Kortison eller operation i tåled?
Har ju varit ganska orörlig de senaste veckorna, så det var skönt att åka ut och knalla lite i butiker idag. Men, nu blev jag ju påmind om min onda stortå, och det ömmar rejält nu. Hallux Rigidus har jag. Har provat med skoinlägg, men fick väldigt ont i knäna istället. Blev erbjuden en kortisoninjektion i stortåleden för ca ett år sen, men ville prova inlägg först. Nu vill jag testa Kortison och ev en remiss till ortoped. Är det någon som fått Kortison i en tå, och isåfall, hjälpte det? Eller har du opererat?
Har fått kortison i tåleden idag. Får se om det hjälper.
Har gått med ortopediskt ombyggda (stel sula med rullsula) skor i två år, två olika par. Det första paret fungerade bra förutom att jag snubblade och vrickade fötterna i dem så fort det blev lite kuperad terräng. Men löpning på släta fina grusvägar fungerade : )
Dessa slet jag ut och köpte nya som ortopeden fick bygga om, dessa snubblade jag inte i men fick ont. Efter ett hålvårs nästan daglig användning fick jag ont i höfterna och ryggen pga felbelastning. Sökte läkare på nytt och fick efter nästan halvårets väntan tillslut träffa ny ortoped och kortisonspruta. Han ville pröva med kortison först tyckte jag varför ung att operera (40+). Tar tacksamt emot att någon brydde sig. Första ortopeden sa att leden skulle växa ihop och sen skulle smärtan försvinna. Ortopeden idag sa att den inte kan växa ihop, han hade aldrig hört något så dumt.
Vem F-N ska man lita på??
Skriver nytt inlägg om hur det är med kortisonet. Om det är värt att pröva. Jag tyckte det : )
Tack för svar! Jag ska till läkare nästa vecka och hoppas på en spruta, för nu är det akut. Har bara vinterkängor som jag kan använda och det är trist. Det ska bli intressant att höra hur det går för dig!
Vaknade dagen efter kortisonsprutan med en fot som en "ballerina" : )
Har verkligen rört mycket på mig nu och gör allt för att verkligen se att detta fungerar. Vet inte hur länge effekten sitter, i men några månader hoppas jag allt på. Känner av lite ont på insidan knät när jag går långa promenader men det är nog mest musklerna som gör ont, har ju felbelastat en längre tid nu.
Som det känns idag råder jag dig att få en spruta, men får se hur det känns om några veckor. Jag hör av mig : )
Tack för uppdateringen! Känner igen det där med ont på insidan av knät, det blir så för mig med när jag får ont i foten och felbelastar.
Kortisonet verkar bra än. Har fortfarande inte ont utan kan gå barfota hemma inne en hel dag utan att få värk till kvällen.
Läkaren ringde idag och jag kan få en ny spruta till hösten om jag behöver. Operation skjuter vi på framtiden. Känns ju skönt att kunna få en ny spruta om det behövs. Frågade hur länge effekten sitter i. En del har effekt i upp till ett år. Kan ju alltid hoppas.
Ser fram mot en sommar där även jag kan gå i "finskor" och foppisar.
Försöker gå i riktiga skor på jobbet och så, vill ju inte utmana /påfresta för mycket.
Skönt att du är bättre. Själv ska jag till ortopeden nästa vecka troligen blir det op. Snarast möjligt hoppas jag isåfall. Jag kan i te motionera vilket jag verkligen behöver så för mi del får de gärna skära i foten när som helst :) Nu fick jag ju diagnosen hallux valgus och enligt remitterade läkare så är det just op som gäller.
Var till ortopeden idag och fick en kortisoninjektion i stortåleden. Har inte hallux valgus och därmed blir det ingen op. Nu måste jag fixa nya inlägg snarast, har tagit kontakt med ortopedtekniska.. Om injektionen fungerar så kan jag få en ny om tre månader.
Liknade mig själv med en travhäst efter kortisonsprutan. Hade inte hört någon annan som fått det. Men var och varannan travhäst verkar sprutas, åtminstone förr. Kände faktiskt av foten lite förra veckan efter en rejäl ridtur i skogen med mycket trav och galopp. Ridskorna har ingen stel sula och belastningen när jag stod i stigbyglarna kom direkt på leden. Men blir det inte värre än så ska jag inte klaga.
