Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 19229 ggr
KarinD
2011-10-25 12:12
32

Säng

Hej! Jag måste köpa en ny säng eftersom hela min kropp skriker på nätterna och jag kan inte sova någon längre tid. Jag har en dyr madrass som jag köpte för ca 5 år sedan,  kostade 10 000, den fungerade då men jag har blivit betydligt sämre och måste nog köpa en ny. Jag funderar om det kan hjälpa att bara köpa en ny bäddmadrass, en sådan som är specifikt för fibron eller tror ni att jag måste köpa en helt ny säng! Det är ju inte direkt billigt och man har ju inte heller några garantier på att det hjälper! Vad har ni för erfarenheter av sängar?? Tacksam för er hjälpGlad

Karin

mongu
2011-10-25 12:32
2

Själv har jag en tempurmadrass som är helt underbar och bra för mig.

Det är svårt med sängar tycker jag.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

KarinD
2011-10-25 14:42
0

Ja, det är verkligen svårt. Dessutom är det ju så dyrt så man vill ju att den ska fungera, har inte råd att byta så ofta…………Tempur har jag hört både och om, ska kolla den också! Tack för tipset.

Rita-S
2011-10-25 20:38
1

jag har provat tempur och det var inget för mig. Det krävdes så hög temp på sovrummet för att madrassen skulle forma sig efter mig så jag fick huvudvärk i stället, och sen kände jag mig låst i madrassen och fick ännu mer värk.

Sen provade jag sensus-madrasserna till Jysk. En fjärdedel så dyra, och formar sig efter kroppen. Kan vara dom håller 10-20 år i stället för 20-30 kanske, men det var perfekt för min kropp. Och den formar sig efter min kropp så som jag vill den skall utan att låsa mig och utan att jag måste ha varmare än 20 grader på sovrummet.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
2011-10-25 20:42
1

Där ser man hur olika det är. Vi har sällan mer än 18 grader i sovrummet men ändå är tempuren helt underbar och formar sig bra efter mig och min kropp.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Rita-S
2011-10-25 20:43
0

#4 just så. Jag vet ju många som älskar sin tempurmadrass! Men jag var då alltså inte en av dom helt änkelt :) Tur att det finns mer alternativer att välja på i nuläget!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

mongu
2011-10-25 20:44
0

Visst är det bra att vi kan välja.Skrattande

Ha en bra dag! Mongu.

KarinD
2011-10-25 21:38
0

Det är väl så att man fungerar olika. Jag tänkte välja mellan Tempur, Zomna, Ergo eller TM. Jag gjorde en test som de hade på hemsidan och blev rekommenderad TM. Jag visste inte att det fanns en variant på Jysk, får fara dit och provligga den!

Rita-S
2011-10-25 21:59
0

#7 fråga om att få prova sensus där så ser dom till att ta fram dom som finns :) Finns två eller tre olika prisklasser tror jag. Jag har den dyraste.

hellah
2011-10-26 11:33
1

Ibland kan man köpa Tempur på öppet köp en månad. Det gjörde jag för många år sedan.

Numera har jag en ullbädd ovanpå Tempuren. Har samma erfarenhet som Rita när det gäller fibromyalgin + tempur. Tempuren däremot är bra för min rygg.

Mitt råd är definitivt en ullbädd ovanpå din gamla säng.  Jag släpar tom runt på min ullbädd när jag åker tåg eller flyg, så nödvändig känns den. ;-)

Rita-S
2011-10-26 12:00
0

Ja jag privade ullbädd, och då blev det på tok för varmt för mig så jag simmade i svett i stället Tungan ute så jag uppgav tempur för egen del, men jag uppmanar ändå alla att prova en om man får chansen för vi är olika och känner olika i kroppen. Tempur är faktisk bra saker, det var bara inte bra för mig.

[Lillfjanten]
2011-10-26 15:30
1

jag funderar på att köpa en bäddmadrass från ikea, de har en som är tryckavlastande. jysk brukar ha bra priser också emellanåt, jag använder två av deras kuddar och det har gjort mycket för min nacke. tempurkudden jag provade var däremot för hård. men en tempurmadrass kanske är bra? har inte råd med en sån så jag lär aldrig få veta..

