Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: fibromyalgi
Läst 23991 ggr
ODS
20

Viktuppgång av tryptizol/saroten

Hej! Är ny här, lider av ständig värk i rygg/bäcken/höfter o molvärk o pirr i hela kroppen som flyttar sig. Mycket migrän o huvudvärk. Fick diagnosen fibromyalgi i höstas. Nu föreslår läkaren en låg dos av saroten, men är livrädd att prova pga rädsla för viktuppgång. Lider av ätstörningar o andra psykiska sjd så jag äter fluoxetin o fluanxol också. Detta skulle vara ett tillägg. Udag äter jag citodon 2x4 mot smärtan.

_Charlie
3

Jag har inte fibro men lider av migrän dagligen och går just nu på låg dos av saroten. Jag startade på 10 mg, ökade upp till 20 och skulle öka mer men har stannat på 20 mg om dagen då jag vill känna efter längre än de 2 dagarna läkaren först rekommenderade. Biverkningar jag har från saroten är mardrömmar, och enorm ökad aptit. Jag kan ställa mig och göra pommes med beasås klockan 23, och det är inte likt mig.

ODS
2

Fy då! Låter inget bra😕

Disturbed-Angel
4

Jag har precis påbörjat medicinering med Saroten. Jag känner ännu ingen effekt på min nervsmärta men tyvärr många biverkningar. Har dock inte märkt av någon ökad hunger eller viktuppgång. 

Ett tips är att åka till apoteket och köpa måltidsmåttet så att man äter normala portioner och håller sig till dem.

ODS
1

Tack för tipset. Hur hög dos har du? Vad har du för biverkningar. Iom min äs håller jag koll på kcal men ökad aptit kan vara förädande.

idailsk
0

Jag har ätit det tidigare under ett års tid och gick inte upp i vikt 🙂

Kram Mila Kär

Nettan4
0

Inte tänkt på det tidigare, ätit Saroten 20mg sen augusti och matlusten är på topp tyvärr:( Inga andra biverkningar har jag märkt av.

Disturbed-Angel
2

#4 Jag tar 30mg varje kväll. Har ätit den i 2-3 veckor så har ju alla infasningsbiverkningar nu som bland annat trötthet, förstoppning  och muntorrhet. Men jag hoppas på att det blir bättre med tiden.  De flesta biverkningar ska ju vara övergående.

ODS
1

Tack förera svar😊

Nettan4
0

Missade en biverkan jag känner av och det är ju den här muntorrheten, tuggar tuggummi och knaprar sugtabletter hela dagarna:(

ODS
0

Tack för era svar😊

Maria
0

Jag har ätit Saroten en lång period för smärta men inte fibromyalgi. Jag märkte inga andra biverkningar än munntorrhet. Nu äter jag inte Saroten längre.

/Maria

idailsk
0

Det finns speciella tabletter mot muntorrhet på Apoteket :)

Kram Mila Kär

[Lilla Fröken]
0

Ingen som får myrkrypningar i benen av detta? Jag väl på att bli tokig de få gånger jag provade Tryptizol.

Rita-S
0

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av tryptizol då jag aldrig har fått det utskrivet. Läkarn tycker det räcker med citodonet för enstaka fall samt Alvedon/alpoxren till när jag bara vill ha litegrann lindring för verken. Skulle varit intressant att provat hur tryptizolen skulle fungerat till sammanlikning med citodonet. Någon som har erfarenhet från båda?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

ODS
1

Tack för era svar! Undrar också om man kan ha citodon o ta till vid behov äter nu 2x4.

Maria
0

#15 Jag äter Citodon endast vid behov. Vissa dygn äter jag 8 och andra dagar kanske ingen eller två till fyra beroende på.

/Maria

Nettan4
1

Äter som jag tidigare skrivit 20mg Saroten till kvällen och utöver det äter jag alvedon och tiparol vid behov så spontant tror jag inte det kan bli fel att ta citodon ihop men som sagt så är jag ju inte 100% säker men det borde ju läkaren veta lite mer om.