Återkommande infektioner vid ansträngning
Hej
Har inte presenterat mig här än, men läst under några månaders tid. Nu måste jag fråga hur ni har det med infektioner?
Jag börjar ledsna på denna kropp nu. Har vant mig med att leva med värk och trötthet, fick diagnos fibro för 4 år sedan nu.
Men det senaste året har varit helt hopplöst. Så fort jag har ansträngt mig lite mer än vanligt så kommer förkylningen. Virusinfektioner säger läkaren…
Det börjar några timmar/ett dygn efter ansträngning (hård psykisk eller bara lite högre fysisk än normalt) då kommer förkylningskänslan som snabbt eskalerar till influensasymtom. Får hög feber, runt 40 grader, halsmandlarna svullnar och värken skjuter i taket i ca 2 dygn. Sedan kommer virusblåsorna. Tar 7-9 dagar innan jag känner mig frisk igen, nästan två veckor innan jag fungerar som "vanligt".
Jag förstår att jag är känslig för virus, jag förstår att fibron med värken gör att kroppen reagerar kraftigt, men att det kommer varje gång efter en ansträngning - nu ca 1ggr/månaden kan jag inte förstå.
Känner ni igen er? Ska det vara så här? Finns det något jag kan göra? Jag har varit extra noga med kost och ätit extra vitaminer och varit försiktigt med att vistas bland folk denna vinter, men jag kan ju inte gå i ide och lägga ner _all_ aktivitet?
/sjukling

Min spontana tanke när jag läser detta är att du balanserar så på gränsen för vad du orkar. Att det är varningstecken med alla dina infektioner.
Jag har förutom fibro även ME. När jag gjort för mycket så får jag som första tecken ont i halsen. Det är kroppens sätt att tala om för mig att Dags att ta det lugnt.
Om jag ändå kör över kroppen så blir jag liggande och det tar tid att komma tillbaka.
Så försök att dra ner på aktivitet direkt när du börjar känna av symptom på infektion.
Det är inte ovanligt att man förutom fibro har ME.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tack för svar.
Att jag ligger lite på gränsen för vad jag klarar ibland stämmer nog bra. Just denna gång blev det oundvikligt pga flytt.
Men många andra gånger har det räckt att ansträngningen varit att jag t.ex. gått ut att äta middag med sambon istället för att vara hemma en kväll och då blir sjuk dagen efter. Eller att jag på andra sätt är lite mer aktiv under en dag eller två, då slår infektionen till direkt. Jag hinner alltså inte känna något symptom på infektion utan kan känna mig pigg på kvällen och sen få halsont och hög feber direkt på natten, eller vakna svullen i halsen och få feber några timmar efter det (trots att jag varit pigg dagen innan, inte känt av värken mer än vanligt och mått ganska bra med våra mått mätt helt enkelt). Och det är mer sådana gånger som jag undrar vad kroppen håller på med :(.
Jag var redan när jag fick fibro-diagnosen undrande om jag inte riskerade att ha ME då i princip alla kriterier stämmer in på mig, inte minst detta med återkommande halsont som jag upplever att jag har haft i flera års tid nu (men även andra som jag tycker verkar vara starka indikatorer) men läkaren på smärtkliniken menade att jag skulle vara så mycket sämre än jag är om jag hade ME och att det lika gärna kunde vara symptom på fibron. Jag kände inte att jag hade kunskap nog att säga emot. Men nu börjar jag undra mer och mer.
Jag är oxå otroligt infektionskänslig. Den enda fysiska aktivitet jag klarar av utan att bli sjuk är stillsamma promenader. Så fort jag anstränger kroppen minsta lilla så blir jag liggandes dyngförkyld i en vecka. Otroligt frustrerande och trodd blir man inte heller.

Det låter som ME symptom tycker jag.
Själv blir jag också liggande i ett par dygn efter att jag ansträngt mig och det känns precis som influensa fast det är det inte. Jag får inte feber men det känns som om jag har 40 gr.
Med ansträngning menar jag att jag åker in till stan i ett ärende två dagar i rad tex.
>>>Malum domesticum<<<
Tack alla ni som svarat.
Jag börjar undra mer och mer om det inte är ME jag har. Jag kollade på de sk Kanadakriterierna och kan pricka i det mesta där, även t.ex. att jag kan säga ganska exakt när mina problem började (efter en kraftig infektion).
Frågan är, borde jag gå tillbaka till min läkare (husläkaren, som jag har regelbunden kontakt med eller läkaren på smärtkliniken som jag nu inte träffat på ca 2 år?) och få till en utredning för ME? Spelar det egentligen någon roll? Kan jag få mer hjälp om det är ME jag har (eller både ME och fibro….). Kan det spela någon roll för eventuella sjukskrivningar i framtiden?