Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettprathörnan
Läst 1056 ggr
[annakarolinaa]
1

Fibro? Jobb?

Hej!

Efter ca 1,5 års undersökningar väntar jag nu på att få en tid för att utreda om det är fibromylagi jag har. Vad tror ni? Jag är väldigt trött, sover ca 15 h/dygn men är ständigt utmattad. Har ont i hela kroppen. Huden känns som brännskadad. Har alltid hatat tighta kläder så går jämt i bylsiga kläder. Klarar inte av längre ansträngningar, blir tex slut efter bara ett par timmars arbete inom äldreomsorgen. 

Om det nu är fibro, hur funkar det med jobb? Vad jobbar ni som? Kan man bli halvtidssjukskriven o jobba halvtid? Kan man få bra hjälp via arbetsförmodligen och/eller försäkringskassan?

Jag har även social fobi, panikångest, depression och 3% invaliditet i vardera handled så det begränsar ju även jobbmöjligheter.. Klarar inte av jobb med för mycket personlig kontakt, och inte tunga jobb. Har ingen utbildning pga att jag inte gått ur gymnasiet pga ovanstående problem.. Ja, jag känner mig hopplös..

[JeanetteK]
1

Hoppas att du snart får tid för utredning. Jobbigt att gå och vänta. Jag har precis fått min diagnos och det känns skönt samtidigt som det är lite sorgligt. Skönt att veta att det inte är "något värre". Det har faktiskt gjort att hela känslan är annorlunda, inte lika hopplöst på något sätt.

Det här med jobb är ju lite olika vad jag förstår. Själv jobbar jag hemifrån med ekonomi och kan styra mina dagar jättemycket. Jag jobbar väldigt lite också, knappt halvtid. Bor på en gård med djur också och den biten är periodvis mycket problematisk för det är rätt tungt jobb. Det finns en tråd här med vad folk jobbar med. Lycka till! 🤗