Kan detta vara fibromylargi?
Hej,
Min kropp har de 6-7 senaste åren havererat totalt. Jag har blivit undersökt av neurolog, men det var ingen sådan sjukdom. När jag sökte på mina symptom idag, så kom jag till denna sidan. Jag känner inte till denna sjukdom alls. Jag skall till doktorn imorgon, och skrev ner allt.
· Värk under fötterna och fotled/vrist, pulserande värk under tårna.
· Stumma och trötta vader som värker och känns svullna som trädstockar.
· Värk i smalben, det spänner och pulserar.
· Brännande värkande knän, svårt att gå i nedförsbacke. Står man upp en stund går det nästan inte böja på dem. Det är som att dom ”fastnar” i ett läge.
· Brännande lår, både fram och baksida, känns tunga, pulserande värk, som man kan se med blotta ögat ibland.
· Brännande värk i höfter, svårt att vända sig i sängen och hitta en bekväm position
· Problem med urinering, tömmer inte blåsan helt, känns trångt att kissa
· Svidande mage/Spänd och uppblåst mage, även problem med tarmen, ibland blod
· Värk i rygg, framförallt ländrygg
· Otroligt spänt bröst/Värk i bröst/Ömt bröst, spänd under armhålor med en stickande värk. Bränner och känns varmt. Har ett antal gånger vart inne akut för ”falsk hjärtinfarkt”, då jag fått morfin som hjälpt för stunden. När jag hamnar i det tillståndet gör det så ont så man svimmar.
· Otroligt spänd hals/Öm hals, även strupe. Kan vara svårt att svälja både mat och dricka.
· Spända/Värkande axlar och nacke, bränner och känns inflammerat
· Spänd och värkande käke och under hakan, domningar i ansikte
· Bortdomnad/Stickande tunga och läppar
· Dimmig syn, ibland värk i ögonen, väldigt trötta ögon vid minsta ansträngning, tunnelseende.
· Värk i armbågar, handleder, och pulserande värk i fingrar/handflata. Även värk mellan armbåge och hand. Känns inflammerat och svullet.
· Huvudvärk/Yrsel/Balansproblem, oftast vågar jag inte gå utanför dörren, om inte någon är med.
· Otroligt svårt att koncentrera mig på något, klarar inte minsta stress.
· Sämre minne, blandar ihop saker, sämre på att stava. Känner mej oftare förvirrad.
· Väldigt känslig för ljus och ljud
· Tjuter i öronen
· Humörsvängningar
· Iskall kropp eller svettig kropp, känns alltid som jag har feber. När jag bli kall domnar händer och fötter bort.
· Konstant torr i halsen, alltid törstig
· Kan varken sitta, ligga eller stå bekvämt, kroppen känns så tung att det känns som den är på väg att braka igenom golvet/stolen/sängen.
· Främst benen känns tunga, känns som jag får ta i för varje steg jag skall ta. Blir ingen naturlig koordination.
· Har svårt att ha Täcke, kläder, strumpor, skor på mig eftersom det ”trycker” på kroppen. Kan även göra ont att få duschstrålarna mot kroppen.
· Väldigt torr hud som ej blir bättre av kortison
· Kliande eller öm hårbotten, aldrig neutralt
· Har även fått massa allergier som jag aldrig haft förut mot allt som luktar starkt, t.ex dill, doftljus och nästan alla blommor/parfymer. Får kraftig allergisk reaktion med uppsvullen hals, svårt att andas, samt hosta.
· Sover på Zolpidem, det är enda chansen att kunna sova en stund. Annars är kroppen för spänd för att sova. Och när jag inte sovit på några dygn så kollapsar både kroppen och psyket. Utan Zolpidem lever jag alltså i sömnlöshet
· Andningsrubbningar som jag ej haft tidigare på samma sätt. Kan vakna mitt i natten av att jag slutat andas, kan när som helst på dagen få en attack av att ”sluta” andas. Strax innan jag känner detta så snurrar det till rejält i huvudet,, synen försvinner nästan helt och balansen försvinner helt. Upplever det även jobbigt att andas pga spänt bröst som trycker neråt. Kan även uppleva att jag har för mycket luft i kroppen, så det är fullt när jag skall andas in.
