Flytta söderut; erfarenheter?
Hej på er!
Är en man på snart 40, som lever och bor just nu i södra Finland. Jag fick diagnosen för snart 5 år sedan, men nu när jag vet vad sjukdomen går ut på har jag på känn att jag haft detta sedan barnsben. Jag mår mycket dåligt av köldperioder och speciellt höstar och vårar när vädret inte kan bestämma sig om det skall vara varmt eller kallt. Åker av och an på sjukskrivningar och försöker emellanåt åstadkomma något vettigt på jobbet (jobbar med IT) med varierande resultat. Imorgon tar en knappt två veckors sjukledighet slut och det blir troligen förlängning på den också. Läkaren jag går hos är förstående och försöker hjälpa till med vad han nu kan göra. Har också varit - per remiss - hos en smärtexpert, men det gav inte mycket mer än vad jag lärde mig på Fibrokursen som FPA (finska försäkringskassan) ordnade. Givande kurs annars!
Jag har varit på enveckorssemestrar söderöver några gånger och mått som en prins. Har kunnat ta långa promenader, gå i trappor utan problem och följa med vad som händer runt mig på ett helt annat sätt än hemmavid. Och i och med detta har jag och min sambo på allvar börjat fundera på att flytta söderut, speciellt har vi tänkt på södra Spanien.
Det skulle vara roligt att höra kommentarer av någon som tagit beslutet, hur det gått när "vardagen kommit emot" och hur sjukdomen reagerat på miljöombytet.
Nån som vill dela med sig av erfarenheterna?
Undrar, Sören från Åbo