Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1507 ggr
JonnaCecilia
0

Fibromyalgi och doftöverkänslighet

Var på allergitest förra veckan för att jag har blivit mer och mer känslig, framförallt mot gräspollen, folk som överparfymerar och rök. Visade sig att jag inte alls är allergisk mot någonting än har sån här don't överkänslighet. Fick förklaringen ungefär att min kropp överreagerar på dofter och mer eller mindre tror att jag är allergisk så den "varnar" och reagerar på samma sätt, kliande ögon, rinnande näsa och astmaliknande symptom i halsen. Mot som sagt, främst ovanstående men även mycket annat. Det roligaste i kråksången är ju att allergimedicin inte funkar! Och när det gäller parfymerade krämer, tvättmedel odyl så kliar ju hela kroppen, även nu när jag kör helt oparfymerat! (Fast det blir lite bättre) Grr. Pratade iallafall med mamma om min nya diagnos och det första hon sa var att "Ja varför skulle du ha nåt vanligt som man kan göra nåt åt?!" och sen kom vi in på att det känns ju nästan som att fibro och det här hänger ihop? Kroppen överreagerar och är överkänslig mot allt, dofter, beröring, ansträngning etc. Någon annan som har tänkt i liknande banor? Sen lite OT, någon annan som känner att det här med osynlig sjukdom kan vara både skönt och irriterande. Ilandsproblem kanske, men var så fullt på spårvagnarna idag när jag skulle hem från skolan kl 4 så jag fick inte sittplats. Klarade 4 hållplatser sen var jag tvungen att gå av och vänta på nästa vagn med sittplats, kom väl en två tre vagnar jag inte kunde ta. För jag som ung och fräsch 24 åring kan ju inte be någon resa sig för mig! Även om hela kroppen skriker. Sitta ute i regnet och blåsten var väl ingen hit heller men bättre än att försöka hålla balansen på en fullproppad spårvagn! Rant over! ;)

Rita-S
0

Jag har mer kännsliga slemhinnor har jag märkt, reagerar lite grann på pollen på våren. Fast allergimediciner fungerar för mig där. Jag får noll utslag på allergitester. Reagerar i övrigt inte på dofter eller parfymerat tvättmedel eller liknande, kan använda parfym och deodoranter och allt jag känner för. Plågas inte av rök eller damm heller.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Nightcat]
2

"Ja varför skulle du ha nåt vanligt som man kan göra nåt åt?!"

😃 Det säger min mamma också.

Jag har ME och fibromyalgi och är väldigt doft överkänslig. Tål knappt några parfymer och ingen rök. I perioder när jag mår som sämst blir jag extra känslig.

JonnaCecilia
0

1# Skönt när allergimedicin funkar! :) och att du slipper mer problem med dofter och så. Jag har inte varit så känslig för sånt innan men nu har det blivit värre och värre. 2# Precis! Jag har fibro, me, ibs och nu då doftöverkänslighet som också har nån förkortning jag inte lärt mig :P Det är samma för mig, när jag har skov är jag jättekänslig mot typ allt, men speciellt då pollen, folk som överparfymerar och rök, och dessutom ljud och ljus så det blir solglasögon på och öronproppar in om jag överhuvudtaget klarar att ta mig någonstans! Men jag kan ju inte göra nåt åt dofter, måste ju trots allt andas ;) Mamma tipsade om nån Nasaleze som är nåt naturläkemedel som skyddar slemhinnorna så jag kanske ska testa det om det funkar med annat jag tar.