Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 748 ggr
Sömngångarn
2014-01-20 13:12
2

Lär mig!

Hej på er!

Jag är helt nyhemkommen från ett läkarbesök där det konstaterades att jag har fibomyali. Ni kommer säkerligen bli arga på mig nu, för min okunskap, men det är också därför jag vänder mig hit.

När han sade detta (om fibro) blev jag stött, för det föraleddes också med frågor om mitt psyke. Jag trodde fibro var en slags psykisk hitte-på-sjukdom? Vart har jag fått det ifrån? Är det en allmän uppfattning? Finns det en erkänd diagnos som heter så, eller säger han bara att jag har det för att ge mig nått som förklarar min värk (som förnedrade nog aldrig syns på några tester, röntgen osv) Dock RA-faktor.

Är det vanligt att ni möts av denna uppfattning, och isåfall varför?

Hoppas ni inte tar illa upp, jag vill bara veta mer!

Rita-S
2014-01-20 20:42
4

jag är jätteglad du kommer hit och frågar i stället för att undra för dig själv! Det är tyvärr en rätt vanlig uppfattning att fibro är "hittapå" eller psykisk.. eller båda. Förmodligen då det inte har funnits något sätt att visa att Fibro finns i kroppen utan man har fått ställa diagnos vid att utesluta allt annat som delar samma symptom som Fibro, en i taget, tills man vid uteslutningsmetoden står tillbaka med bara ett svar kvar. "Det måste vara fibro då". Alltså kan man inte bevisa vad det är.. man kan bara bevisa vad det inte är. Det är en legitim diagnos, Fibromyalgia Syndrom Disorder heter det, godkännt av WHO som en legitim sjukdom, det är bara inte så lätt att bevisa den.

Numera finns det två tester under utarbetning som kan bevisa två former av fibro. Ett är ett blodprov, det andra ett närvprov från handen. 

Och ja, det är vanligt att vi bemöts med detta. Många är det som vänder ryggen till oss och anklager oss för att hitta på för att släppa arbete, få uppmärksamhet eller rentav anklagelser om att fejka för att få tillgång på droger med minsann. Vi är rätt vana, men vi är lika lädsna varje gång.. tyvärr..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sömngångarn
2014-01-23 13:19
0

Tack för svaret, snälla Du!

Har mått jättedåligt efter besöket. Just för att han liksom ställde diagnosen efter att ha sett i tidigare receptuttag från övrig vård, att jag äter Sertalin (ångestdämpande och sk antidepr) samt fått sobril utskriver vid några tillfällen. Kändes som om att han liksom "aha, det är det som är problemet".

Tidigare medicinerades jag för reaumatism. Känns som om att ha lurar mig att tro att ha tror mig? Förstår verkligen hur besvärligt det måste vara att stå upp för denna sjukdom, när inget nånsin syns- man blir ju knäpp själv. Har du tagit nått av de där proverna du skrev om? Kan man begära det? Varför gjorde han inte det direkt nu, när han starkt misstänkte fibro? Därför känner jag som om att jag inte är "betrodd". Tror jag. Det är en märklig känsla, som jag egentligen inte satt figret på än.

Rita-S
2014-01-23 14:03
0

Proverna är inte färdig utarbetat så han kan inte göra de än. Det är inte klart hur de ska skötas eller om det blir speciella kliniker som sköter det eller m även drt skall ingå hos vanliga läkare.. :/

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida