Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: fibromyalgi
Läst 3535 ggr
Yamuna
5

Tar ni smärtstillande och vad?

Jag har haft fibro i 28 år. Mer eller mindre och just nu mycket mer. Märker att psykisk långvarig stress är förödande. Där är jag nu med svårt sjuk anhörig. Då känns min sjukdom som en fis i rymden men den gör ju ändå så förbaskat ont. Det enda som hjälper nu är Citodon + Ipren eller Alvedon forte + Ipren. Morgonstelheten och den smärtan är värsta. Det är som om när det gått en bit in på dagen så rasslar "kärringen igång" och det blir lättare.

Berätta om hur ni har det och vad som hjälper er när det är som värst?

[JeanetteK]
3

Jag tar saroten på kvällen för att sova bättre. Det tar även bort en del av smärta och stelhet. Men bara en del… Men jag sover bra. 🙂Det har hjälpt mig mycket då dagarna innan bestod av mest dvalatillstånd. 

För smärta vill min läkare inte skriva ut något…. så det blir alvedon och ipren. Vilket inte hjälper särskilt mycket alls. 

Psykisk stress är hopplöst det tycker jag med. Sen det här att ens smärta inte får plats pga annat känner jag också igen. Min situation är en fis i rymden i jämförelse med din skulle jag tro. Men ändå gör det ont. kram🤗

Ladydragon
2

Tar Tramadol och Panodil till natten för att få sova lite bättre och minska smärtan några timmar har ätit den kombinationen det i många år nu men det hjälper bra mot värken kan även nångång ibland även ta på dagen om värken är alldeles för j-vlig 

har provat Saroten och liknande läkemedel men jag står inte ut med biverkningarna utan nöjer mig med smärtstillande och är glad att min läkare håller med mig

almitra
2

2 nobligan och 2 Alvedon för att ta mig ur sängen på morgonen. 2 nobligan och 2 nozinan innan sängdax

flocken
2

på morgonen panodil 1 g, orudis retard för kroniska inflammationer samt tramadol 50 mg

PÅ kvällen panodil. Ibland tramadol beroende på hur jag mår

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Nettan4
2

Saroten till natten (sådär effekt) alvedon och tiparol vid behov

zazzis
2

Jag har gått hos flera olika läkare och väntar på en ordentlig utredning. Men för att klara dagarna oxh leva något som normal har jag börjat använda Norspan plåster och de hjälper. Sen är det treo/bamyl mot huvudvärk. Alvedon/ipren hjälper inte alls..

[Bettanbop]
1

-jag har inte fått min värk diagnostiserad än,men till 98% stämmer mina symtom med fibro. 

Jag funkar bättre på morgonen och förmiddagen, men sen kommer värken. Då tar jag en Alvedon eller två, tar en el två till kvällen också om jag behöver.

Jag har upptäckt att meditation och healing hjälper och lättar min värk.

Zadeira
2

Nu har jag inte börjat prova ännu, men jag har hört att många med fibro blir hjälpta av MSM-tillskott i pulverform, gärna i kombination med glukosamin. Tänkte beställa hem det i nästa vecka och se om jag märker någon skillnad framemot hösten.

susanne7206261
1

Har saroten till natten sover bra och inte så mycket värk dagtid värt att trotsa biverkingar som dom ger i början min läkare sjukskrev mej 1 månad helt så jag kunde trappa upp dom hade aldrig kunnat jobba då jag var otroligt trött illamående och yrslig under tiden men mår nu så mycket bättre än innan hade också 3 veckor semester efter sjukskrivningen så det tar tid att vänja kroppen men värt det anser jag

