Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: fibromyalgi
Läst 1586 ggr
[JeanetteK]
1

Det här med att hjärnan tar semester...

Det stör mig verkligen att min hjärna inte fungerar på samma sätt som förr. Jag känner inte igen mig själv. Jag har alltid haft stenkoll på allt och är ett inbitet kontrollfreak. Nu missar jag saker och ibland skrämmer det mig verkligen. Jag drömmer till och med om att jag glömmer saker. 

Nu har jag haft en period med mycket värk igen och nu när det lugnat sig lite så kommer detta som ett brev på posten. Jag får tänka på varenda sak - "nu ska jag gå ut i stallet och hämta mer kattmat". Annars står jag där i stallet och undrar varför jag gick dit. 

Vad gör jag åt detta? Kan man göra något åt detta?

flocken
1

Träna upp minnet.  Det är inte lätt. försöker själv göra det. skulle handla idag när jag ändå var ute & gick. Toapapper skulle jag ha. Köpte allt annat som jag inte skulle ha. Ex kex & choklad. Men inge toapapper. Får åka dit igen.

Kan stå mitt i rummet & inte ha en aning om vad jag skulle göra eller var. Nu har det varit såhär i mång år. Lika bra att gilla  läget & skaka på huvudet åt det. Brukar tänka på det. Om jag har så här ont & såhär uselt minne vid 30års ålder. Hu är jag vd 60+

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Rita-S
1

Träna minnet. köp spel på bokaffärn för minnet, du vet det samma som barn lekar med, att lägga upp brickor, vända två och två och para i hop lika? Det är faktisk otroligt effektivt. Eller spela med vanlig kortlek samma sak. Och det finns spel på internet, gratis, som är samma principen. Mahjong hjälper mig med att spela, att få hjärnan att fungera snabbare. Jag tycker det hjälper mycket!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Rita-S
0

Sen finns denna sidan. Kika litet!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

[JeanetteK]
0

Tack båda för tips! Ska testa. 

#1 Det känns så hopplöst ibland. 😕Känner som du att jag är trots allt "bara" 41.. hur blir det sen?

#2 Mahjong gillar jag, det ska jag absolut börja med igen.

[JeanetteK]
0

#3 Tack för spännande länk!

Perolow
0

För mig var det ett lyft för självkänslan att börja kunna mina egna telefonnummer:-) Sedan var det bra för mig att istället för att anteckna ställa fram saker, prylar som minnes"anteckningar". Mina paddlingslektioner sker numera helt utan papper; radar upp prylarna istället som jag ska prata om. Sedan är jag tom i huvudet några timmar..kanske letar jag info från djupare liggande skikt? Ni skriver härligt, tack!

[JeanetteK]
0

#6 Det där låter smart, att ställa fram saker för att komma ihåg.👍

Cahira
1

Lumosity.com tranar minnet men ar pa engelska. 

Att spela memory och plugga sprak, lagga kort eller memorera meningslosa saker som decimaler av Pi hjalper med. Markte enorm skillnad i vardagsminnet nar jag har memorerat 200 decimaler. Nu har jag glomt nastan allt igen, men kul var det. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
0

Tack för tips Cahira!

Cahira
0

mitt noje :) 👍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.