ont i fingerlederna
Jag vet ju att fibrovärken kan vandra i kroppen men ändå…
Jag blev biten i ena fingret, precis vid leden, förra året o har sen dess haft ont emellanåt. Det är inget jag tänkt så mycket på eftersom det var ett djupt bett. Men nu har jag i en veckas tid haft ont i lederna i två fingrar på andra handen.
Ibland kan jag få ont i fingrar o händer o om det är fibron eller whiplashen vet jag inte alltid. Men jag har aldrig haft denna värken, o inte så länge. Det värker men är även ömt när jag tar på lederna.
Är det nåt typiskt för fibro? Eller om det hänger ihop med nåt annat. Har ju mitt karpaltunnelsyndrom också men det ger ju inte sån värk.
fingervärk är nåt ajg har sluppit undan, fingrar, handleder, tår och ankel är nån plats jag sällant eller aldrig har ont. Värre är det då med alla leder förknippat med torso.. suck.. Så jag kan inte tala av erfarenhet huruvida fingerlederna och smärta i dom är typisk för fibro. Dock vet jag fler som sliter särskillt med fingrar, händer, albågar, axlar framför nån annan plats, så det är ju inte omöiligt det är pga fibron du har ont?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

dreamiz: Jag känner igen mig i det du skriver. Kan ha perioder när det e jätteömt, kraftlös o värker. Men brukar få ont vid väderomslag, speciellt vid åska, då värker händerna o smalbenen. Om det hänger ihop med fibron har jag ingen aning om, men det skulle inte förvåna mig ett dugg. Sen e jag hundbiten i ena handen varav 3 fingrar fick ganska mycket stryk, så den e extra känslig, men har känningar i bägge.
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever
Hej dreamiz.
Jag har ont i fingrarna. Speciellt vid väderomslag fingrarna blir som korvar tjocka och ömma får även små bulor på knogarna och det värker som bara den. Får även ont i fötterna kan knappt gå ibland. Jag tappar saker p.g.a värken i händerna man är klumpig och det går inte att hålla kaffekoppen utan att spilla. Det är jätte jobbigt. Jag har mest ont när det är varmt ute då blir fingrarna svullna och klumpiga men får även ont när det är jättekallt ute.Har även ont i nacken, axlar och har ofta huvudvärk. Beröring av kroppen kan göra så ont ibland så jag gråter. En sån sak som en kram kan göra så ont så tårarna kommer. Jag går hos en massör ca 1 gång i månaden och det gör susen för mig vet inte hur jag skulle klara mig annars. Nu på semestern är det inte roligt för då är det uppehåll mer en 4 veckor och då får vi börja om från början igen. Ha en bra sommar /Tove

Känner också igen det här. Har ofta onte i alla leder o då även fingrar o hand o fotleder
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Då är det väl en värk jag kommer få dras med kanske…. Har ju haft fibro i flera år nu men just den här värken i fingerlederna är ny…
Kraftlöshet o att händerna svullnar har jag dock varit med om ofta. Så fort jag överansträngt mig bara lite så bara tappar jag saker hela tiden.
Just nu har jag ont i fler fingerleder än igår… O de inte bara värker utan är ömma också. suck…
Jaja, jag vänjer mig väl vid det också…
Nån som har tips på lindring för värk i just fingerlederna?
Min mamma köpte till oss i julklapp en liten stjärna i silicon, fylld med nån vätska och liten metallplata. När man knäcker på den platan värmer den upp vätskan, en kristaliseringsprocess som ger värme, och fungerar då som handvärme. Denna typ grej kanske kunne lindra lite? Det hör med att när den stelnat helt kan man koka den i kokande vatten i några minuter (minst 10-15 har jag upptäckt) för att få vätskan flytande igjen, och sen måste den bli helt kall, sen är den klar för benyttelse igjen :)

Jag har ju haft så där himla ont i fingerleder ibland. Tror helt klart att det kommer av fibron. Men det possitiva är att det pågår inte hela tiden.
(Inte för mig iaf o inte ännu kanske bäst att tillägga..) För min del så hade jag fruktansvärt ont i en fingerled, men det satt i några månader, sen plötsligt var det bara borta! Glad var ju jag förstårs!! hehe.
Svag o kraftlös är jag alltid numera i händerna. Får akta mig för att ta i för mycket om jag tex vrider ur disktrasan.. annars hugger det till så in i nordens, och jag tappar all kraft..
Man kan ju testa med att smörja med zon eller liknande smärtgel när man har den där värken. Men jag tyckte inte det ville hjälpa.. Men kan ju vara annorlunda för andra..

