticum<<<

[Bananpudding]
0

#7 Poängen var helt enkelt att det inte är så enkelt som du skrev. För en del så funkar olika mediciner inte helt enkelt. Centralstimulerande kan också göra att man får svårt att sova. Nu var det inte det ts vill ha iofs, men jag informerar enbart.

TjockaBerta
1

Jag fattar poängen och min poäng är exakt densamma. Det är individuellt hur medicin fungerar men läkarna behandlar alla efter normen, 20-årig frisk man.

>>>Malum domesticum<<<

[Bananpudding]
0

#9 Fast en vanlig biverkning av bland annat centralstimulerande är sömnlöshet, det kvittar om personen är en 20-årig man eller inte.

Men nu vill ts inte ha centralstimulerande heller.

TjockaBerta
0

Svårt det här. 

Det är en vanlig biverkning fast inte för alla, kanske inte i mitt fall. 

Vanlig - betyder inte 100%. Men det får jag ju aldrig veta för förskrivningen följer normen fast jag är en individ.

>>>Malum domesticum<<<

[Bananpudding]
0

#11 Om det fungerar, så kan det säkert finnas en läkare som kan tänka sig att testa att skriva ut medicinen. Men man måste då ha koll på personen.

ixtab
1

Jag äter verk medicin och min läkare bara nonchalerar mig när jag säger att jag är extremt trött. Sover 16 timmar per dygn. Det är så jätte jobbigt. Verken gör att jag tar mig upp, fixar min hygien sover, vaknar och äter sover och så häller jag på. Ibland ganska ofta sover jag nästan hela dygnet, då är jag bara uppe och äter sedan sover jag. 

Jag har förutom en kraftig fibro Behcets syndrom och min VC läkare vet inget om den och Min reumatolog har skrivit över mig till VC. Känner mig så ledsen  över detta.. 

Det känns som min smärta och extrema trötthet tar livet av mig. 😴

nu sova en stund. godnatt alla verklingar

🌺

Live long and prosper

mrsLadybug
0

Tack för alla svar! Och  ja, mitt fel, Strattera är inte centralstimulerande, men kan ge samma effekt på människor med ADHD som t ex Concerta. 

Jättekul att läsa alla svar! Har lite mer kött på benen inför läkarbesöket på smärtrehab nu då… Skall träffa spec läkare i psykiatri där den 27/8.

Jag äter Saroten och har haft bra effekt var gäller smärtan, men i överlag mår jag alltid bättre på sommaren, har ätit S sedan maj månad. Började med 2 tabletter (dvs 20 mg) och sov bra på det i ett par veckor, fick sedan sämre sömn och ökade till 30 mg. Nu sämre sömn igen sedan några veckor tillbaka och har precis fått öka till 40 mg och märker tyvärr inte någon skillnad på sömnen ännu… Men har fått ökad ångest så vi skall ev sätta ut S hur som… Det är en av biverkningarna när man äter låg dos för länge, kuuuul.

[JeanetteK]
0

#14 Hmmm… är det så? Hur länge har du ätit Saroten? Jag äter 20 mg och har gjort det ett tag, några månader.

mrsLadybug
1

#15 Jo, det var bara en slump att min mamma märkte det. Hon är läkare och kollade upp i FASS om jag kunde öka dosen (blev desperat efter sömn och fick först inte tag på min vanliga läkare på smärtrehab) och då råkade hon se detta med ångesten. Jag har haft ökad ångest största delen av sommaren nu och det börjar bli  minst lika jobbigt som sömnlösheten :(  Jag började med Saroten i slutet av maj.

[JeanetteK]
0

#26 Mer ångest har jag verkligen inte lust att ha… ska ta upp det med min läkare också.

mrsLadybug
0

#17 Känner du också av det eller tänker du mer i förebyggande syfte? Är ju hopplöst att gå runt och ha ont, vara dödstrött OCH må psykiskt dåligt upp på det.

[JeanetteK]
1

#18 Jag har en ångestproblematik sen långt tillbaka. Äter citalopram för depression och har mina ångestperioder. Har inte märkt av mer ångest nu än i alla fall. Jag känner mig så glad för saroten eftersom det verkligen har gjort att jag sover bättre och är piggare på dagarna och mycket mindre stel och värkig. Men jag vill inte ha mer ångest.

ixtab
0

Jag har ont, så trött och har taskiga nerver så jag får mirtazipin cipralex och sobril
Vet ju inte varken in eller ut snart.. Helt dum i huvudet ibland….

