Lite om hur jag upplever...
Jag vet att fibromyalgi ter sig olika för alla, eller kanske det finns lika många olika upplevelser av fibron som det finns människor med fibro?
Jag har fibromyalgi och känner smärta i muskler och leder samt att jag ofta har enorm huvudvärk och/eller pulserande huvudvärk. Nu i februari hade jag lite mer än 2 veckor med enorma smärtor från nacken och nedåt sedan övertog huvudvärken (med ytterligare 2 veckor minst och är inte över än) som startar från skallbasen och vidare till kindbenen. När huvudvärken startar tar det 2 eller 3 dagar till synen blir dimmig och/eller grynig, jag får "lite" yrsel och ömmar i delar av huvudet och ansiktet.
Det jag tycker är tråkigt är att läkare är så oförstående eller är det okunnighet? Jag fick diagnosen fibromyalgi, men läkaren bestämde att det "bara" kommer då jag blir stressad… Konstigt då att jag alltid har en som jag kallar grundvärk. Det borde jag inte ha om min fibro var stressrelaterad som läkare sa… Men när jag läser här så ser jag hur olika läkare skriver ut medicin, jag fick en medicin jag skulle ta för att få sova ostört då jag är hörselkänslig (och även ljuskänslig), men den kan jag inte ta sedan en vanlig värktablett men receptbelagd då den är starkare. Den hjälper inte alls så nu tar jag inget eller jo jag tog under de första 2 veckorna jag berättade om, men trots det enorm värk. Efter senaste 2 veckorna med värken i hela kroppen utökades det ytterligare så jag är inte bara känslig för ljud och ljus utan blev även känslig för dofter
Nu ska jag testa det mina systrar gör och det är att gå till en som Masserar, ger zonterapi och healing, de säger det gör enormt ont men att det ger enormt bra resultat. Detta måste ju fortgå kontinuerligt, men om jag känner mig bättre av det så lägger jag gärna de pengarna där samt att jobbet ger en peng då det handlar om hälsa.
Detta var lite om mig och hur jag upplever min fibromyalgi
Tack och lov arbetar jag idag med kolleger som förstår mig och min smärta och uppskattar min vilja att arbeta trots den. Jag stretar till mitt arbete hur ont jag än har för den bli inte bättre hemma och jag vill hålla igång för att skingra tankarna. Tidigare fick jag höra att jag skulle sjukskriva mig, men jag kan inte det då jag kan ha enormt ont en dag, nästa har det blivit mycket bättre och hur länge kan man hålla på att sjukskriva sig och ha jobbet kvar som det ser ut idag… Nä, jag tänker slita på så länge jag kan för jag känner att jag mår bra av det. Sedan har jag full förståelse för andras val då vi alla har olika smärta och även arbetssituation och mycket mer.
Medarbetare på Druid & Shaman