Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 2113 ggr
LitenMy
0

Vård i Umeå!

Hejsan,

jag blev rekommenderad hit från iFokus hypermobilitet. 
Jag kommer att flytta till Umeå den här veckan från Stockholm och behöver då lite tips och råd på hur jag kan komma i kontakt med en läkare, sjukgymnast samt arbetsterapeut som kan smärtproblematik.

Jag har idag ingen diagnos (förutom IBS) men mina "huvudproblem" är:

- Kronisk smärta, är 26 idag och har dagligen haft smärta sedan 13 års ålder.

- Leder som subluxerar 

- Kronisk trötthet, utmattning

- Dåligt minne, låg koncentrationsförmåga, jättelågt blodtryck

- Sömnproblem, svårt att somna, vaknar ofta.

- Kronisk magkatarr som flera gånger varje år utvecklas till blödande magsår.

Mest troligt har jag glömt en massa saker, men jag får fylla på om jag kommer på mer saker. 

Jag skulle verkligen uppskatta jättemycket om någon skulle kunna hjälpa mig att tipsa om läkarvård i Umeå. Jag har aldrig fått riktig hjälp utan allt jag får höra är "Du är för ung för att ha så ont, men varsågod här får du ännu mer smärtstillande och förlängd sjukskrivning". Jag börjar bli desperat!

Smärta är inget ont, om den inte övervinner oss. Blomma

LitenMy
0

Jag glömde en ganska stor punkt!

Jag är väldigt, väldigt överrörlig i alla leder.

Cireea
0

Jag bor i Umeå och brukar gå till Ålidhems Hälsocentral, ev av deras sjukgymnaster är underbara. Tomas heter han 🙂 Annars kan du nog ringa till Umeå NUS (Norrlands Universitets Sjukhus) för att be lotsad till rätt nummer. 

Dock tycker jag att Ålidhems Hälsocentral är en av de bättre ställena, där fick jag aldrig höra "du är för ung" när jag gått dit med mitt höftproblem som jag haft i två år utan att fått hjälp, jag är själv 19.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

LitenMy
0

#2 Tack snälla för tipset! Ska ringa dit på en gång (efter lunch) och prata med dom och fråga om dom vill ta sig an mig. :)

[JeanetteK]
0

Lite OT…. vad innebär det att vara överrörlig? Jag läser det ofta, men jag har aldrig förstått vad det innebär riktigt. Kan man böja dom för långt eller innebär det något annat?

LitenMy
0

#4 det innebär att lederna går att sträcka ut längre än de "normala". T ex kan de vara att du kan böja tummen ner och röra vid handleden, när du står i vad som är normalt läge för dig så "viker" sig knäskålen lite bakåt, det blir översträckt, lika så med armbågarna. Ofta kan man sträcka armarna högt upp bakom sin egen rygg nedifrån. Förstår du hur jag menar? Är ganska dålig på att förklara märker jag. :)

[JeanetteK]
0

#5 Tack, jag förstår absolut vad du menar. 🙂

Vixxen
0

Be dina läkare att skicka remisser till Universitetssjukhuset. De är mycket duktiga överlag.

Har du funderat på om det är EDS du har? Tänkte på att du har överrörlighet…