Vardagstips
Jag gissar att alla har små smarta saker ni gör för att klara vardagen lite lättare. Jag tänkte att vi kan dela med oss av dem här. Jag börjar: Sätesvärmen i bilen. Så skönt vid bilresor både som passagerare o förare. Underlättar massa för mig. Varmaste i ryggen o ac på ansiktet nu i sommarvärmen. Perfekt! :)
Ocensurerat, ärligt och precis som det är. FruJag.blogg.se
Hmm.. Jag klarar inte ventilation i ansiktet, så jag ställer in det så att det drar precis vid sidan om ansiktet :) Jag använder hörlurar med mic vid telefonsamtal. Använder duschsvamp för att inte få ont i huden när jag duschar. Det känns skonsammare. De livsmedel som jag använder som flingor, bröd, lingonsylt mm har jag skaffat bra förvaringsburkar till, lättöppnade och ställt på bra nivå så jag slipper sträcka på mig och stå på tå. Gummilappar för enklare hantering av korkar mm. Använder besticksskaft för att öppna förseglingar på typ grädde som har ett plastlock med en ögla på under korken.
Jag använder farthållaren i bilen väldigt flitigt.
Jag använder hörlurarna till mobilen när jag ska prata länge i telefonen.
När jag dammsuger virar jag slangen runt kroppen så det går lättare att dra den med sig, ett knep från arbetsterapeuten.
Jag har en fåtölj i hallen så att jag kan sitta ner när jag tar på och av skorna.
#1 Gummilappar använder jag med! Annars vore det stört omöjligt att öppna. :) #2 Bra tips med dammsugaren, ska testa det :)
Diskborste med diskmedel i handtaget 🙂 länk finns även på Coop Ica m.m har använt sån i flera år och tycker den är suverän och skonar händerna då man slipper böka med diskmedlet så ofta
Ett annat tips som minskar stress (som leder till värk) för mig är matkassar. Såna färdiga. Vi har citygross. Den är billigast av dem här och väldigt bra! Behöver inte tänka ut mat utan får färdigpackat bara o hämta (eller få levererat om man bor rätt). Med enkla goda recept. Sen ibland gör vi annat av råvarorna. Men det gör ju inget! :)
Bra tips allihop! :)
Värmedyna i ryggslutet när jag sitter o tittar på tv… :) Fast det funkar inte när jag har alltför ont, men då funkar förstås ingenting…
Ylle : undertröja, torgvantar, kofta , ullbädd, nattlinne. Skulle jag inte klara mig utan
Många bra tips :) kul!
*Jag skulle inte klara mig utan min shoppingvagn (dramaten) när jag går och handlar.
*Jag böjer fram huvudet när jag tvättar håret i duschen och har dragit ned på tvätt i torkrummet då tumlingen underlättar armar-över-huvudet-belastningen.
*Massor med varma kläder vintertid och en extra värmefläkt när hyresvärdens uppvärmning är klen.
*En bagagevagn med tvättkorgen fastspänd med gummistroppar underlättar resan mellan hemmet och tvättstugan.
*Antidepp-medicin minskar den molande kroppsvärken och jag använder mig av Sertralin. Har försökt sluta med den flera gånger då jag upplever en del biverkningar men värken blir så svår att jag tvingas fortsätta. En halv tablett om dagen räcker för mig. I bland tvingas man välja mellan pest eller kolera och värken är värre än nattliga svettningar och högt kolesterolvärde.
*Jag har slutat planera in utflykter två dagar i rad eftersom jag alltid måste ha 1-2 dagar av vila emellan.
*Min ljudkänslighet inför skrikande barn på bussen har fått mig att skapa ett effektivt verktyg. Jag låtsas att det är mina egna barn som gapar och då infinner sig en mer accepterande känsla i kroppen och jag blir inte lika stressad. (Mina barn är stora nu men jag minns hur det var).
*Jag undviker stressade människor och försöker omge mig med lugnare individer eftersom stressen påverkar mig mycket negativt och jag har ännu inte funnit ett verktyg som skyddar mig mot detta.
*En del människor vägrar låta kroppen styra deras liv och försöker leva så "normalt" det går medan jag gör tvärtom - jag låter min kropp styra mitt liv och anpassar mig efter dagsformen. Att bli arg på sin egen kropp skapar bara mer värk. Att låta kroppen bestämma dagens uppgifter ger mig betydligt mer frid i sinnet.
*Gilla läget och samarbeta med fibromyalgin i stället för att motarbeta den, då slipper du känslor av ilska, sorg, besvikelse och bitterhet.
*Jag gör mig fin varje dag trots att jag inte tar ett steg utanför dörren för jag mår bättre av att känna mig vacker, även om det så bara är inför mig själv.
*Det finns alltid någon annan stackare som har det värre. 😎
#10, du är klok du :)
Jag använder en vanlig nötknäckare när jag ska öppna korkar på tuber eller petflaskor. Funkar jättebra🙂
Vilka bra tips ni har! Har börjat med sätesvärmare och farthållare sen jag läste om det här. Mycket bra! 👍Tycker att nötknäckaren i #12 låter smart också.
