Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 8261 ggr
fein
3

Ont i skinnet!

Jag har börjat få "ont i skinnet" på ett godtyckligt område lite då och då. Väldigt beröringskänsligt. Håller i sig några dagar och försvinner sedan. Sen dröjer det några veckor och sen blir det på något annat ställe. Googlade det igår och ja, naturligtvis hade det med fibro att göra:/ Någon mer som har sådana symtom och har kommit på något bra sätt att lindra smärtan? Hemskt irriterande när det är precis vid halslinningen på tröjan och det blåser halv storm ute…..

idailsk
0

Japp. Jag har inga bra råd, förutom avslappning då brukar det ge med sig lite för mig 🤪

Kram Mila Kär

TjockaBerta
1

Jag har haft ont i skinnet i många år. Värst är att duscha. Vattnet gör ont när det slår mot kroppen.

>>>Malum domesticum<<<

flocken
0

en till här. Det går i perioder.  Det konstiga är att för mig kan jag gå på massage. Men rycker till när någon petar på mig. Är precis som kroppen ställer om sig vid massagen för den vet att den mår lite bättre en period. Går på massage var 5te vecka hos samma person.

Ibland gör alla kläder ont. Men kläder måste jag ha när jag är ute ;) Är hemskt. Eller när det gör ont & lägga sig i sängen…där man ska kunna slappna av. Blivit lite bättre sen vi köpte en ny gigantisk & mjuk.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Lilla Fröken]
1

Sådär har jag emellanåt. Det gör ont att tvätta sig med badsvamp, att duscha av tvålen, får t.o.m. ont av troskanten baktill ibland, både mot rygg och skinkorna. Det låter heltokigt, men det känns minsann inte så skönt..

hansson57
7

Jag brukar tänka på sagan om Prinsessan på ärten.

Det är vi.

flocken
2

Åh. Är det därför man har så ont. Man är en prinsessa. Ska man stå ut med smärtan då kanske?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

hansson57
0

Prinsessor borde inte behöva stå ut med smärtan. Kanske skulle man avstå sin titel?

idailsk
0

Ha ha ha ha 😍 Jag avstår aldrig från min titel!

Kram Mila Kär

mayolica
0

Jag är oxå väldigt känslig mot ,kan ibland få ont av lätt beröring som enligt andra inte bör kännas alls. I början brukar folk tro att jag skojar med dom när jag säger aj.😊
 Det brukar ta en stund efter att jag har förklarat och upprepat  att jag faktiskt inte skojar, utan verkligen menar att det faktiskt gör ont på riktigt och att det är sant innan det så smått börjar gå upp för dom hur känslig… sen har jag blivit kallad prinsessa på ärten av nån😉

~ mayolica ~

hellah
0

Xylocain som spray om du kan få recept. Annars salva.

Jag har fått en "filthöjare" av arbetsterapeuten för att täcket inte ska tynga på fötterna.

Jag kan inte ha blandmaterial mot huden tex av silke/ull, däremot funkar det jättebra med det ena eller andra. Elastan tex går inte alls, utom i BHn. Konstigt, konstigt ;-)

fein
0

Xylocain kan man ju faktiskt testa:) Jag kan bara ha bomullskläder. Som sagt- konstigt;)

hansson57
3

För att inte tala om de där äckliga lapparna i kläderna.  Jag har hållit på att bli tokig vid mer än ett tillfälle, när jag har glömt klippa bort de små jä…, och befunnit mig på platser då en sax har varit miltals därifrån. Värst är de som sitter i sidosömmarna! Stora, vassa och plastiga. Ibland är det så svårt att klippa bort dem eftersom det blir så tätt inpå sömmen.

Visst är det synd om oss?

[Lilla Fröken]
2

Ja just det, de där förbenade lapparna i baken och nacken.. Även om man bara klipper av lappen, så är det en hård söm. Då får man sprätta. Jag struntar i hur det ser ut där bak, det är ingen som ska lyfta på min tröja och glutta! :) Trosor är också svårt. Jag får lätt ont av troskanterna. Så man får väl springa runt nalenfis emellanåt, ha ha!! När man är ensam naturligtvis :) Bh använder jag bara när jag ska ut. Självklart är det synd om oss! Det får vi tycka. . :)

fein
2

Eller hur:) Bh-band är ett elände…

hansson57
1

Jag har hittat jättesköna, sömlösa trosor i min favoritaffär, Netto. Där brukar de också ha sportbehåar, utan massa spännen och byglar. Lyfter snyggt, gör de också. (för oss som behöver det)

Nu vet jag att den affären inte finns överallt, men den finns där jag bor.

Ganska komiskt att köpa underkläder i en vanlig livsmedelsaffär, men sån är jag.   Kaffet är billigt där också. Tror att någon skrev här att det inte var bra att dricka, men vad är bra? 

