Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2007 ggr
idailsk
6

Jag får be m ursäkt...?

För min bild jag lade upp häromdagen, som visar medicin/tabletter (illness) tillsammans med grönsaker (wellness). 

"You can choose to subsidize your illness

or

you can invest in your wellness"

Till er som sett den och tagit illa vid er ber jag om ursäkt, eller inte. Men, jag vill tala om att den bilden var MIN åsikt och ingen annans. Jag trodde att man hade rätt att uttrycka sin åsikt, utan att bli påhoppad med att bilder/åsikter plockas bort, då det endast påvisar ett annat sätt att läkas och må bra.

Tack för mig.

Kram Mila Kär

idailsk
0

För er som vill se bilden så finns den på min privata sida här.

Kram Mila Kär

[Lilla Fröken]
5

Du säger att det påvisar ett annat sätt att läkas.. Det är väl mer än en åsikt? Jag reagerade inte direkt förut, men nu gör jag det.. För många så finns inte alternativ. Jag förstår att du har en åsikt och det får vi alla ha, men att påstå något är en annan sak. :)

idailsk
3

Jag omformulerar mig, jag håller med om detta påstående. Men, för min egen del, och tvingar ingen annan att hålla med om det. För mig finns det ett annat sätt att läkas :) Och jag är av tron att det alltid finns ett annat alternativ, men det är också min åsikt, min tanke, min tro på det.

Jag hoppas bara att jag kommer att tillskansa mig den kunskapen när jag börjar min utbildning inom Ayurveda. 

Jag har hopplösa dagar då jag bara vill dö, för detta tär på mig så oerhört. Då vill jag så gärna ha en stark medicin som tar bort allt, eller så mycket som möjligt i alla fall. Men jag får ingen, jag får råd att ta Panodil.

Det innebär att jag då febrilt letar efter andra möjligheter att läkas, kureras, finna smärtlindring. Jag vill finna bot. Jag läser på i ämnena, så mycket jag kan, allt jag hittar. Böcker, på internet, veteskapliga texter, information från USA då de är rätt framstående i forskning.

Jag blir manisk… För detta kan inte vara allt? Är det så här det ska vara resten av livet? Och, kanske värre…? Inte jag! Nej tack! Jag tänker inte ge upp om att finna en lösning för mig (och med detta menar jag inte att andra ger upp, utan detta är MIN åsikt och MINA tankar).

Jag tänker läkas från detta och ger inte upp förrän jag gjort det. Andra har blivit fria från Fibromyalgi, så varför skulle inte jag kunna det.

Kram Mila Kär

[Lilla Fröken]
0

Okej.

hansson57
2

Tro kan försätta berg, eller något liknande, säger ett ordspråk. Personligen skulle jag inte vilja utsätta mig för en sådan press. Jag mår psykiskt dåligt ändå.

FruJag
2

Jag tror inte kosten gör en frisk men jag tror att kosten kan göra att vi är symtomfria. Dock inte kommit så långt mer än att jag känner vad jag mår sämre av. Därav inte sagt att medicin bara är av ondo. Men betydligt fler biverkningar… Ayur veda jobbar mamma med, hon har läst samtliga steg o utbildat sig. Och det är ju en hel livsstil inte bara maten. Och om alla faktorer stämmer så mår man nog mkt bättre, det tror jag.

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

idailsk
0

Tack för era kommentarer :-)

Kram Mila Kär

mayolica
2

Andras livsstil tycker jag inte är något andra behöva haka upp sej på och ta illa vid. Jag ser inget fel med att äta mediciner och samtidigt  använda alternativa behandlingar.🙂

Alternativ/komplementär medicin ser jag som komplement till vanliga sjukvården,inget man nödvändigtvis måste välja som alternativ istället för mediciner. Slipper man mediciner så ok jättebra ,men behöver man äta medicin ska man inte behöva ha dåligt samvete för det. 😇

Jag är öppen för att det kan finnas olika sätt att läka,men som läget är för många av oss är ofta det enda alternativ som vården har att erbjuda symptomlindrande mediciner. Jag har tagit emot det sjukvården har att erbjuda, det som är till hjälp är smärtlindrande mediciner,utöver det har jag själv sökt bland andra alternativ och provat lite olika saker som förbättrar min livskvalitet 🙂

~ mayolica ~

hansson57
2

Självklart ska man testa det man själv tycker är vettigt. Jag har börjat på vattengympa vid ett flertal tillfällen.

Efter ca 5 ggr har jag gett upp och slutat, eftersom det har kostat mera än det har smakat. Värken har blivit mycket värre, trots att jag hela tiden har tänkt på att göra små rörelser.

Ungefär ett år senare, får jag ett ryck och testar igen. Man vet ju inte, kanske går det bättre nu.

Jag har provat stretching med gummiband och styrketräning.

Tänk om man vaknar en morgon och är frisk, det ni!

