Kopparspiral och fibro
Jag funderar på att sätta in en kopparspiral för att slippa hormoner, men det känns kanske inte som att det är ett jättebra alternativ när man har fibro och torra slemhinnor och alla problem eftersom spiralen funkar genom att framkalla en inflammation i livmodern? Känns överhuvudtaget inte som en bra idé att framkalla en inflammation i kroppen men speciellt inte när man har lite lägre immunförsvar eftersom man är sjuk redan?? Någon som har erfarenhet? Känner mig rätt skeptisk, ska på infosamtal imorgon med en barnmorska på um men hon kan säkert inget om fibromyalgi och hur det kan påverka… Åsikter, kunskap, funderingar etc mottages tacksamt!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jag vet egentligen inte hur fibro fungerar, även om jag nyligen fick en fibroliknade diagnos. Håller på med utredning just nu.
Men jag har aldrig tålt hormoner och har därför inte kunnat äta p-piller.
Provade kopparspiral för ett antal år sedan. Men då den skavde, då jag inte fått barn, så fick jag ta bort den.
Provade i februari i år en hormonspiral och mår toppen! Inga uttorkade slemhinnor av den och jag slipper mens! De påverkar inte kroppen som andra hormoner gör utan verkar lokalt.
Fördel med kopparspiralen är inga hormoner och jag tror den även är gratis. Men du får ofta mer värk och kraftiga blödningar.
Hormonspiralen kostar 1000kr. Men ibland försvinner mensen eller minskar till minimala flytningar.
/Elisa
Tack. Nu har jag nuvaring och den funkar på samma sätt tror jag, alltså lite hormoner som utsöndras på rätt ställe, men du sätter i och tar ut den själv och har en i månaden. Det funkar ok, men vill helst vara helt utan hormon därav kopparspiral, men blev tveksam när jag fick höra hur den funkar. Jag har dessutom väldigt torra slemhinnor i allmänhet (antagligen pga fibron, eller möjligtvis me:n, plus som biverkning av medicin) så det känns inte optimalt…
Tror inte att du behöver oroa dej för att det ska bli sämre med slemhinnor eller att reaktionen av koppar spiralen ger problem. Det som kan vara är just smärta vid mens och stora blödningar.
Vad jag vet så får man inte någon inflammation av spiralen, utan det är att kopparen gör att spermier och ägg inte trivs.
http://www.vardguiden.se/Tema/Sex-och-samlevnad/Preventivmetoder/Kopparspiral/
/Elisa
Nja, barnmorskan förklarade på telefon, och har läst det online nånstans med, att kopparen gör att man får en lätt inflammation i livmodern och det är det som gör att ägg inte kan fastna där och kopparen dödar spermierna också så det bli dubbelt skydd. Men hon hävdade att det inte var något farligt, men allt som skapar irritation är jag misstänksam mot med min känsliga kropp som reagerar på det mesta :/ Så det kanske inte är för mig helt enkelt…
Är du osäker så prova hormonspiralen istället. Det ska vara de mildaste preventivmedlet.
Samtidigt är ju kopparspiralen gratis, så du förlorar ju inget att prova. 🙂
/Elisa
Ska prata med barnmorskan om alternativen imorgon så får vi se vad jag gör. Tack för tipset iaf! :) kanske fegar ur helt och kör ring ett tag till ;)
Jag har testat spiral två gånger och fått en infektion i livmodern båda gångerna. Så för mig funkade det inte bra alls tyvärr. Vi är ju alla olika dock.
Ett tips är att du sätter in den hos någon gynekolog som har ultraljud. Gjorde det med hormonspiralen och då kunde de se på ultraljudet att den satt riktigt.
Kopparspiralen satte jag in hors barnmorska och de hade inte UL, den skavde och jag fick ta ut den.
Skulle prova en annan sorts kopparspiral, men den fick de inte ens in!
Nu senast fick jag även smärtstillande. Vilket underlättade en del.
/Elisa
Okej, tack så mycket :)
Jag har hormonspiral o jag som annars inte tål hormon klarar mog bra. Har för mig att om det inte funkar o man tar ut inom 6 mån så får man tillbaka kostnaden. Jag tog ipren en timme innan insättningen o det kan vart orsaken till att det inte gjorde vidare ont. Hade inget ul vid insättningen men gick hur bra som helst ändå.