Kan väl även tillägga att jag har ont i flera fingerleder just nu.. Men inte sån där göörhemsk värk som jag hade då förut i bara en led. Nu har liksom värken spritt ut sig.. hum..
jag är glad jag inte har fingervärk tror ajg..
Kanske kunde testa vetekudden jag har? Sån där som du skrev om Rita har jag aldrig sett tror jag… Men finns kanske i hälsokost eller nåt?
Jag har ju varit med om mycket värre värk än detta. Att jag känner den så väl beror väl på att det är på ett nytt ställe plus att just händerna är så jobbigt att ha ont i då man ju använder dom hela tiden.
Att jag är kraftlös har jag vant mig vid, vissa dar är värre än andra. Men den här värken gillar jag inte. Tycker det räcker med all värk jag redan har. blä!
Jag äter ju värktabletter dagligen pga min whiplash. Vet inte om de gör nån nytta på fibron/fingerlederna då jag inte vet om det vore värre utan tabletterna. Men det tar i varje fall inte bort det helt. Sitta vid datan är ju ingen hit för fingerlederna heller känner jag…
Å vad leds jag blir. Jag har redan fått försaka så himla mycket pga min whiplash. Det räcker nu tycker jag!
Jaja, jag vänjer mig väl vid detta också. Så länge jag bara kan ha o sköta mina djur!!
Sportsaffärer borde ha. Det finns fler varianter, dom kallast handvärmare :)
http://www.reklambutiken.com/handvarmare.48635.phtml Denna varianten är lik den jag har själv (såkallade hot pack), medan sen finns där sånna som dessa här och här
Många varianter finns där man tänder på nåt och stoppar i det, dessa är nog lättare att gjenbruka tror ajg då man inte behöver koka dom tex :) Men jag tycker om min lilla stjärn :)
Måste tillägga att stjärnen är underbar att lägga mot en annan kroppsdel som värker, tex korsryggen eller mina höfter :D
Ok, tack för tipsen! Ska kolla upp det!
det va så lite så :) Gubben fick god hjälp för sin värk i händerna av denna stjärnan iaf, kanske du har tur och det hjälper för dig med?
Jag kan få ont i händerna och i fingrarna och det är ifrån fibron. Det var det första stället som jag fick ont som ett ställe där värken stannar i handlederna. Det sitter runt om som armband typ, men det går även ut i händerna och fingrarna. Blir ganska så fumlig också då.
När man har fibromyalgi har man ju långt många mer tenderpoints (fibropunkter) än dom där 18 som man då kollar upp. Tror Björn Bragée säger i medeltal 80 stycken ialla fall vilket då inte är ovanligt.
Min fibromyalgi sitter främst i dom yttre delarna som har svårtast med cirkulation där även fingrar ingår. På varje finger i varje led har jag tenderpoints. Även på handen sitter några stycken.
Jag har inte vågat räkna alla mina tenderpoints för jag tror dom säker överskrider dom 80 stycken som är medel för det jag inte vet och känner har jag ju inte ont av eller hur 
Min fibromyalgi började faktiskt i mina armleder och spred sig sakta (eller sakta och sakta det tog ett halvår från inget till fullt utvecklat) ut igenom hela kroppen.
Så din värk i fingrarna är rätt så typiskt fibrovärk kan jag tänka mig. Det är inte alls ovanligt att ha ont där faktiskt. Praktiskt taget överallt där man har leder som böjer sig kan man ha ont vid fibromyalgi och det är normalt om än besvärligt.
Vetekudde är underbar. Jag brukar ha min på axlar och nacke samt på huvudet. Eftersom jag har massa tenderpoints på panna, intill tinning, runt ögonen mm så är den helt underbar att lägga över där stundtals. Att det sedan inte ser riktigt klok up med sådan uppe på huvudet är en helt annan femma. Vad gör man inte för lite lindring 
På med den först och sedan efteråt på med liniment.
TENS kan vara bra att få testa också. Gav mig lindring i nacke och axlar men tyvärr tålde inte min hud att ha igång den mer än 2 dygn i sträck utan var tvungen att vila och var då tillbaka på ruta ett efter 2 dygn.
Handledsskydd som är värmande är också super faktiskt även om dom inte sitter direkt över fingerlederna. Huvudnyckeln heter öka cirkulationen och värmer du upp handleden så får faktiskt även fingrarna bättre cirkulation. Dessutom blir man varmare i både händer och handleder vilket också minskar värken.
Jag har ett handledsstöd till höger hand pga min karpaltunnelsyndrom.
Ja men då kan jag ju räkna med att det är fibron som ger mig den här värken också. Trodde väl att det var så. Fast man kan ju undra lite ibland ändå, då jag haft fibro i flera år men inte haft sån här värk förut.
Jag överansträngde mig för 1½ vecka sen så kanske det utlöste det.
Jag har ju konstant värk i nacke i axlar pga whiplashen. Så ibland när jag har ont i armar så vet jag inte om det är fibro eller pga whiplashen. O det spelar väl eg ingen roll heller, det är ju samma värk vad den än beror på.
Men jag gillar absolut inte den här värken i fingrarna… Har semester nu, men hur ska det gå när jag är tillbaka på jobbet igen? Jaja, det får väl gå. (Jobbar halvtid, halv förtidspension.)