🌺

Live long and prosper

mrsLadybug
0

#19 Åh vad trist. Men jättebra att du inte märkt av ökad ångest iaf! Hoppas att det håller i sig, men gör det inte det kan det vara värt att ta upp det som biverkan till läkaren.

#20 Stackare, men hjälper medicinerna något allt mot det psykiatriska?

ixtab
0

#21 ..
Alltså, jag vet bara att om jag slutar ta dom så blir jag så mycket mer melankolisk
Och även själv destruktiv..
Och sedan tror jag inte att jag hade klarat av min värk utan dem. Jag har Behcets syndrom som är in inflammatorisk sjukdom. Alla blodkärl blir inflammerade. dessutom   får jag blåsor i alla slemhinnor.. Jag är aldrig aldrig fri från värken vilket tar på psyket men blåsorna kommer i skov..
Jag är så trött…

🌺

Live long and prosper

mrsLadybug
0

#22 Men fy, läste på om Bechets sjukdom nu. Lider verkligen med dig! Hur länge har du haft den diagnosen?

Hoppas att vi alla snart blir mirakulöst friska eller iaf får sova gott om nätterna och sedan också vara pigga resten av dagen 😴

TjockaBerta
0

Precis såna blåsor i munnen har jag plågats av i perioder under mitt liv. Det kan bli enormt stora och sitter i 5-8 veckor. Det gör så ont att man varken kan äta eller prata. 

Även i ögat under några år. Jag har även kronisk inflammation i urinröret och blåsan. När jag sa att det verkar vara fel på mina slemhinnor till läkaren skrattade han och sa. 

"Tänk om det fanns en slemhinneläkare att gå till, det skulle vara bra."

>>>Malum domesticum<<<

mrsLadybug
0

Fy farao, lider med dig! Men ja, en slemhinneläkare hade inte varit helt fel! (Har själv torra slemhinnor till och från)

Allmän uppdatering från min sida: Träffade en spec läk i psykiatri som jobbar på smärtrehab. Detta för det här med ångesten och att jag känner mig mer och mer deppig upp på det. Åh vilket bra besök det var! Han var så snäll och klok och förklarade så bra allt det här med seratonin och smärta och hur det kan (kaaaan) hänga ihop. Vi beslutade oss för att sätta ut Saroten och sätta in Venlafaxin för att öka upp mina seratoninnivåer och se om jag kanske också sover bättre om jag mår bättre psykiskt. Och även kanske får mindre smärta om seratoninet är på en högre nivå. Värt ett försök, tycker jag! Till och med så pass att en del av mig tänker att 'jag kanske inte ens har fibro, det kanske är ett psykosomatiskt tillstånd jag har' ….och än en gång lever man på hoppet om att bli smärtfri 🥳

ixtab
0

mrs Jensen.. Jag har haft den i 8 år nu. och tack för att du bryr dig, det är fint. Man känner sig inte så himla ensam då. Värken äter på sinnet på en, helt klart. Men man får ju försöka hålla stånd. Minsta lilla som jag börjar tycka synd om mig så går jag ner mig. Kommer just ur ett skov nu med blåsor i magen så jag känner  att livs lusten ökar sakta skata. :D Hoppas att solen orkar hålla sig kvar lite så jag hinner ut i den. Så skönt med den mot huden.

Hur funkar sarotenen på dig? Jag blev så jätte nedstämd av den.
Men jag undrar lite om hur Strattera kan funka på trötthet, att äta något som dämpar dig eller visst är det väl koncentrations höjande, men hur funkar dom om man är trött. Mycket konstigt..

😴ha det jätte gott..

Live long and prosper

mrsLadybug
0

Åh fy, låter inte trevligt! Hoppas att magen är snäll mot dig ❤️

Sarotenen fungerade bra mot smärtan men fick ju som sagt ångest av den. Nu har jag hamnat i en depression, satt ut Saroten och satt in Venlafaxine Bluefish i upptrappningsdos. Så vet inte riktigt vad som är vad just nu… Just idag har jag en dålig dag. Smärtan och deppet är värre, allt verkar hänga ihop på ett lustigt sätt. Håller hoppet uppe iaf, as usual… Blöh. 

Ta hand om dig!