Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: övrigt-smärta
Läst 2290 ggr
ellsan
0

Var och hur får man hjälp? :/

Jag har haft olika problem under en längre period. Jag misstänker bl.a. fibro, men frågan är hur jag ska få bli ordentligt utredd… Gått till olika läkare på olika vårdcentraler men känner mig inte tagen på allvar. För att inte bli sedd som hypokondriker har jag lagt mest fokus på olika problem vid olika tillfällen, de problem som just då varit värst. 

Har testats för hypotyreos många gånger men alltid legat inom ramen, om än med lite lågt t4. Inga tpo-antikroppar. Har via min sjukgymnast, som jag gick till när jag hade problem i höfter och axlar, fått remiss till läkare. Som endast, utan att lyssna på mig, beställde reumaprover som jag sedan fick svar på via brev att de var ok, och att jag kunde ta nya om ett halvår igen. Sedan dog den kontakten och jag bytte vc igen. 

Har sökt på kvinnokliniken för mina huggande smärtor (ligamenten?) och mensvärk (som eg inte är kopplad till mensen utan är där nästan jämt) men efter ultraljud konstaterar de att allt ser ok ut och skriver ut medel mot förstoppning… Har för övrigt ibs och vet hur det känns när magen krånglar.

Nu senast sökte jag på min nya vc efter att min sambo tröttnat på att jag sover genom hela kvällarna. Somnar hur lätt som helst och är alltid trött. Vaknar väldigt sällan på nätterna men det känns ändå som att jag sovit fruktansvärt dåligt. Har vid några tillfällen vaknat av kraftig värk i axlar eller knän. Har dagligen värk i benen. Ofta armar och händer också numera. Mjölksyra av minsta lilla, bara tandborstning är tungt. Brännande känsla i fötterna, mest kväll och morgon, kan knappt ha en filt över dem. Skor på under dagtid går däremot bra. Ofta ont i nacke och axlar, har även inklämningssyndrom där. Svullnadskänsla framförallt i händerna. Pirrande/vibrerande känsla i kroppen i samband med värk. Försämrat mående vid lågtryck. Kognitiva problem; dåligt minne, tappar ord, nästan stammar ibland. Ljud- och ljuskänslig. Yr. Tog upp några av dessa punkter hos läkaren, men med fokus på tröttheten och yrseln. Fyllde i ett sånt där depressionstest med där låg jag inom ramen för det "normala". Fick lämna diverse prover som jag nu inväntar svar på. Hennes kommentar om tröttheten: "Det är så vissa perioder i livet"

Frågan är nu… eftersom jag med nästan all säkerhet vet att proverna visar på en kärnfrisk människa, hur går jag vidare? Känner tyvärr inget förtroende för den nya läkaren heller (hon verkade för övrigt väldigt ny som läkare och verkade inte ha så bra rutin..) 

Och vart vänder jag mig ? Har fortfarande inte träffat någon läkare som verkligen lyssnar och förstår. De ser ut som frågetecken, eller går bara på proverna och struntar i hur jag mår. Är det en bra ide att skriva ett brev istället? Jag glömmer/hinner inte/utelämnar mycket av mina symtom vid de snabba besöken..

Vet att det i princip bara finns en läkare i den här staden som är duktig på smärta, men han tar inte in fler då han är på väg att sluta. Hans patienter känner oro för var de ska vända sig nu. Hur ska då jag som är odiagnostiserad kunna få hjälp? Jaga läkare på vc känns hopplöst. Och jag har dessutom svårt att stå på mig… Tänker att jag känner efter för mycket, eller inbillar mig, eller att det bara är psykiskt. Jag jobbar heltid men känner inte att jag orkar. Helgen går åt till att vila vila vila. Orkar knappt med min familj och än mindre sysslorna hemma längre. Men vågar inte visa mig svag på jobbet, då jag är timanställd och får förlängt en månad i taget just nu… Är dock hemma idag för jag kände att kroppen bara skrek åt mig att lyssna…

Nu hoppas jag nån orkar "lyssna" på mitt långa och röriga inlägg och har något bra tips… :)

idailsk
0

Jag skrev en "egen remiss" till smärtenheten på sjukhuset :-)

Kram Mila Kär

ellsan
0

Finns tyvärr ingen sådan här. Möjligen i någon av grannkommunerna 14 mil bort. Kanske värt att kolla upp om det inte blir bättre!

Nettan4
0

Känner igen mig i mycket du skriver, mina prover/röntgen visar inget och läkare tar mig inte på allvar. Reumatologen kan du ju skicka egenremiss till och önska få komma dit på utredning, jag träffade en reumatolog som också gick på vad prover och röntgen sa och där fick jag ingen hjälp men har inte gett upp än utan skickat en egenremiss till ett annat sjukhus så vi får se om de tar emot mig.

FruJag
0

För det första tycker jag du ska stapla upp alla dina symtom. Kanske i kategorier. Så du själv får ett hum. Ta med allt som du tycker har förändrats. Tror ett bekymmer är att du aldrig berättat hur mkt bekymmer du faktiskt har. (I know, been there done that). Nästa steg är att antingen i mina vådtkontakter skriva ner samtliga symtom o be om hjälp. Eller oavsett vad skriva att du har daglig värk, extrem trötthet och att du knappt klarar av att jobba eller familjen. (Eller vad du nu känner att du vill trycka på). Huvudprsaken till att du känner att du inte kan må sådär! Samt att du är trött på att inte blir tagen på allvar o vill träffa en kompetent läkare som vill hjälpa dig på riktigt. Sen tar du med din symtomlista till läkaren. Ber hen läsa innan du börjar berätta. Sen hoppas jag att du får hjälp. På min blogg finns (om du bläddrar lite) en lista med mina symtom.

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Denna kommentar har tagits bort.
FruJag
0

Precis samma som jag tog med till läkaren.

FruJag
0

Men suck, råkar publicera.. Du kan läsa för att se ett exempel på hur man kan gära en sån där lista.