Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettprathörnan
Läst 1633 ggr
[Lilla Fröken]
0

Tänka på pensionen?

På många ställen läser jag om sjuka och funktionshindrade som får rådet att jobba trots att de går på knäna. Allt för att de tänker på pensionen som kanske är om 30 år. När jag var sjukskriven så sa arbetsgivaren också att jag bör tänka på pensionen och försöka jobba. Men hallå, när jag inte kan jobba, ska jag då släpas till jobbet för att tjäna bra när jag blir 65, vilket är om ca 20 år? Jag struntar fullständigt hur min ekonomi ser ut då, jag lever i nuet och det är det som gäller och jag tar det som det kommer. Hoppas någon förstår vad jag menar :-)

hellah
0

Ja, vi får hålla tummarna för att garantipensionen finns kvar. Fast då får vi ju ont i tummarna ;-)

Mona22
0

Hoppas också på garantipension då jag absolut inte får ihop något vettigt på 25% och ingen ersättning från fk. Har 35 år kvar så något kanske man hinner skrapa ihop men har just nu 48 kr i månaden om jag hade blivit pensionär nu.

hansson57
0

Man har nog med att släpa sig igenom vardagen, här och nu. Själv blir jag ålderspensionär om 9 år och har haft sjukersättning i ca 10 år. Någon liten "peng" har jag lyckats tjäna ihop innan kroppen och knoppen la av.

Tycker synd om er som är yngre än jag,

Men som sagt, vi får försöka att inte se framåt, ibland.

AnnaFagerell
0

Att fulltsändigt strunta i det nu kommer bara att bita dig längre fram .Jag menar även om du är sjukskriven så måste du ju kunna spara i en pensionsförsäkring

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Mustangcab]
0

Själv har jag inte arbetat sen 1984 men jag vet vad jag kommer att få i pension och det är ungefär lika mycket som jag har i sjukbidrag  vilket är det lägsta . Jag får ut 6.650 kr/ månad. Det är vad du har att se framemot.

Mona22
0

#5 åh det känns verkligen inte roligt att veta att man knappt kommer överleva när man blir gammal 😕. Tror ju tyvärr inte man kommer bli frisk så där magiskt så man får väl se fram emot att det blir så. jaja, lever tills jag är 65 så får vi se sen .

#4 vet inte riktigt hur man ska kunna spara så mycket när man har 25%inkomst. Gubben är arbetslös och vi har hög hyra… Inte lätt att få ny lägenhet utan jobb.
Kan spara 100 per person allafall, alltid något.

AnnaFagerell
0

#6 det är det jag menar… spara nåt litet är mkt bättre än inget.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

hellah
0

#7 Nej, räkna på om det lönar sig att spara i en privat försäkring. Jag sparade förut, men insåg att den sammanlagda pensionen inte blir högre iaf. Det var något med att garantipensionen sänks med samma summa som jag skulle ev få från privata.

Om det privata försäkringsbolaget inte går i konkurs ;-)

[Mustangcab]
1

#8 Din s.k garantipension sänks inte men att spara i en privat försäkring kan vara riskfyllt. Dessutom om du får göra avdrag för den så är den också skattepliktig när du får ut den. Har man hus och  lån så är det bättre att betala av dessa i så fall.

Har man kunskap och möjlighet så är det så fall bättre att satsa på fonder och aktier då dessa beskattas med 30% då de säljs.