Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 2327 ggr
Sara
0

HSAN nästa! *långt*

Nu har jag banne mig tröttnat!

Ni liksom jag har säkerligen fått känna av hur det är att sitta hos läkaren och inte bli trodd.

Men har ni gjort det samtidigt som läkaren sitter och läser högt ur er journal där det står att ni har en svår depression samt är diagnostiserad med fibromyalgi BÅDE på sjukhusets reumatikermottagning och Spenshults reumatikersjukhus?

I torsdags träffade jag (åter igen) en ny doktor på vårdcentralen när jag bad om ett nytt intyg för att ansöka om färdtjänst.

Jag har haft färdtjänst innan men flyttade ur kommunen och förlorade då (utan min vetskap) min rätt till färdtjänst. Så nu måste jag ansöka igen. Det är inte så att jag använder färdtjänsten så ofta. Det är mer en säkerhet för mig om min bil går sönder så att jag slipper bli sittande hemma.

Den här läkaren vägrade att skriva ett intyg och satt och jämförde mig med en svårt utsatt MS patient. Han tyckte att i min ålder ska man minsann fixa att gå eller ta kommunala färdmedel eftersom jag inte hade MS eller reumatism osv.

Det spelade ingen roll vad jag sa. Han tyckte att det var helt otroligt att jag hade haft färdtjänst innan och krävde att få se det gamla läkarintyget. Dessutom sa han att jag omöjligt kunde ha sådana problem eftersom jag återigen inte hade MS eller liknande. Skrikandes

Det slutade med att han krävde att jag skulle (återigen) utredas på reumatikermottagningen på lasarettet om jag ville ha nått intyg och att jag måste anstränga mig mera för att må bättre. Att jag på 7 år inte har ansträngt mig tillräckligt och att jag inte visste vad som behövdes för att jag skulle bli frisk.

Dessutom sa han att om jag inte fixade att gå eller åka kommunalt så fick jag väl stanna hemma då.

Min ångest och allt svårare psykiska illamående skyllde han på att jag inte ansträngde mig tillräckligt för att må bra. Fundersam

Det spelade verkligen ingen roll vad jag berättade om mitt liv, han trodde inte på mig och det sa han i princip rätt ut. Han tyckte att det var mumbojumbo som de andra läkarna hade skrivit i min journal och ifrågasatte deras kompetens.

Jag har varit tvungen att ta sömnmedel till kvällen sedan dess för jag har sån fruktansvärd ångest, efter mitt möte med den läkaren, att jag inte kan få ro.

Så nu undrar jag om någon av er har anmält till HSAN och har några bra råd hur man skriver anmälan så den får slagkraft?

Sara

Rita-S
0

Skriv anmälan ut från din egen synspunkt. Berätta hur du mår äfter detta bemötandet. Jag har ingen aning hur man bäst borde skriva en sådan anmälan då jag aldrig gjort en sådan själv, men bästa är att inte ty till överdrifter, eller börja begjära hur dom skal agera tycker jag.
Om sådan tycker jag nog det bästa vore att berätta vad som hände och hur detta fick dig må. Skriv sedan nåt i likhet om att "detta tycker ajg ingen borde utsättas för som en pasient, det är hårt nog i vardagen om inde dom som kan hjälpa näkar gjöra det och även får en må sämre" eller nånting i den stilen. Du skal skriva en klaga, inte en begjäran typ.. :)

Jag har inga råd till dig föruten detta, och vill bara önska dig lycka till nu!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zuzzi
0

Fy katten vilket bemötande Ledsen Förstår om du känner dig ledsen efter att ha träffat på det nötet.

Stor kram och lycka till med anmälan!

dreamiz
0

Vilken j-a läkare!
Kram från mig också o lycka till med anmälan! Sånt där ska man inte behöva tåla! Skrikandes

lightseeker
0

Usch, lider verkligen med dig och går i samma tankar, men eftersom patientombuden inte finns längre, så verkar det inte finnas några sakkunniga att stötta en igenom denna djungel, men kanhända är det ren taktik för att vi skall bli ännu mera maktlösa och inte besvära, dvs. läkarna är en maffia som håller varandra om ryggen, oavsett vad som inträffar, det har jag själv blivit utsatt för. Dock finns det fortfarande hopp, ty jag har själv råkat på läkare som har båda hjärta och civilkurage, så bytt i allsindar, omdu har möjlighet till det.

mongu
0

Visst finns patientnämnderna kvar. Det är väl bra o starta där för då kan du få hjälp av dom hur du ska gå till väga.