#10 då ska jag inte testa ullbädd, jag har kärringkrämpor med svettningar så det räcker ändå :)

mongu
2011-10-26 16:19
0

# 11 Tempurkudden är inte alls lika bra som madrassen, i alla fall inte för mig.

Ha en bra dag! Mongu.

kajsa-kavat
2011-10-26 19:11
0

Jag hade en tempurmadrass förut, men det funkade inte så bra utan nu har min dotter den och tycker den är superbra.

Själv köpte jag en elsäng med en mediummadrass, och det fungerar bättre än med tempuren.

KarinD
2011-10-26 21:20
0

Tack för alla kommentarer! Tror jag försöker med Tm eller Ergo, man får ju prova dem i 30 dagar och sedan bestämma sig, det är ju en hel del pengar så det är ju viktigt att det känns bra! Rapporterar sedan hur det blevGlad

[Em_I_Am]
2011-10-29 14:35
0

Usch jag behöver också en ny säng. Men har inte råd att byta ut hela så jag tittar lite på bäddmadrasser. Jag hade gärna velat prova TMs fibromadrass, men den kostar 3500kr. Har tittat lite på IKEAs SULTAN TAFJORD av memoryskum. Har någon provat den?

[Lillfjanten]
2011-10-29 15:59
0

#15  nej jag har inte provat, men jag har också ögonen på den. ska åka och prova den någon dag faktiskt. bra pris är det också, om den nu är okej.

[Em_I_Am]
2011-10-29 17:22
0

#16 Jag provlåg den lite hastigt på IKEA i våras o jag tyckte den kändes bra då. Men jag ska testa den igen. Det är svårt att avgöra tycker jag :-S Stor skillnad på att provligga i ett par minuter o sova en hel natt ju. Kundtjänst sa att man har 90 dagar på sig att prova den hemma. Är man inte nöjd får man lämna tillbaka den. Fast jag vet inte om man får pengar tillbaka eller man måste välja en annan madrass.

Det jag är lite tveksam över är om den håller sig bra när man använt den ett tag. Vill inte lägga pengar på den om den blivit helt nerlegad efter två år.

[Lillfjanten]
2011-10-29 17:33
0

jag ska höra mig för när jag testar, vad ångerrätten gäller, om det är bytesrätt eller öppet köp. det är svårt att veta på tio minuter om den passar eller inte, man behöver sova någon vecka på den för att veta. om en madrass kostar mig max 1500kr och håller i två år då är det klart värt för mig. det sparar in några sjukdagar också om det lindrar värken.

[Em_I_Am]
2011-10-29 20:00
0

Det har du helt rätt i. Man är nog lite dumsnål ibland. :)

Rita-S
2011-10-29 20:02
0

JAg kan ju säga som så..

Sensus madrasserna jag köpte i 2005 är ungefär som nya än. Lika fasta. Jag vänder på dom, både bäddmadrassen och madrassen, minst 2 gånger om året.

Och Tempur lär nog inte vara sämre kvalitet eller livstid, snarare tvärt om, jag skulle gissa dom på grund av sin prisklass har längre levetid än sensus.

mongu
2011-10-29 20:03
1

På de Tempurmadrasserna vi har var det 15 års garanti.

Ha en bra dag! Mongu.

[Em_I_Am]
2011-10-30 14:53
0

Att de madrasserna är bra tvivlar jag inte på, men jag frågar om IKEAs madrass som är mycket billigare än de båda.

[Lillfjanten]
2011-10-30 15:16
0

#19  så är det, men man lär sig av misstagen. förhoppningsvis :)

Rita-S
2011-10-30 16:28
0

#22 jag missade att det var just Ikea sin du frågade efter. Men titta på prisklassen. Ikea brukar ha skaplig pris på rätt hyfsat kvalitet, så dom borde ju klara sig några tio år eller mer skulle jag tycka. Du kan ju kolla upp hur lång garanti dom har iaf. Borde stå på hemsidan.

[Em_I_Am]
2011-10-30 23:56
0

Jo, garantin går att kolla upp. Men jag undrar om någon med fibro har provat den också.

mongu
2011-10-31 00:13
0

# 25 Fast jag tror inte det har så stor betydelse om nån med fibro har testat en viss sorts säng eller inte. För detta med sängar är så individuellt.

Det som passar dig passar inte mig och tvärtom.

Det är nog bara att ta det man själv tycker verkar bäst.

Ha en bra dag! Mongu.

[Em_I_Am]
2011-10-31 00:22
0

Fast en kass madrass av dålig kvalitet är alltid en kass madrass av dålig kvalitet. Men jag kan fråga någon annanstans om det är ett problem att jag frågar här.

mongu
2011-10-31 00:26
0

# 27 Det är inga problem med att du frågar men det är kanske osäkert om vi kan svara känner jag.

Ha en bra dag! Mongu.

[Em_I_Am]
2011-10-31 00:30
0

Kan du inte svara behöver du ju inte göra det heller. Jag frågar OM någon provat just denna madrassen. Eller hur?

[Em_I_Am]
2011-10-31 00:35
0

"det är kanske osäkert om vi kan svara känner jag". Har svårt att tänka mig att just du för allas talan på detta forum.

mongu
2011-10-31 00:39
0

# 29 Men snälla nån är det så farligt att svara dig? Förvånad

Gör som rådet i # 24 gå på priset, det ger ju en liten vink om kvaliten, eller hur? För sen får du nog gå på din egen känsla om den är bra för just dig eller inte.

För tar du 10 med fibro som har just samma madrass som du så får du 10 olika svar på vad dom tycker om madrassen.

Ha en bra dag! Mongu.

[Em_I_Am]
2011-10-31 00:45
0

Ja och det är kanske så att jag söker de tio svaren för att lättare kunna väga för o nackdelar mot varandra.

Nej det är inte farligt att svara mig om man har något vettigt att skriva.

mongu
2011-10-31 00:50
1

# 30 Nej jag för inte allas talan och det vet du utan att skriva ut det. Vet inte vad jag retat dig med men nåt är det tydligen.

Du vet nog också att det är svårt att få svar på en sån fråga som du ställer. Då det fortfarande är så individuellt.

Kan inte se att mina synpunkter på nåt sätt inte ska va vettiga. Alla har rätt att skriva.

Hoppas du får ett bra svar så du kan testa nån madrass som förhoppningsvis kan passa dig.

Ha en bra dag! Mongu.

[Lillfjanten]
2011-10-31 05:33
0

om jag gick efter priset så skulle jag inte ha mina sköna jysk-kuddar (lite ot, ni pratar madrasser), så jag tror att det är bra att testa i affären, och ev få ta hem på öppet köp. även om butiksreglerna säger en sak, så kanske man kan få en uppgörelse med personalen om de antecknar på kvittot att det är öppet köp. jag är jättesugen på en jyskmadrass, men en sån köper jag bara isåfall när de ligger på halva priset. ibland får man nog bara chansa helt enkelt. tyvärr.

Rita-S
2011-10-31 07:40
0

jag tycker inte man skall ensam gå efter priset, men det ger en viss ide om kvalitet om inget annat. Nu tänker inte jag på hur god madrassen känns men hur länge den kommer fortsätta kännas så. Dom flesta jättebilliga madrasser jag har köpt förut har käntes riktig bra.. i något år. Kanske 2-3 år sen börjar dom sjunka i hop….

det är det jag tänker på.

Sensus-serien till Jysk är inte särskillt farlig dyr exempelvis, Gold F40 som är den dyraste enligt webshop ligger på ett par tusen kronor per madrass. Mycket pengar, javisst, men till sammanlikning ligger Tempur sina bäddmadrasser ensam på runt 3-4000 kronor, vanlig madrass närmar sig hiskligt snabbt 10 000 kronor.

Det finns andra, du har Ergotempt madrass framtagen spesifikt för fibropasienter som ligger på runt 4500 kronor vilket heller inte är så farligt.  Men tross att Sensus madrassen jag har kostar en fjärdedel av Tempur tycker jag den har hållit jättebra. Alltså är inte priset ensam en ofrånviklig regel om "lågt pris håller kort". Lite fler faktorer spelar in.

Det bästa vore att förklara för personalen vare sig du handlar på Ikea eller någon annan stans hur svårt det är att ta reda på om en madrass blir bra eller inte på endast 10-30 minuter provliggande i en affär där man ändå inte slappnar av, och frågar om på något vis kan få prova den ett dygn eller två och sen returnera mot pengar tillbaka, och hur ni skall få till detta.

[Lillfjanten]
2011-10-31 09:59
0

nu är det 200kr rabatt på TAFJORD! håller på att kolla upp köpvillkoren :)

[Em_I_Am]
2011-10-31 12:28
0

Gött Lillfjanten! Då ska jag nog också slå till. Frågade på ett annat forum o de flesta hade bara gott att säga om madrassen. Övervägande va betyget att de tyckte den gav bra stöd snabbt (vissa tycker att tempuren tar tid på sig att bli varm o formas efter kroppen). Någon tyckte den va lite hård men jämförde med fibromadrassen som väl är ovanligt mjuk o "bra" för fibrisar. Blir nog en TAFJORD nu o så får jag hoppas jag kan köpa en fibromadrass nästa gång istället :)

Jag ringde IKEA o frågade. De sa att man kan inte lämna in madrassen o få pengarna tillbaka, men hittar man ingen annan madrass man vill ha kan man få ett tillgodokvitto på IKEA så man kan handla vilka andra produkter man vill. De sa att de helst vill att man byter till annan madrass men kan vara snälla eftersom man har fibro eller annan sjukdom som gör att man inte bara kan välja vilken madrass som helst. Får se vad gubben säger när han kommer hem.

[Lillfjanten]
2011-10-31 12:47
0

tillgodokvitto är väl ok? man hittar ju alltid nåt att handla där :) jag är storförbrukare av deras värmeljus t.ex .. se bara till att du får allt nedskrivet så ingen annan i personalen kan komma med andra idéer sen om du behöver byta!

Rita-S
2011-10-31 14:12
0

jo men tillgodokvitto är ju rätt okej, man kan ju då kanske hitta julklappar eller andra saker man behöver om inget annat! Det är ju bra dom forsöker hjälpa när man har det såpass struligt som vi har :)

[Em_I_Am]
2011-10-31 18:18
1

Hehe ja att bränna tillgodokvitto på IKEA kommer inte att vara svårt om det blir så haha ;) Älskar IKEA.

ps. Tusen tack Lillfjanten för blommorna! Blev superglad när jag loggade in nu :D

[Lillfjanten]
2011-10-31 18:33
0

#40 Cool

KarinD
2011-11-10 20:29
0

Jag köpte från IKEA, Tafjord. Fick den igår så jag har bara provat en natt, men den kändes väldigt bra, i alla fall i jämförelse med min förra madrass. Hoppas, hoppas att den fungerar så jag får bättre sömn framöver!!

[Lillfjanten]
2011-11-10 20:56
0

hmm.. jag skulle få lite julklappspengar av min mor, jag ska nog investera i en sån jag med Glad

[Lillfjanten]
2011-11-13 08:12
0

nu har jag gluttat runt lite på jysk:s hemsida och bäddmadrasser.. jag har ju kuddar därifrån med memoryskum och de sover jag supergott på, och nu har de även halva priset på bäddmadrasserna. en som är 5 cm hög kostar nu 800 kr och det är ju lite skillnad mot ikeas tafjord.. den är 6 cm hög. nu börjar snåljåpen i mig att diskutera med samvetet så jag vet inte hur jag ska göra. tänkte åka till ikea idag, men får nog ta en sväng in till jysk med tror jag :) en annan madrass hos jysk som är 9 cm hög, kostar 1500 kr. usch, nu blir jag sådär velig igen..

Rita-S
2011-11-13 09:11
0

Snåljåpen skall nog bara knäppa tysst i denna sammanhangen, föruten när det du har provliggat och som du vet känns bra är på rea :) 

Om du har provat ligga på dom madrasserna och bäddmadrasserna på jysk, och vet dom känns hyfsat eller även riktig bra så är det ju läge att forsöka spara kronor nu. nackdelen är ju att på rea får man nog inte lämna tillbaka grejerna.. Men jag tycker ju det är värd att åka till Jysk och provligga en stund, att bli liggande en kvart eller en halvtimme och känna på litet!

