Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterhälsavälvaro
Läst 2507 ggr
russin
1

Fibro och 5:2

Finns det fler här med erfarenhet av att använda sig av 5:2 "dieten" ?

Jag började för ca 10 veckor sedan och vill gärna fortsätta, då det ger mycket positiva effekter för mig och in kropp. Jag går långsamt ner i vikt (behöver det), min mage mår mycket bättre när det får vila några dagar i veckan (har problem med tarmfickor) osv - MEN min ledsmärta har ökat markant ?!

Vet inte om min medicin går fortare ur kroppen när jag har mina fastedagar eller vad som händer. Dagen efter en fastedag så vaknar jag tidigare och har otrolig värk - ungefär som om jag skulle glömt att ta min värkmedicin kvällen före - helknasigt. Sista veckorna har jag haft mer generell värk än annars, så vete tusan varför. Det har varit en jobbig höst/vinter med tanke på att vi inte verkar få någon vinter och blåst och fuktigt väder får mina leder och annat att värka mycket mer - men jag börjar nu koppla ihop detta även med 5:2 vilket känns trist som tusan.

Någon som har erfarenhet av detta eller funderingar ?

Rita-S
0

nej, har ingen egen erfarenhet med det, och är inte särskillt sugen på att få det heller :) 5:2 dieten har inte verkat tilltalande på mig alls, särskillt inte när jag har hittat den diet jag mår bra på i magen och i övrigt, samt även ger mig viktnedgång när jag är såpass smart att jag faktisk överhåller den..😊

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

russin
0

Hoppas fler läser och kanske har något tips🙂

Jag gillar ju verkligen 5:2 och det är första gången jag tycker det är enkelt att följa en "diet", så jag vill det ska fungera. Jag behöver gå ner i vikt för mitt dåliga knäs skull och jag behöver även få min mage att fungera, så därför känns det skräp om jag inte ska hitta en lösning på detta.

Jag funderar på om det är så enkelt att jag under dom sk fastedagarna rensar kroppen så pass att även min medicin "åker ut" samtidigt som jag pinkar lite mer. Att rena kroppen är väl bra i sig, men inte så bra om jag behöver öka medicineringen !

Jag har tidigare försökt med LCHF, men klarar inte det helt. Även om jag mådde skapligt bättre i lederna, så var det för mycket jag va tvungen att utesluta ur kosten att det bara blev en pina att äta till slut - så därför slutade jag. Håller mig vissa dagar till mer åt LCHF-hållet, men långt ifrån fullt ut. Jag fick för mycket "biverkningar" av det under det halvår jag höll på.

hellah
0

Jag är också intresserad av 5:2, men har inte börjat. Ang mat&värk så har jag märkt(och även andra med fibro) att värken kan minska direkt efter måltid. Så då kanske det kan vara så att det inte är bra att fasta en hel dag?

Sunes
0

#1 är det nån speciell diet i kör? Jag är hopplöst dålig på å äta å skulle behöva lite tips :)

Rita-S
0

#4 när jag inte är för dum mot mig själv och fuskar kör jag lchf, dock inte ultrastrikt då jag skiter i vikt och äter som min mage tycker. Finns vissa saker på "nej"listan som jag äter ändå exempelvis, men jag skall egentligen undvika allt vitt (potatis, mjöl/sädessorter, socker, bröd, stärkelse etc) om jag vill vara snäll med mig själv. När jag är duktig och följer kosten så som jag har lagt den upp för mig själv mår jag toppenbra invortes, och känner mig bättre överlag i kroppen även om jag inte egentligen vet om det betyder att lchf hjälper även på min värk.. jag vet inte om jag kan förklara mitt kroppsliga mående egentligen, jag har ju fortfarande ont.. men på ett annat vis?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Sunes
0

Ja fattar va du menar :) Så länge magen är i ok skick så skulle ja vara nöjd!

Rita-S
0

#6 ja om jag bara fått det som resultat av min inte-så-superstrikta-lchf hade jag varit rätt lycklig, men fakta är att jag fick även viktnedgång. Därav jag hoppas komma i gång ordentlig igjen.