Då det är bemötande du ska anmäla så är nog det riktiga o skriva ner precis så som han bemötte dig, så du ger din syn på det hela. Tror inte man kommer nånstans om man skulle börja föreslå att si eller så borde läkaren ha gjort. Utan va så konkret som du bara kan o beskriv situationen utifrån din upplevelse.

Tycker det är synd o skam av läkarna o bemöta sina patienter så.

Men börja hos patientnämnden, dom tar ju också kontakt med den berörda mottagningen o hjälper dig att lägga fram klagomålet den vägen.

Lycka till!

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Hopi
0

Men fy så hemskt! Ofattbart att behöva bli behandlad på det sättet! Lycka till från mig oxå!!

Sara
0

Tack för alla råd!

Det är helt otroligt att vi år 2007 blir bemötta på det här sättet!

Sara

TantAlma
0

Är du osäker går det fråga någon på vårdcentralen om hur du ska göra. du behöver ju inte säga varför utan undra i allmänhet. Eller så kan du söka information på primärvårdenshemsida. Det är så svårt att veta vad man ska  göra när man blir dåligt bemött. Men svårast är nog om man ska orka påbörja det.

Men gör du det hjälper du ju flera med FM på en gång. Då kanske det är värt det?  

Alma

Sara
0

Har skrivit ner allt och finslipar på det lite varje dag tills jag är helt nöjd.

När jag ringde vårdcentralen för att få reda på läkarens hela namn så var sköterskan jättebra att tala med. Hon rekomenderade även att skicka in ett klagomål till deras chef samtidigt som till HSAN.

Sara

LottaU
0

Jag har anmält en läkare till Patientnämnden.

Han var så otrevlig och ville absolut inte sjukskriva mig, fast jag hade varit sjukskriven innan. Jag hade bytt vårdcentral och valt honom som min läkare och det var verkligen en miss av mig.

Min sambo och jag var där hos honom och han sa att jag får vänja mig att ha ont, för jag började bli äldre. Så alla äldre hade ont. Han trodde inte alls på diagnosen fibromyalgi. Han var så otrevlig så min sambo blev så förbannad, så han gick ut och slängde dörren efter sig.

Förstår inte hur såna kan vara läkare som inte tror på en diagnos…

Anmälde i alla fall honom och patientnämnden kontakde då enehtschefen på vårdcentralen. Fick en tid hos honom och det var den underbaraste läkare som jag kunde tänka mig. Han var även insatt var fibro var för något och ganska kunnig inom område.

Tyvärr så är han inte kvar längre på vårdecentralen.

Den elaka läkaren slutade efter ett tag, men nu är han tillbaka igen.

När jag får någon akut tid, så säger jag alltid till, att den läkaren vill jag absolut inte ha. Då brukar sköterskan säga att det kanske bara finns han. Men då berättar jag lite vad som har hänt tidigare, så får jag en annan.

Har nu en kvinnlig läkare, men hon är väl si och så. Men skönt att samma läkare att gå till.

Lycka till

Kram Lotta

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

mongu
0

Tyvärr så råkar vi på dessa läkare ute i vården. Med de höga intagningspoäng som krävs för att bli läkare så kan många mer lämpade sållas bort. Helt klart att dom ska ha bra betyg, det är inte det jag ifrågasätter utan varför det blivit den betygshets som det är?

I dagens läge räknas nästan inget förutom högsta möjliga. Skriver du ett högskoleprov så ska du helst ha 2.0 för att kunna säga o tycka att du gjort ett bra prov. Vart är vi på väg?

Det är en utslagning utan dess like idag.

Åter till läkarna, spårade ur lite, det borde vara intervjuer vid antagning till läkarlinjen. Högsta betyg betyder inte att du är lämplig att vara o ta emot sjuka människor. Du kanske inte alls har nån empatisk förmåga utan är helt inriktad på annat. Däremot skulle nog en hel del av dessa läkare passa utmärkt till att forska om olika sjukdomar.

Nu vet jag att det blir mer o mer intervjuer o jag tror på att det är det rätta.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!