Hur förklarar ni vad fibromyalgi är?
När någon som inte har någon aning om vad FM är, hur förklarar ni det på ett enkelt och snabbt sätt?
Jag är 18 år, och de nästan tror att jag ljuger för jag "ser så frisk ut". Hur förklarar man det för de i min ålder och för de vuxna( tex mina lärare i skolan)?
Tacksam för så många svar som möjligt, eller länk till om någon redan ställt denna fråga tidigare :)
Korta svaret jag brukar säga är helt enkelt muskelsjukdom….och eventuellt muskelsmärta i hela kroppen som vandrar runt och svår trötthet
brukar ibland inte esn nämna just Fibro om man inte orkar med en massa goda råd m.m utan muskelsjukdom brukar få räcka då…..
tyvärr brukar man bli ifrågasatt när man har Fibro då det inte alltid syns på en 😕
Här finns en bra länk om Symptom
Det är svårt… Jag pratade med min läkare om det en gång och fick några tips. Man kan säga att det är mjukdelsreumatism. Man kan säga att det beror på en överbelastning i nervsystemet. Men jag vet inte hur bra det har varit att förklara det så heller. Eftersom det inte märks på en så är det ju svårt. Jag hatar när man får "rådet" att "vila lite ska du se att det blir bättre". 😕
Konstant smärta & värk i hela kroppen dygnet runt. Bruka iaf vissa förstå.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Det är en störning i det centrala nervsystemet.Vårt nervsystem har förstärkt alla smärtcensorer i kroppen och framkallar smärta utan anledning.Gå in på fibromyalgi.se där kan du läsa om sjukdomen.
Tankte just saga overaktiva nerver som skickar smartsignaler till hjarnan hela tiden men #4 hann fore. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.