Jag har typ inga skor jag kan använda. Jo vinterkängorna. Fuskfoppa fungerar om jag bara ska åka och handla. Men jag får så ont på insidan av knäna sen. Har inte ont i själva tån och framfoten nu, men eftersom jag är så plattfotad så är det just det som bråkar. Så jag vill hellre ha kallt väder nu än varmt :) Ska åka till en Lifebutik i helgen och se om de har något för ankfotat folk ^^
Hej Hallux-kollegor! Läser med stort intresse era inlägg. Lider sedan ett halvår tillbaka av Hallux Rigidus. Började för ca ett halvår sedan få smärtsamma inflammationer i stortåleden. Ordinerades Voltaren/Diklofenak som i början tog bort inflammationen. Är nu mer eller minde ständigt inflammerad och det gör ONT! Har fått ett flertal olika läkaråsikter men ingen kunde riktigt kunnat sätta huvudet på spiken förrän jag själv förde Hallux Rigidus på tal. "Ja, jo… det har du nog". Fantastiskt… Har läst massor på nätet och har samtliga tydliga symptom och nu har det gått långt. Är 45 år (man) och är van vid att röra mig, fruktansvärt att vara så här handikappad. Har aldrig fått en kortisoninjektion men tror att jag måste prova innan jag ger mig på en operation. Kan man göra injektionen även när leden är inflammerad? Är det så smärtsamt jävligt som alla säger? Återkoppla gärna, litar mer på er än på de läkare jag besökt.
Det gjorde inte så ont som jag trodde med injektionen, och jag gör gärna om den om två månader! Ska till ortopedtekniska idag och höra om de kan göra sulor åt mig. Helst vill jag ha ett par skor. Har inga med snörning som man ska ta med sig dit. Har letat som bara den i fysiska och internetbutiker, men fått returnera. Sen hittade jag ett par typ gympaskor på ICA av alla ställen! Så jag köpte två par till sen :) Får ha på mig dom idag. Visst kan jag ta med vinterkängorna med, de är de enda med snörning jag kan ha.
Vad gäller injektionen så hade jag redigt ont i tån. Läkaren ska inget om inflammatin, hon nämnde inte ens Rigidus, utan pratade mer om min överrörliga platta fot. Men jag åker iaf och injicerar mig igen, det var bara att höra av mig sa hon :)

# 11 Måste du ha skor med snörning? Jag har köpt sandaler som jag ska ha mina specialgjorda sulor i. Sandalerna köpte jag hos ortopedtekniska. Ska hämta dom den 18:e juni.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#12 nej, men det stod på kallelsen att jag skulle ta med sådana. Har ett par (tre par) utan snörning nu som jag köpt på ICA, men jag fick med mig ett par ortopediska skor idag med snörning. Sömmen på insidan var inte som på vanliga sportskor, så de trycker inte på tåknölen. Fick inga sulor, det tyckte hon liksom jag att det inte är själva problemet. Jag är väldigt öm på utsidan av stortån och utmed foten, ska ta upp det med ortopeden vid nästa injektion.

#13 Nej det låter ju som det är annat du bör tänka på vid skoval. Då det onda sitter där.
Hoppas det ordnar sig för dig i alla fall.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Fick inga sulor?
Kan ni få iläggssulor? Att ha till flera skor?
Jag får bygga om mina skor hos ortopeden.
Kan även meddela att ca 4 mån efter sprutan går det fortfarande bra. Börjar visserligen känna av tåleden lite nu. Men har gått mycket barfota och i foppisar i sommar. Väldigt lite jag använt riktigare skor. Blir nog en ny spruta innan älgjakten i höst så man orkar gå i skogen. Ifjol gick jag på diklofenak och vanliga värktabletter med tejpad tå (som sjukgymnasten lärt mig) hela jakten.
Sen kanske jag kan våga köpa ett par riktigt snygga skor🤔
Min sg ville tejpa min fot, men det får inte då jag är överkänslig mot häfta.. har nu fått veta att jag även har hälsporre så nu blir det ett besök på ortopedtekniska igen. Vad gäller stortån så börjar jag känna av den igen, det är dags för en ny injektion i mitten av augusti. foppisar har räddat min sommar. Kan inte gå utan dom inomhus. Inte ett steg :(
Nu börjar tån att bråka igen, som tur är så har jag en tid hos ortopeden om en månad. Då blir det en härlig injektion igen :)
Har varit hos sjukgymnasten idag som grejade med min fot. Tur man inte är kittlig :) Funktionell Hallux Limitus. Det är den senaste diagnosen. Hade aldrig hört talas om det.
Jaha, idag var jag hos ortopeden. Fick ingen ny kortisoninjektion, men däremot en preliminär tid för operation. De ska ta bort lite pålagringar på stortåknölen. Fick välja på lokalbedövning och narkos. Jag valde bedövning. Det blir fyra härliga sprutor i foten. Tur att man inte är spruträdd :) Jag fasar för smärtan efteråt och om jag behöver kryckor. Det fixar jag inte med mina axlar. . Nåja det blir skönt att kunna ha vanliga skor sedan och slippa smärtan.
Opererades i måndags. Inget jag gör om i lokalbedövning! Det var hemskt att hör när de sågade i tån :-( Har svårt att belasta foten vilket gör att jag får värk i andra delar av kroppen istället. Men nu är det gjort. Dessutom hittade de två cystor så de förstod att jag hade haft ont. Synd bara att det skulle ta så många år innan jag fick rätt vård.
Åh fy, förstår att det var obehagligt… 😕Två cystor också. Inte klokt egentligen. Du måste ha en rätt hög smärttröskel som har levt med det så länge. Skönt att ha det gjort. Men knasigt som sagt att du har behövt vänta så länge.
Hoppas du blir bättre snabbt. kram 🌺
Jo jag är ju van vid smärta.. Men när det på slutet inte gick att belasta tån alls och det skar som en kniv i tån så fick jag karta in handduken :) Åtta år är en lång tid.. Nu är jag bara irriterad över att jag inte kan gå ut alls, men det blir snart bättre. Hoppas jag ^^ Kram på dig med och tack för ditt stöd!
Åtta år! Oj herre jösses!
Hoppas verkligen att du får bli bra nu.❤️
Japp! Jag sökte för tån för första gången då. Sen tog jag upp det vid varje läkarbesök och varje sg-besök. Tror inte ens att det noterats i journalerna att jag klagat över det. Det behövdes en privatläkare och 500 kr för det. Väl använda pengar. Går bara till vc med enkla åkommor nu, annars är det privat som gäller. Smärtproblematik tar jag inte upp med vc längre. Ska ta och kika in på din blogg vid tillfälle :-)
Tänk att det kan gå till så. Inte klokt nån stans… 😕
Du är varmt välkommen in på bloggen! 🙂
Hur går det för dig? Börjar du kunna gå?
Jag bytte bandage igår men det blev ju tjockare nu så jag fick klippa upp en foppasko som jag hade på mig, för att få på mig skon när jag skulle hem :) Nu får jag inte på mig några skor alls så jag ser verkligen fram emot måndagen så jag får ta bort stygnen. Är urtrött på det här nu. Gnäll och gnäll ^^
Gnäll på bara! ❤️Skönt att det inte är så långt till måndag.
Ja, får jag bandage igen, då får jag krupp!! ^^
Det borde ju bli ett mycket mindre bandage åtminstone i så fall.
Jag förväntar mig inget, det gjorde jag igår :) Igår sa de att tån behöver stöd och vara rak för att läkas.. okej men det är ett skit att ha hela foten lindad. Men vi får se ^^
Nu äntligen är stygnen borta! Men ömt är det.. Lite lustigt att sköterskan inte visste vad Rigidus betydde.. Hon trodde att det var valgus jag hade opererats för. Nåja, det är skönt att kunna ha på sig inneskorna igen men jag har ont i höfterna och benen efter allt felbelastande.
Gratulerar till att bli av med stygnen! 🌺🎈
Men tack snälla du! (Kan inte göra gulliga smileys på mobilen^^)