Jag har tappat min hjärna -Hilfe bitte!
Alltså jag känner mig nästan dement, kommer knappt ihåg saker och ting- fast jag skriver upp det på lappar, i min egen kalender, väggkalandern osv.
Det kan vara saker alltifrån när sopbilen kommer till andra saker så som utvecklingssamtal, tandläkare osv.
I perioder när det händer mycket så är det som att hela hjärnan totalkraschar och får systemerror.
Finns det något man kan göra åt detta, inte vet jag, käka bananer, gå på händerna, äta vitaminer eller vad som helst? Eller är det bara att gilla läget på detta plan också?
/ Har tröttnat på post-it lapparna även om de är väldigt bra.
Spela memory-spel! Du vet sånna där som barnen spelar. Vända runt och försöka komma i håg vart de ligger och para i hop två och två. Eller med kortlekar göra samma sak :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Strukturera upp så mycket det går och du orkar med…
använda kalendrar där man skriver upp allt viktigt
Whiteboard tavla med påminnelser
har du en smartphone så använd Google kalender för att få lite mer ordning
oxå om du har en smartphone använd nån påminnelse app
lider själv av en svår närminnesstörning och för mig är enda sättet att få lite ordning är just struktur struktur och ännu struktur
Jag har ju numera diagnosen minnesproblem (efter en hjärntumör) Jag har blivit utredd på neurologen.
Har man stora problem så tycker jag att man ska få göra en minnes utredning. Det kan ge svar på många frågor om hur det egentligen står till.
Hela min tillvaro är postitlappar och memot i telefonen plus vanlig almanacka.
Jag har fått tipset att använda mycket minnesspel, krypto, ordspel osv. på surfplatta, dator eller telefon. Jag använder mig av alla tre😉
Korsord, sudoku och liknande är bra också. Att läda mycket gör också att man tränar sin hjärna. Hjärnan liksom övriga kroppen behöver träning.
/Maria
Det kan ju hjälpa att skingra den värsta hjärndimman med B12, värt att testa iaf. Jag började med sprutor, nu har jag prövat tabletter ett tag men det är inte lika effektivt så ska köra sprutor igen och lära mig ta dem själv. Men jag förstår hur du känner, man blir ju nästan rädd för sig själv ibland! Häromveckan kokade en kastrull torr för mig, var bara vatten i den, så inget hände men så rädd jag blev när jag kom in i köket två timmar senare när jag lämnat den där bara för att vänta på att vattnet skulle koka upp innan jag satte på timern och la i vad det nu var, är det nåt i brukar man ju sätta på timern (tack och lov). Men hade alltså TOTALT glömt bort det. Usch. Snart flyttar min pojkvän in, då kan ju han hjälpa till att komma ihåg, även om han också har minnesproblem efter två hjärntumörer och operationer som barn. Det är ett helvete det här med fibro, innan jag fick det, och många andra tror ju att det "bara" är värk, men det är ju så mycket mer, och förstör hela kroppen.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Nu är det väl inte så illa att jag anser att jag är en fara för mig själv eller andra, det absolut värsta som hänt är att jag faktiskt glömt hunden två gånger utanför dagis 🤫
Nu hade det ju inte gått någon nöd på henne tack och lov, hon låg där så snällt och njöt av det fina vädret.

Har samma problem.Jag glömmer allt trots att man skrivit upp det. Har gubben som påminner men man vill ju klara sig själv. Är bra på suduko och ordspel och det spelar jag varje dag men allt annat försvinner. Ibland blir jag rädd för mig själv. Ska pröva b 12 om det hjälper.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Ush vad jag lider med dig/er. Är precis likadan själv. Glömmer massor av saker och även sådant jag tänkt jag precis skulle göra. Det bara försvinner på noll sekunder. Jag tar B12 redan.
Undrar, ni som känner såhär, vad gör ni i vardagen? Jobb? Hur många barn, vilken ålder är de i? Försöker intala mig att det är pga heltidsjobb och tre barn med deras aktiviteter osv som gör detta… men har haft andra tankar också givetvis…
Vilka mediciner tar ni? Har det blivit värre efter medicinering?
Tar själv Humira och tycker att det har påverkat, eller vill kanske tro det.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Det kanske hjälper med mindfulness-övningar? Man blir mer fokuserad och samlad och närvarande!
Tappade hjärnan gjorde jag i samband när jag fick min diagnos. Det hela gick mycket snabbt ifrån mycket bra mående - värk - diagnos.
Tycker att vissa dagar går det bättre än andra men så plötsligt så letar man efter ett ord, det kan vara det enklaste ord eller namn - borta!
Det är viktigt att hålla hjärnan igång, både vänster och höger hjärnhalva. Eftersom jag målar så håller jag min skapande hjärna igång, och när det gäller den andra så har jag börjat spela Canasta. Där gäller det verkligen att hålla reda på vad man sysslar med.
Frågetävlingar och annat som sätter hjärnan i arbete är säkert nyttigt.
Viktigt är också att låta hjärnan vila emellanåt ;-)
Såg igår på nyjheterna att om man inte får sova på ett dyng så blir det som om man fått en lättare hjärnskada.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svtuppland/somnen-skyddar-hjarnan