Rita-S
4

Nu känner jag att jag behöver skriva nån rad med.. Bilden är förmodligen inte bortröstat pga synpunkterna utan att fler har undrat om man värkligen har tillåtelse att nyttja bilden fritt och valt det säkra före det osäkra och röstat bort det för ett potensiellt brott mot iFokus Skrivregler. Alltså, bilden och nyttjandet av det, inte synpunkterna det representerar.
Det är fritt att tycka som man vill och prova det man vill, och det är inte heller det som blev bortröstat i så fall.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mayolica
1

#9 Har du provat vattengympa i saltvattenbassäng  någon gång?  Det är något helt annat än vattengympa i klorvatten,det går inte att jämföra.👍
 Jag var med på vattengympa inne på Spenshult, där hade dom saltvattenbassäng det var jättehärligt kände mej som en ny människa efteråt och hade mjuk i kroppen och pigg och glad och mycket mindre ont.🙂   

När jag kom hem skulle jag fortsätta och gå på vattengympa här hemma eftersom det hade gett så bra effekt . Jag var mycket positivt inställd och gick iväg glatt till sjukgymnastiken och förväntade mej att det skulle ge samma gynnsamma effekt som jag var van🙂. Tyvärr var det bassäng med klorvatten här och vattengympan blev en stor besvikelse.😢  Ingen smärtlindring eller någon positiv effekt alls,tvärtom förvärrades smärtan efteråt och jag mådde bara sämre av det.😡

På somrarna när vi har turen att ha badvänligt i vattnet här (varmt och fritt från hemska brännmaneter ) Då brukar jag passa på att ta tillvara badsäsongen här hemma och bada ute och göra lite egen vattengympa.  Salta bad har mycket god effekt för mej. 🌊☀️

~ mayolica ~

idailsk
1

#11 Spännande! Nej det har jag inte testat :-) Jag vet att det finns en speciell simhall här, med extra uppvärmd pool, för de som har någon for av problematik med kroppen. Det är nog inte saltvatten dock.. Det finns ingen här. Vad jag vet ;-) Jag har relativt nära till Östersjön så i sommar ska jag givetvis prova! Hade ingen aning om att salt på det sättet kunde vara så välgörande :-D Tack för tipset!

Kram Mila Kär

idailsk
0

Det var tanklöst av mig att lägga ut en bild som var nedladdad från nätet och min reaktion på det hela grundade sig på det som stod i meddelandet vid borttagandet. Delvis missuppfattning.

Men jag skriver som jag skrev på ett annat ställe. Jag är vardagsskadad av Facebook, där det är okej att lägga ut bilder, dela bilder, från nätet oavsett om du har rätt att göra det eller ej.

Mitt misstag! ❤️

Hädanefter kommer jag endast att lägga ut bilder som är mina egna 😃

Kram Mila Kär

[JeanetteK]
2

Lätt hänt! 😘Det är inte alltid lätt att veta vad man får och inte. Upphovsrätten är ju känslig och det är ju egentligen inte okej på facebook heller i alla lägen.

idailsk
1

Tack! 😍 Ja det är lätt att glömma sig då.. Men man lär sig något nytt varje dag och genom misstagen ❤️

Kram Mila Kär

Rita-S
1

Det är det viktigaste :)

Ett tipps till alla: Om ni är tveksamma till om man får eller inte får använda bilderna man vill dela fritt.. dela en länk till det utan att lägga in själva bilden :) Det är inget lagbrott eller regelbrott i det!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mayolica
1

#12  Javisst man får prova sej fram vad som funkar? för mej är salta bad mycket välgörande. 🙂
Har man möjlighet att kunna få tillgång till vattengympa i saltvatten tycker jag absolut att man ska ta chansen att prova. Tyvärr brukar det oftast bara finnas klorvatten på dom flesta ställen. 😕
 på sommaren är det perfekt för mej, jag bor på västkusten omgiven av hav och salta bad, har en fin badbrygga som jag kan gå ner till på några minuter.🌊☀️   

Fast på vintern är det ju inte så lockande med salta bad ute.🤢
Förr brukade jag köpa billigt havssalt i plastpåse på ett kilo och hälla i badkaret och göra en alternatv mini-saltvattenpool när jag hade svårt med värken.🙂 I den lägenheten jag bor i nu finns det tyvärr inget badkar, men har man tillgång till badkar så är det oxå ett bra tips som är värt att prova.👍

~ mayolica ~

hansson57
1

Tack för tipset om saltvattensbad.

Det ska jag prova i mitt badkar! Kanske skulle jag ta och sätta igång bubblorna en stund också, inte för länge för då blir det inte bra. Aj aj.

Ians
2

Epsomsalt (bittersalt) lär vara riktigt bra mot ömma kroppar. Man tar en rejäldos med saltet man kan googla hur mycket man skall använda. Fyller badkaret med varmt vatten, och ligger i detta bad i 20-30 min.

idailsk
0

Tack för alla tips om bad och salt, detta visste jag inte! 😍 Man lär sig något nytt varje dag. Och det är så sant.

Nu fattas bara ett badkar då… 😉

Kram Mila Kär

mayolica
0

Så är det för mej med saltet har jag, men badkar fattas.😉

~ mayolica ~