[Lillfjanten]
2011-11-13 09:24
0

#45  ja, det blir silvertejp på snåljåpen så den håller tyst :) jag ska absolut prova båda. man får nog inte lämna tillbaka bäddmadrasser fast det är ordinarie pris, det är bara på de dyrare resårbottnarna. jag ska dra på mig de bästa prova-sängar-skorna, så jag lätt kan dra av dem och lägga i kull mig! :)

[Lillfjanten]
2011-11-13 12:02
0

hej hopp! har nyss kommit hem från butikerna, och jag har faktiskt bestämt mig för madrassen från jysk. den kostar just nu nu 800kr, ordinare pris är 1499 kr. det är samma material som i mina kuddar, Wellpur, så på fredag när bidraget anländer så åker jag till jysk! Glad

[Em_I_Am]
2011-11-13 20:12
0

Grattis! Vi har jysk där jag bor så jag måste nog också upp o testa den då. Den va ju tjock o rejäl verkar det som :D Rapportera hur det känns när du sovit på den sen :D

[Lillfjanten]
2011-11-13 21:02
0

Jodå, jag återkommer med en rapport! :)

Denna kommentar har tagits bort.
[Lillfjanten]
2011-11-24 16:08
0

det tog sin tid, men nu har jag iaf köpt hem jyskmadrassen, den kostade 800 kr. lyxade till det och köpte nya täcken till oss också.. men uj vad jobbiga de täckena var att stoppa i påslakanen! stora och fluffiga, det kändes minsann i kroppen! (är en kortis också, så det blir mycket vevande med armarna)

så nu ser jag fram emot nattedags så jag får provsova!

[Em_I_Am]
2011-11-24 19:08
0

Vad spännande! Va där o tittade på madrassen men tänkte invänta rapport från dig snål som jag är hehe ;)

[Lillfjanten]
2011-11-24 19:31
0

#52  det ska du få imorgon! har lagt den ovanpå den gamla bäddmadrassen så det blev lite högt, jag kanske ramlar ur sängen inatt.. :)

[Em_I_Am]
2011-11-24 19:33
0

Som prinsessan på ärten hehe. Du får lägga dit superfluffiga nya täcke på golvet så du landar mjukt ;)

Hoppas du sover så gott.

[Lillfjanten]
2011-11-24 19:50
0

#54  asch, det finns allt lite hull att landa på :) ja tack, jag ska försöka drömma söta drömmar!

[Lillfjanten]
2011-11-25 10:20
0

Har sovit på nya madrassen nu och jag är nöjd. helt klart värd sina 800 kr, (som den kostar på rea då). jag ramlade inte ur sängen, utan jag fick sova mina sex timmar på den :) tyvärr kan jag inte ligga alltför länge på någon madrass för då får jag ont i nacken, men får jag mina 5-6 timmar varje natt så är jag supernöjd! Katterna gillar den också, de ligger på min säng hela tiden nu.. *knorr knorr* Cool

Rita-S
2011-11-25 11:07
0

#56 det är som med mig, jag sover hyfsat bra och ligger hyfsat gott på många madrasser, men spelar roll hur bra dom är för mig, kroppen vill röra på sig efter nånstans mellan 5 och 8 timmar (varierande hur länge) :) Skönt att du låg bra på den!

[Lillfjanten]
2011-11-25 11:19
0

ja här blir det inga sovmorgnar inte.. isåfall måste jag vara uppe 1-2 timmar, sen kanske jag kan sova någon timme till. men det är oftast inte till min fördel..

[Lillfjanten]
2011-11-28 11:13
1

måste bara säga att jag märkt en lindring av ryggvärken/stelheten på morgonen. hoppas att det inte är någon tillfällighet. lite ot också, jag köpte en liten nackkudde för 50 kr på jysk också, det var halva priset, och den är jätteskön att använda när jag ligger i soffan!

[Lillfjanten]
2011-11-28 16:29
0

ytterligare lite ot (förlåt ts!), men nu har jag beställt en tempur sittkudde så jag inte ska få så ont i rumpan när jag sitter på jobbet :)

KarinD
2011-11-30 21:03
0

Nackkudde på Jysk för 50 kronor, det lät intressant! Måste genast åka dit och kika.

[Lillfjanten]
2011-11-30 21:07
0

den är inte stor men jätteskön faktiskt.

