Nån som har testat Kraniosakral Terapi?
Kraniosakral Terapi sägs kunna hjälpa folk med fibro. Då det inte är nån hård beröring utan lätt beröring med tryck. Nån som har testat?
Har inte testat. Låter inte trevligt med tryck.. Men är nyfiken på om någon testat och vad de tyckte. För min del så skulle jag vilja testa fibromassage, absolut inget tryck eller masserande.
Har inte provat och jag ryser när jag hör tryck…..det som gör sååå ont
det som funkar för mig och som är så skönt är taktil massage utförd av någon med utbildning så det verkligen blir rätt….underbart
Jamen så heter det ju. Taktil massage. :) visste väl att det var något tokigt med "fibromassage".. När jag läser och ser om knådande massager så får jag nästan ont i kroppen. Gu vad hemskt!
#3 det finns både Fibromassage och Taktil massage 🙂
vad som skiljer dom åt har jag tyvärr ingen koll på då jag endast har provat Taktil massage
men Fibromassage låter i alla fall som det är speciellt utvecklat för oss med Fibro 🤔
Jag har testat KS! Ordet "tryck" ska inte feltolkas, jag skulle snarare kalla det beröring. Min KS-terapeut håller sina händer mot mig, och trycker inte. Det är absolut inget i närheten av massage eller andra mer "fysiska" behandlingar. Sen behandlingen som sådan - det är flummigt och vissa säger att det är kvacksalveri. För mig har det fungerar helt fantastiskt. Jag var i stort sett smärtfri efter första behandlingen och jag har nu efter några behandlingar till ett helt nytt liv. Jag har hittat metoder för att få kroppen (och själen) att läka sig själv och känner ett fantastiskt lugn, en trygghet och en tacksamhet i kroppen. Ja ni hör, flummmmm! :D Jag rekommenderat verkligen behandlingen. För mig har den inneburit att bli fri från smärta och mina andra fibrosymtom för första gången någonsin! Jah vill dock säga att jag inte tror den funkar för alla. Man måste stå ut med flummet och acceptera att man inte kan kontrollera processen. Det måste komma vid rätt tid i livet, jag tror inte att den hade funkat lika bra på mig för två år den som den gjorde nu. Man måste slutligen vara beredd och ha tid att ta hand om det som behöver hanteras och låta kroppen läka. Att göra en sån här behandling i en stressig tid när man inte är redo är nog bortkastat. Några tankar från mig - hoppas ni alla hittar behandlingar som funkar lika bra, oavsett om det är KS eller inte.
Det låter intressant när man läser om det. Funkar det så bra som det beskrivs så är det nog helt klart värt en test:)
#4 Det var taktil massage som jag tänkte på men jag kom som vanligt inte på vad det hette :) Teflonhjärna DeLuxe..
#5 Kul att det funkar för dig! Jag står inte ut med flummerier.. Fick mig av e gånger jag var på Basal kroppsskännedom. Huvva!! ^^
#5 Jag testa det för första gången igår och idag är jag öm i ryggen :-(( Åh nu blev jag genast rädd att jag håller på att gå in i ett nytt fibromode! Själva behandlingen igår kändes kittlade skönt i kroppen. Det var absolut inget trycka i den bemärkelsen utan mycket lätt beröring där hon flytta händerna i riktning med flödet i kroppen. Jag vet inte vad jag ska tycka om behandlingen. Hon som gjorde behandlingen mena på att man kan känna en viss träningsverk i kroppen. Jag är lite skeptisk samt ändå nyfiken på att testa en gång till. Hur många ggr gick du #5 på behandling?
#9 Åh vad spännande! :) Upplevde du också känslan av att armar och ben blev längre, liksom växte inifrån? Det är nog den underligaste känslan jag känt i hela mitt liv tror jag…
Jag upplevde också "träningsvärk inifrån" eller ömhet i skelettet (eller hur man ska förklara det) efter de första behandlingarna. Gick dessutom igenom massa underliga känslor och symptom som kom och gick. Enklaste sättet att hantera dom för mig var att konstatera att dom fanns, skriva ner dom och inte värdera om det var bra eller dåligt. Sen sov jag hur mycket som helst och tog upp alla mina anteckningar om vad jag upplevt med min KS-terapeut. Som tidigare yogafantast mediterade jag också mycket för att verkligen känna in och känna efter vad som hände i kroppen.
Jag har gått sju behandlingar. Har ett litet uppehåll nu men jag kan tänka mig att jag går några gånger till om ett tag. Jag var som sagt i stort sett smärtfri efter första behandlingen (när "träningsvärken" lagt sig). Efter andra behandlingen började jag jobba på tyngre händelser och upplevelser som jag haft i livet - och därifrån blev det mycket djupare och känslosammare. Hade jag "bara" satsat på att bli smärtfri hade det räckt med tre behandlingar.
Lycka till! :)