Jag har också i perioder mycket ont i mina fingerleder. Det är verkligen plågsamt. Just nu slipper jag det, men har i stället rejält ont uppe vid axeln, där i fästet där armen sitter fast i axeln typ. Jag har gått ut med en stor hund som drar i kopplet och jag tror att det kan ha varit en bidragande faktor. Undrar hur man vet om det är inflammation eller "bara" fibrovärk, eller något annat? Något är fel i alla fall. Det känns som om jag har skadat den.
Usch ja, hundar som drar i kopplet är inte bra för värken! Det kan säkert ha förvärrat det i varje fall! Hoppas du blir bättre snart!!

Härligt att kunna läsa här om andra som har samma problem
jag har ju en whiplashskada sedan 1994 då jag dessutom bröt båtbenet i handen och revben i ryggen.
Nu har jag sån värk i fingerleder och handleder så jag orkar knappt skriva på datan längre. Är så ledsen. Höfterna värker så jag inte kan sova och knäna.
Blev viktopererad för en GBP i maj förra året och har tappat 47 kg. Hade höft och knäproblem då med men det har varit bättre. Men nu kan jag inte ligga och sova på sidan längre. Kan inte sova på mage och på rygg snarkar jag. pust. Det värker så jag knappt sover.
Har inte fått någon diagnos på fibro men jag börjar se att jag har symptomen.
Hur kan man må bättre?
Jag har en vetekudde, men den tycker jag är för tung. bättre med halskragen. och så har jag olika stödbandage i "tubform2, det brukar funka bra. betr fingervärken, så tycker jag det är underbart att stoppa ner händerna i hett diskvatten, annars är väl diske iofs inte så kul. men varmvattnet lindrar skönt. Och så tillhör vi dom som har badkaret kvar, Och det blir en del varma bad i veckan för mig.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Någon som provat "BACK ON TRACK" .
De är ju kanon för hästarna och borde vara lika bra för oss människor tänker jag. Jag har beställt handledstubar för att testa. Inget billiga men måste bara få prova.
Vad tror ni?
22 Vad är det? Hur används dom? Var kan man köpa?
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk