Solsidan!!
Nån som såg avsnittet solsidan i söndags? Jag kan inte bli annat än upprörd när jag såg att dom tog upp fibro som en hitte- på- sjukdom. Tanten som hade fibro var ju självklart märklig också såklart vilket inte gjorde saken mycket bättre. Jag har några i min umgängeskrets som fortfarande inte kan förstår fibro eller dess innebörd. Jag känner mig många gånger misstrodd när jag måste ställa in planer osv, jag försöker inte lägga nån vikt på det men kan inget annat än att känna mig ledsen vissa gånger. Att solsidan sedan tar upp ämnet och förlöjligar allt vad sjukdomen innebär gör inte saken mycket enklare. Jag gillar solsidan för övrigt och har gillat deras sköna humor om vardagsproblemen men detta kändes som ett hån då dom tog upp sjukdomen som att det skulle vara en påhittad sjukdom som inte egentligen existerar.
Kan det vara så att de drev med själva människorna? Missade tyvärr det avsnittet, men jag kan inte tänka mig att producenterna skulle göra något sådant :S Däremot driver de ju med "vita medelklassfamiljer" och det är kanske inte helt ovanligt att de inte tror på sånt som inte syns?
http://aekitsune.blogg.se
#1 Nä jag försöker att se det på det viset men kan ändå inget annat än bli upprörd när dom framställer fibron på det viset. Det spär bara på hos dom som redan är oförstående.
Har inte heller sett det men fy! Som om man inte har nog med problem att förklara vad det är, att mötas av oförstående av många, tom vc har ju problem att fatta vad fibro är! Suck, så trött man blir.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jag har aldrig gillat det programmet. Såg ca 15 min på ett avsnitt för lääääänge sen :) Kan mycket väl tänka mig att de driver om fibron, det drivs ju om det mesta nuförtiden. Läste i nån tidning att det var nån osmaklig scen på en kyrkogård också? Skumläste bara artikeln så jag kan ha fel. Vissa saker driver man bara inte med. Tycker jag. Som sjukdomar och avlidna t.ex.
(Kan absolut inte förstå att den serien är så omtyckt. Tacka vet jag Hem till Midgård 😃)
Fibromyalgiförbundet reagerade till och med och skrev brev till tv4 om vad dom tyckte vet inte riktigt hur jag ska länka det hela men detta la Fibromyalgiförbundet in på sin Facebook sida igår
Länk till Facebookgruppen
Fibromyalgiförbundet var starkt kritiska hur TV4 och Solsidan framställde Fibromyalgi i alla fall
själv såg jag nåt avsnitt av Solsidan för länge sen och sen bojkottade jag skiten jag avskyr den sortens humor och jag är bara glad över att jag inte såg gårdagens avsnitt för jag hade blivit rosenrasande 😡
Kikade in och läste.. riktigt dåligt svar från Tv4. Beklämmande.
På tv4as kontaktsida fick det mycket reaktioner o ett helt lamt bemötande från tv4. Här är en tråd tillex: http://kontakt.tv4.se/org/tv4/d/solsidan-14/ Jag blev själv både ledsen o arg. Älskar solsidan i övrigt. Men nu hamnade de i bottenz
Ocensurerat, ärligt och precis som det är. FruJag.blogg.se
Usch vad synd! Har fortfarande inte sett avsnittet, men förstår på er att de faktiskt var ett jäkligt korkat ämne att försöka skämta om. All ära åt folk som har ork och mod att säga ifrån!
http://aekitsune.blogg.se