Perolow
0

Hej! Uppskattar mycket allt vad ni alla skriver. Saroten verkar vara en god hjälp för många av oss. Det är läckert att vakna utvilad efter några timmars djup sömn. Läkaren skriver ut Citodon men jag har mer nytta av receptfria Panodil och Ipren om man nu bara ska hanka sig fram . Har bakat på en ört som heter Ruderalis och den gav mig inte bara smärtlindring utan dessutom det liv jag drömmer om; ett aktivt vardagsliv. Närmare efterforskning visade att det är en cannabisväxt och olaglig i Sverige, även om just den växten är ointressant för flumrökare och alla sökningar på nätet ledde till sidor om medical marijuana. Nästa medicin skulle kunna vara Lyrica som är en epilepsimedicin som tillverkaren vill sälja som bra hjälp för fibromyalgiker. Gottfrieskliniken har nämnt den som en möjlighet bredvid Saroten. Någon av er som har erfarenhet av den? Mvh Perolow

Zadeira
1

#10 Läkaren som utredde min fibro tipsade min vanliga läkare om Lyrica, men pga risken för viktuppgång (och jag redan har x antal extrakilon) så vill hon inte att jag provar den pga min ätstörningsproblematik. Har annars hört om både positiva och neutrala responser på Lyrica vid fibro, men tror det är något man själv måste prova för att veta om det hjälper.

Nettan4
0

Ska börja med Cymbalta, nån mer som använder det?

Zadeira
0

#12, jag har provat Cymbalta och jag blev inte hjälpt alls av dem. Det enda som hände var att när jag trappat upp till högsta dosen fick jag problem med magen, så jag slutade.

Nettan4
0

#13 ok får se hur jag reagerar på den.

JonnaCecilia
0

Jag skulle inte klara mig utan cymbalta! Tar nu 60 mg varje morgon, den tar udden av värsta smärtan men framförallt yrsel och illamående!

hansson57
2

Vet inte om jag vågar skriva vad jag tar😉.  20 mg Oxycontin på morgonen 10 mg på kvällen. Däremellan Citodon och Paraflex. Tar också antidepressiva på kvällen sedan länge. Vissa dagar är jag nästan helt smärtfri!!!

mrsLadybug
0

Jag skall precis börja trappa ut Saroten, som gett viss effekt på smärtan, men slutar pga biverkningar. In med Venlafaxin, men det främst för att ta bort ångest, depressionssymtom och ja, för att höja seratoninet så att kroppen kanske gör mindre ont sedan *svammel* Har Brufen 600 mg x 2 vid nackhuvudvärk. Annars ganska så knarkfri 😛

[JeanetteK]
0

#17 Vad har du för biverkningar av Saroten? Jag äter det sen en tid tillbaka och jag var torr i munnen från början och fick ont i magen. Men det har gått över.

mrsLadybug
0

#18 Jag fick muntorrhet (som iofs är hanterbar) men också ångest och depressionssymtom, vilket inte känns riktigt så kul. Och sedan sover jag inte bra på den längre, känns lite lönlöst då…

[JeanetteK]
0

#19 Okej. Ja det med ökad ångest läste jag i en annan tråd också. Det har jag inte märkt av än, och hoppas på att slippa ångest pga dom. Jag sover fortfarande helt gudomligt av dom och hoppas på att det fortsätter. Hoppas du får hjälp av Venlafaxinet istället.

mrsLadybug
0

#20 Tack! - Och jag hoppas att du fortsätter att sova bra med S 😃

[Torpedtass]
0

Citodon vid behov och ska börja med Orudis.

Mixa20
0

Jag tar Citodon.1/2-1om dagen. Delar upp det! Har ständigt ont i rygg och mage. Vandrande smärta som de ju är med fibro. :(

Mona22
0

Orudis. alvedon 665 och 1g.. Saroten, och salazopurin. Detta uppdelat på flera ggr per dag. Har också tradolan vid behov. Nästan ingen effekt på dessa men får inget starkare =(

AnnaFagerell
0

Just nu hankar jag mig fram på panodil, jag har haft orudis, naprosyn, salazopurin, humira, enbrel och en massa annat jag inte tålt. Ibland tar jag arcoxia eller kortison när jag känner att jag inte orkar mer. Men jag får så ont i magen… Går jämt på omeprazol. Ätit naprosyn i 20 år och det funkat bra tills en dag min mage sa nej.

Medarbetare på djurskydd.ifokus