Försöker lära mig att inte sitta med benen i kors eller hopknölade under mig i soffan. Fast jag vet hur ont det gör när jag ska veckla ut mig så händer samma sak nästan varje dag. Vanans makt är svår att bryta ibland. 🤪
Min mamma gav mig en burköppnare! Alltså en plastmanick man sätter på burken som en liten hävstång så vacuumet släpper första gången man ska öppna men den funkar jättebra på plastburkar med jobbiga lock med. En annan grej jag har fått börja med är att äta en liten minibit ren laktris varje dag för det hjälper mig mot mina domningar/surrningar/yrsel/elektricitetskänsla i lemmarna som troligtvis är en biverkning av min medicin (cymbalta). Skumt men det funkar. Ur blivit yogafrälst och tar små övningar därifrån för att mjuka upp de stelaste delarna på kroppen. Har börjat använda läsglasögon trots att jag strikt taget inte behöver men det hjälper mig att fokusera och koncentrera mig på det jag läser. Har alltid med öronproppar när jag åker kollektivt ;) Och en annan sak jag hörde idag, lokalbedövande salva, typ xylocain eller emla, hjälper mot hicka om man smörjer lite i hörselgången i örat. Värt att testa! Haha
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Och mitt nya motto! Jag försöker ge mig själv credd för det jag gör och inte fokusera på allt jag inte kan göra. Den här bilden säger det väldigt sött :)
Jag för alltid bak förarstolen i bilen när jag ska komma ut och in, tycker det underlättar en del eftersom jag är kort och sitter långt fram och har ett h*vete med stelheten.
Sätesvärme som nämnts tidigare, alltid på :)
På sommarn kör jag bilen i gång med aircondition på full pinne innan jag sätter mig in i bilen, så att jag inte sitter i drag.
Burköppnare som #14 beskriver.
Elektrisk burköppnare för hermetikk
Ergonomisk brödkniv eller köpa färdig skuret bröd
Och så vidare :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Larm på mobilen för att minnas att medicinen och andra viktiga saker.
Här är en länk till bilden istället :) http://sayingimages.com/at-the-end-of-the-day-tell-yourself-gently-i-love-you/
För minnet, kalendrar både en fysisk bok och kalendern på mobilen som går att synka med mycket, tex kan jag via en app synka mitt schema i skolan trots att det är kompatibelt med iPhone och inte aandroid (så dumt!), använder också appar för alla möjliga listor, handlarlista, packlista osv. Skriva ner allt gör det mycket lättare för mig. Skulle aldrig komma ihåg hur mycket jag glömmer annars ;)
Fotpall vid skrivbordet funkar jättebra, om man som jag inte har ett ställbart bord.
Jobbar mycket vid datorn och har både kalla och onda fingrar och handleder. Torgvantar är toppen då.
Appen "our groceries" är en inköpslista i mobilen. Helt suveränt o underlättar massor. Kan dessutom synka med maken så är väldigt underlättande i vardagen.
Seså. Dags för fler vardagstips!
Min senaste hjälp är min värmefilt. Jag sätter igång den innan jag lägger mig och brer ut den på sängen så det inte är kallt när jag lägger mig i sängen. Och jag sover med den. Särskilt när jag jobbat kväll för att mjuka upp kroppen. Sover mycket bättre sen jag fick den.
Min är ställbar så jag ändrar lite efter behov och som mest kan den vara på i 8 timmar på timer.
Skaffa dig en brevkompis. Någon att skriva av dig till och som svarar. Något att se fram emot. Jag har via epost. Det gör att jobbiga dagar kan bli lättare att ta sig igenom och det gör attt man får nån som man kan dela smärtan med utan att belasta sin familj varje gång. Att skriva är i sig en terapi och jätteskönt för att få ur sig.
Man kan även skriva brev utan att ha nån att skicka till. Skriva av sig all frustration osv. Allt det där man önskar man kunde säga. Eller kanske inte vill säga till nån, men som ligger och gnager.
Skriv ner det som behöver bort från tankemönstret och de onda cirklarna och låt det stanna på pappret! Man måste få lov att spy galla på den här sjukdomen (eller svärföräldrar, samhällsorättvisa, trotsiga barn…. osv). För ibland är det verkligen inte kul. Och då måste man få ur sig det.
Dom här gummilapparna ni pratar om ovan - vad är det? Det är inte lätt att öppna burkar ibland. 🤪
Jeanette du kan få av mig när vi ses ;)
Åh tack gärna! 😘
Jag rullar försiktigt en ganska stor studsboll under en fot i taget, bollen träffar på ganska många ömma punkter, som, när de masseras försiktigt med hjälp av bollen, gör så att viss värk i kroppen försvinner. Stryker, väldigt lätt, med handflatan upprepade gånger fram och tillbaka över det ställe där det värker. Länge. Ännu hellre ska någon annan person göra det åt mig och det bör vara i 15-20 minuter. Kan kännas mycket i början men stå ut en liten stund så lättar värken efter en stund. Kosten - gå till en ayurveda läkare, lyssna på vad läkaren säger och följ råden. Jag ändrade min kost under två månaders tid och blev näst intill helt fri från värk!! Rör på dig. Ja, det gör ont, innan under och efter, men du blir starkare både fysiskt och psykiskt. Vi skaffade hund för två år sedan, jag var mycket tveksam hur jag skulle klara detta, sakta men säkert blev jag starkare, får inte mindre ont, men är starkare. Jättemånga bra råd kan man både ge och få, det gäller bara att prova och följa dem och dom vi fibrodrabbade vet har vi inte alltid ork att göra det vi borde. Viktigaste rådet är nog att försöka göra det som är bäst för en själv just nu. Lev i nuet!! Och framför allt, njut av alla små som stora underbara stunder i livet!!