· Besvären blir sämre av fysisk aktivitet, inte i form av träningsvärk, utan i ren smärta. Städar jag t.ex lägenheten får jag räkna med extrem smärta i kroppen, som om man blivit blåslagen på hela kroppen.
· Besvären blir även mycket större vid dåligt väder, med fuktiga förhållanden. T.ex strax innan åska eller nederbörd så pulserar hela kroppen av en olidlig brännande smärta. På samma sätt så blir det bra mycket bättre vid torrt och ”fint” väder.
· Oftast klarar jag inte enklare saker som att duscha, borsta tänderna, sitta upp, stå upp, läsa en tidning, se en film.
· På grund av alla dessa saker så är mitt psyke i botten. Jag får panik när jag tänker på att det inte finns något jag klarar av att göra och fylla mina dagar med. Jag är djupt deprimerad över min situation, livsgnistan har nästan försvunnit helt. Jag har ständigt ångest över mina tankar att jag har det såhär, och att det kanske inte blir bättre någon gång. Eller att hjälp inte finns att få.
· Mina dagar de senaste veckorna har sett ut som följande. Jag bor hemma hos mamma och pappa eftersom jag inte klarar mig själv. Jag vaknar vid 08.00 ungefär, äter lite frukost, sen är jag sängliggandes hela dagen och kämpar med smärtan och psyket, kollar på klockan och hoppas det snart skall bli kväll och sovdags, tiden går väldigt långsamt. Jag äter lunch de dagarna jag inte är allt för illamående, eller har för mycket yrsel för att sitta upp. Jag väntar bara på att tiden skall gå, så man får sova. Det är ett helt värdelöst liv, som jag inte orkar leva längre.
Jag har haft ångestproblematik i stort sätt hela mitt liv, men detta med kroppen är något annat. Snarare så att jag får ångest av att kroppen inte fungerar, än tvärtom. Känner någon igen detta?
Kanske borde tillägga att jag är 32 år och man.
Hej! Jag känner absolut igen det mesta, det var som att det var jag själv som skrivit ner det… Förutom att jag inte bor hos mina föräldrar och att jag har en hund som måste ut flera gånger om dagen och det är jag som måste ut med henne.. ( vilket ibland är skitjobbigt men ett måste, men oftas fast det känns jobbigt och att det gör väldigt ont så mår jag bättre när jag varit ute och gått… Som sagt det värker, men det frigör ju måbra-hormoner).. Du kanske behöver gå iväg och prata med någon som håller på med ex. Kbt, jag har fått mycket hjälp av min kurator med mindfulness (avslappningsövningar) det kan ju hjälpa i halsen om man kan slappna av i käkarna lite… Och i övriga kroppen med så klart… Tror det är viktigt att komma ut trots värken och ångesten, så man får försöka korta stunder… Hoppas du blir bättre!
Hej,
Min läkare bekräfta idag att det är fibromyalgi. Tack för tipsen ovan!
Mvh

Är det bara jag som ser texten på grekiska (?) i #0?
>>>Malum domesticum<<<
Skönt att du fått det bekräftat! Då kan mycket av oron släppa och man kan känna sig lite bättre bara pga det.. Jag tyckte det var skönt när jag fick det konstaterat även att det var skit jobbigt också att få det beskedet.. Hoppas det gör någon skillnad för dig!

# 4 Jag ser också texten på grekiska så det är inget jag förstår.
TS Tacksamt om du ändrar så alla kan läsa.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Grekiska var vad jag tänkte också då jag såg den texten
Medarbetare på Druid & Shaman