Vem har stulit smilegubbarna?

Trevlig måndag på er alla mysiga " krämpmänniskor".

fein
0

Ska definitivt testa nettos sortiment då:)

Hittade smilegubbarna😉

[Lilla Fröken]
1

Jag kör med ICA-trosor :) De är de enda jag hittat som passar min konstiga figur :) Det går precis lika bra med underkläder från "vanliga" butiker! Vad gäller lyft.. Jag kan inte ha bh på mig som lyfter för då får jag ännu mer ont i axlarna. Sportbh kan jag inte använda då bryter jag armarna av mig. Måste kunna knäppa bh framtill och sen dra runt till ryggen. Har blivit beviljad bröstreduktion. Om jag går ner 10 kg.. Men det struntar jag i, Jag har gjort många plastikoperationer och har ärr så det räcker och blir över.

fein
0

Bröstreduktion är något jag funderat på men inte vet om jag vågar. Är istället bh-försäljarnas dröm eftersom jag köper nya hela tiden i hopp om att någon ska passa och samtidigt inte ge ont i axlarna….

[Lilla Fröken]
0

Det kostar ju lite om man ska betala det själv. Jag får aldrig fina ärr utan lite tjockare och bredare, det är inte snyggt och det kan klia ibland. Så jag har nog hellre sett som jag har sett faktiskt. Mina onda axlar beror inte på brösten heller enligt kirurgen utan på annat. Så himla bautastora är de inte. Men hänger. .. haha.. Jag har hittat sköna bh:ar på Cellbes. Måste ha mjukisar, bygel går inte alls.

Trasslig
0

Jag har mycket sveda i mitt ansikte. Och på och bakom mina öron (inte i). De värker i bråsket på öronen. Kan inte ha håret nere för de irritera och svider. Kan inte ha diadem eller annat kul i håret. Har svårt att ha långärmade tröjor för de är obehagligt för huden. Men inte på samma sätt som på öronen och ansiktet. Trivs bäst i kyla faktiskt. Kan gå ut och ställa mig i trosor och bh i minus grader och de kyler så skönt. Avskyr värme. :)

LunaLovegood
1

Kan inte ha jeans eller andra stela plagg, likaså kalla plagg gör väldigt ont på huden hänger alltid tröjorna på elementet under vinterhalvåret. Duschar gör jag i princip aldrig då det är väldigt smärtsamt.

LunaLovegood
2

#3 där är jag precis likadan, massage 30 minuter funkar bra peta på mig med ett finger så gör det fruktansvärt ont…Något som jag börjat med hos sjukgymnasten och fortsatt med själv är kinesiotejp som ökar blodgenomströmningen, hjälper inte mot allodynin men jag upplever det ofta som om jag har nerver i kläm på olika ställen som i benet , nacke axlarna och när jag tejpar muskeln så lättar det avsevärt, rekommenderar att försöka om ni har liknande besvär. Kan ju vara bra att träffa en sj. gymnast som har kunskapen och visar hur man ska tejpa men sedan kan man göra det själv…

[Lilla Fröken]
0

Tejpning har jag testat. Får en enorm klåda av tejpen, så det går inte så bra.. det som funkar bäst på mig är min lilla värmedyna! :)

Spaicy
2

Svar till "Fein". Jag läste ditt inlägg och det fick mig att välja att gå med iFokus faktiskt. 👍 Jag läste först i inlägg #22 det du faktiskt undrade kände jag. Det är tyvärr alla av tidigare inlägg som lider av detta elände precis som jag själv. Men det är Allodyni det heter då allt gör ont, på kroppen vissa dagar, timmar, minuter. Småskratta åt vissa inlägg, men det är inte ett dugg kul egentligen, det är just detta med de J..la sömmar å lappar som de envisas med i divs kläder. Nudist är vad man borde bli, men jag som fryser i allt under 22 grader skulle aldrig fixa det. Då kryper man i stort sett ner under täcket, vad sker då?     Jo, täcket känns som det väger 10 kg och kudden vill gräva sig in i nacke och axlar. Skratta eller gråta åt eländet, det är fråga. 

Lider med er alla. 🤦‍♂️

hansson57
0

Jag har en lösning på problemet med tungt täcke: elektrisk värmefilt!

hellah
0

Jag har fått en ställning av arbetsterapeuten som håller upp täcket.

#22 Kinesiologi tejp funkar mycket bra för mig också. Har använt den ca 4 år

[JeanetteK]
0

För tillfället har jag ont i skinnet på båda händernas sidor, mot lillfingrarna. Så himla skumt ställe… 🤔

fridelfina
0

För mig vart det bättre när jag växlade om från "vanlig" kost till typ LCHF och glutenfritt… Iofs berodde mitt ömma skinn på klimakteriet har jag förstått när jag nu är "på andra sidan" och ofertil!