Ocensurerat, ärligt och precis som det är. FruJag.blogg.se
Lite ot men jag har aldrig haft spiral. Ville inte ha något som satt kvar i mig så jag använde p-spruta. Det funkade jjättebra. Men vid 30 år så ville jag inte hålla på mer med p-medel och visste ju att jag inte ville ha fler barn så jag knipsade mig. Skönt att slippa hålla på med hormoner hit och dit.
Var inne på att knipsa mig också. Men då jag fick kraftig mens och blodbrist (väldigt vanligt att det händer vid 40 års ålder) så sa läkaren att då hjälper det inte att knipsa, för mensen blir samma ändå.
Så då var spiral ett bättre alternativ. Nu har jag knappt nån mens! 🙂
/Elisa
det ända som funkar på mig är nuvaring.
första gången jag satte in spiral så låg jag bara å grät av smärta. så sen när dom skulle ta ut den efter 3 månader så sövdes jag.
För drygt 20 år sen lät jag mej övertalas att sätta in en koppar-spiral. Jag blev jättesjuk och genomled värsta mardrömmen på grund av den där vidriga kopparspiralen i närmare ett års tid, ända till jag efter många besök på gyn på grund av olidliga smärtor och kraftiga blödningar som kom tätare och tätare, mellan dom kraftiga blödningarna gick jag och små blödde för det mesta äntligen träffade en läkare som bekräftade att det var spiralen som var orsaken till att jag var så sjuk. Innan hade jag varit på minst tio läkarundersökningar och fått höra gång på gång att det inte finns något fel ,att allt var som det skulle och det fanns inget fel ,allt var helt bra och spiralen kunde absolut inte vara problemet. Istället skylde man på att allt mitt lidande orsakades av psykiska problem.
Det blev bara värre och värre. En gång när smärtorna var som värst olidliga åkte jag akut och blev inlagd ett dygn för dom tyckte att det verkade vara något allvarligt och skulle kolla ordentligt , inte ens då såg dom att det var något med kopparspiralen? Jag fick upprepade infektioner av spiralen och fick antibiotika kurer gång på gång under några års tid , fick operera bort cellförändringar efteråt som kom tillbaka ett par gånger.
Det var också under den tiden min fibromyalgi bröt ut. Så NEJ! ALDRIG MER. Aldrig i livet jag skulle våga prova någon sorts spiral igen. Jag har aldrig lyckats bli gravid efteråt heller på över 30år , så det lär nog inte behövas något mer P medel efter den spiralen? Jag har aldrig känt mej helt frisk efteråt Jag ångrar än i dag att jag satte in den. Om den var gratis i pengar kommer jag inte ihåg? men för mej har den kostat alldeles för dyrt pris.
Fick också besvär av kopparspiralen fick den insatt av barnmorska. Men det blev problem med infektioner, så jag drog ut den akut.
Var därför lite nervös att prova hormonspiralen, men är fortfarande väldigt nöjd. Suttit i snart ett år nu. Nästan ingen mens, men små mellanblödningar, vilket såklart kan vara lite irriterande.
Tror det är viktigt att man är uppmärksam när man sätter in något i kroppen, blir det smärtor och infektioner ska den dras ut direkt. Men fungerar allt som det ska är det väl värt det! 🙂
/Elisa
Ja är man uppmärksam och säger ifrån när det känns fel, så behöver det inte bli så illa som för mej.
Det är stor skillnad på nu och hur det var för 30år sen. . . Då fanns inte nätet, och man hade inte tillgång till information på samma sätt som nu. . . Jag kände ju att det var något som var fel, nu hade jag kunnat söka information själv och stått på mej mot läkarna som sa att inget var fel.
Hmm, tror jag är övertygad om att inte sätta in nåt eftersom jag vet med mig att jag är känslig. Fortsätter med nuvaring, det är det som funkat bäst för mig. Tack för råd och erfarenheter :)
#16 sen är det ju så att man så lätt tänker "de vet ju bäst, de har ju utbildningen". Informationsflödet vi har nu tack vare internet har gjort stora saker med allt sådan, man får reda på saker, kan läsa om andra historier på forum och så vidare, och man får ett spark i arsle om att kolla upp "för det där låter inte bra alls" dessutom.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.