Sörelycke
2011-12-05 12:33
0

Hej, jag har köpt en madress på Jysk nu kommer jag inte håg vad den heter men det är ingen vanlig bäddmadrass, liksom skum, som man sjunker ner i och det blir som ett stöd för hela koppen, den har jag lagt på min vanliga madrass och jag tycker det funkar bar

[Lillfjanten]
2011-12-05 14:30
0

#63  kan du länka till den om du ser den på deras hemsida?

yvonnel
2011-12-06 01:50
1

Ett tips vid lakansbyte : Om du vänder alla påslakan med insidan ut när du tvättar dem så stannar inte luddet kvar i hörnen, det var den första anledningen till att jag kom på TIPSET - trä in båda händerna i påsen och leta efter hörnen på motsatta kortsida, stick ut fingrarna i hörnen och greppa täckets kortsidohörn, dra och vänd påsen över täcket, lyft och skaka lite, kolla om täckets hörn sitter på plats.

Detta var faktiskt ganska svårt att beskriva, hoppas att det gick att förstå.

[Lillfjanten]
2011-12-18 12:15
0

hur går det med nya sängar/madrasser? För min del mår min rygg mycket mycket bättre! Glad

mongu
2011-12-18 13:01
0

Va bra att ryggen mår bättre

Ha en bra dag! Mongu.

yvonnel
2011-12-18 23:34
1

Det är tydligen många mer än mig som har fibromyalgi eller annat konstigt ont i kroppen som gör det svårt att sova. Jag köpte en alldeles för dyr säng med hissa upp och ner mojänger - den verkade alldeles fantastisk mjuk och skön då, men min kropp vill rulla runt för att undkomma smärtan och det går knappt just för att sängen är för mjuk.

Jag69
2013-10-08 00:09
1

Jag gjorde också misstaget att tro att en mjuk säng var något för mig. Dyr var den, då för mindre än två år sedan. Har nu provat en ikea bonellresår madrass fast. Kändes bättre den första månaden, men nu är det helt tillbaka. Det att det känns som att jag inte kan andas på morgonen…eller de flera gånger jag vaknar på natten för den delen. Det känns som att lungorna eller njurarna trycks in från ryggen så det är smärtsamt att få luft! Tänkte att kanske en "tempur" madrass från ikea kan funka istället, OM jag får byta den som jag har och OM jag kan lägga den ovanpå den mjuka resårmadrassen, som nu står inplastad på vinden. Suck, vilket slöseri på pengar, som man inte har! :( Kanske ribbotten mellan mjuka resårmadrassen och Ikea "tempur" madrass kan funka? Och en mjuk latex bäddmadrass ovanpå det? ;D Ska höra med ikea! Konstiga knåp och knep, men det kanske kan funka?!

[Lilla Fröken]
2013-10-08 06:31
1

Jag har ribbotten i min extrasäng och den tar död på min ländrygg. Ska köpa en resårbotten när ekonomin tillåter. Annars älskar jag min medium resårbotten med jysks Well-Pur bäddmadrass. Den är skönare än Tempur, och har ett bra pris då det ofta är halva priset på den. Det här med sängar är väldigt individuellt. Har kudde från Jysk med, en låg Well-Pur (kan inte ha normalhöga eller höga kuddar), min nackvärk har blivit bättre med låg, tryckavlastande kudde. Men vad man har testat sig fram och det har kostat.. :)

yvonnel
2013-10-08 16:00
0

Nu sedan ca 3 mån. har jag en magnetmadrass I min dyra Carpe Diem. Det gör en betydligt hårdare bas att ligga på, fyller liksom upp "mjuka hålet"  så nu kan jag stanna kvar I sängen iaf upp emot 5 timmar men jag har ju ont och nacken är en historia för sig själv, den behöver vila upprätt efter nattens övningar och det tar en bra stund innan jag lyckas "skruva tillbaka" om jag öht lyckas, det innebär en ytterst begränsad möjlighet till vad som borde vara naturligt vridmoment för att kunna se bakåt osv. Kan inte avgöra/bedöma om själva magneterna har någon betydelse.

yvonnel
2014-03-14 16:52
0

Nu kom jag på en annan sak som kanske kan vara bra, dvs. om det går att genomföra. Dessa dyra sängar me olika hard/mjukhet I madrasserna, nog är det väl så att det hanger på hur dessa spiraler är spända? Jag ska faktiskt försöka fråga mig fram om det kunde gå att spänna fjädringen. Det är ju en s.k. kvalitetssäng jag kostat på mig, borde iaf. gå att få ett hyfsat bemötande om jag frågar.