Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 12310 ggr
Zuzzi
2008-04-21 15:32
4

Spänningar

Är det någon mer som spänner kroppen utan att tänka på det? Jag har kommit på mig flera gånger med att jag t ex sitter och spänner ett ben när sitter i bilen eller om jag ligger och vilar så spänner jag ,tja någon kroppsdel.

Rita-S
2008-04-21 15:58
0

jag jag jag jag jag jag! Jag är en tok på att spänna till  mig, kan komma på mig att sitta och bita i hop käkarna faktisk :S

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mariatingsund
2008-04-21 15:59
0

Jag håller på så precis hela tiden. När jag får ont sen, fattar jag inte varför. Då försöker jag göra avspänningsövningar, och kommer på att det är ingen skillnad när jag spänner mig och när jag försöker slappna av med musklerna. Sak samma. Jobbigt.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Konstigabaralillajag
2008-04-21 16:08
0

KOmmer på mig själv med att spänna axlarna. Och käkarna ska vi inte tala om, de spänner jag till max och på natten vaknar sambon av att jag gnisslar tänder som en galning… måste vara därför jag brukar få mäta tänderna hos tandläkaren :)

proosit
2008-04-21 19:32
0

Jag spänner mig också. Helt omotiverat. Sitter ibland och läser och upptäcker att ett ben eller en arm är helt spänt. Man kanske skulle ha en liten alarmklocka som ringer varje kvart som påminnelse att slappna av, som en variant på Skalmans mat- och sovklocka. Glad

Fiddeli
2008-04-22 10:10
0

Jag spänner mig också hela tiden utan att jag tänker på det, även när jag sover. Vaknar ofta med händerna hårt knutna, har även en bettskena för att minska spänningarna i käkarna när jag sover.

ejanu
2008-04-22 13:42
0

igår prövade jag Floating där man ligger i salt vatten och flyter i 45 min.avstressande men första gången var det svårt att koplla av.man känner sig mörbultad så man hoppas det blir bättre då är det värt pengarna 400 kr.

Zuzzi
2008-04-23 13:40
0

Hm konstigt det där, å var ju inte ensam om detta heller nä. Ni har inget trick på vad man kan göra, för det är ju jobbigt för kroppen att vara spänd så??!!

ejanu: Hur känns det nu efter floatingen?

Rita-S
2008-04-23 13:46
0

jag brukar spendera tid med stressboll faktisk. Vet inte riktig om jag kan säga det hjälper men jag tror jag har mindre spänningar i nacken.
Sen går det att köpa sådan gummi eller silikonskydd till tänderna, det kan avlasta vid käkebitningen, särskilt när man sover
Annars tycker ajg spikmattan hjälper mig med mina spänningar i ryggen, och tro mig det hjälpte faktisk under förkylningen med :O Det lossnade bättre i lungarna i typ en timme efter jag låg på spikmattan!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Bettan49
2008-04-25 23:23
0

GråterJa vem gör inte det. Har ätit Somadril i snart 40 år för mina spända muskler. Nu är ju den medicinen indragen från 1 juni så jag kämpar med nedtrappning. Det går då inget vidare. För jag spänner mig ännu mer nu.

Axlarna sitter uppe vid öronen. Hela kroppen har intagit försvarsställnig. Fötterna krampar. Men hörde från en väninna att floating är det mest underbara man kan göra som Fibrosjuk det gäller dock att inte köra bil själv efteråt. Då är det vila som gäller.

ejanu
2008-04-27 23:17
0

Det känns inte så bra har haft jätteont i musklerna efter men det skall visst ta två tre behandlingar innan man kan ge sig hän åt denna nyhet.

Misimurf
2008-04-28 00:04
0

# 9 varför ska Somadrilen dras in? Jag har ätit Somadril comp förut och tyckte att de hjälpte lite mot värken men jag kunde inte ta dom för jag vaknade mitt i nätterna och var klarvaken.

Lite OT men jag blev så nyfiken vad orsaken är.

Mettan
2008-04-28 00:32
0

Somadril dras in p g a biverkningarna och det finns ingen ersättning.

mongu
2008-04-28 09:14
0

Somadril dras in pga att den är attraktiv för missbrukare. Det är beslut som tagits av den Europeiska läkemedelmyndighetens kommitté, CHMP.

Riskerna anses va större än nyttan.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Pisan
2008-04-28 10:00
0

Jag är ren riktigt spänd typ… Glad Spänner mig t o m när jag sover.

Princess Sparkle
2013-10-16 06:37
0

Våra spänningar är ju vårt problem, det är ju därifrån all värk kommer. Blev rekommenderad att prova spikmatta ca 30 min. varje dag och meditation. Finns jättemånga bra appar man kan använda sig av. Börja med 5 min varje dag och öka på när du slutat känna dig stressad över meditationen.

fein
2013-10-16 06:57
0

Jag är precis likadan jag också. Vaknar helt superspänd i hela överkroppen. Funderade på om det har med den mjuka memoryskummadrassen att göra, men antagligen är det väl ingen skillnad oavsett vad man sover på;)

Rita-S
2013-10-16 06:58
0

#16 fast det kan vara madrassen likaväl som något annat. Jag har Sensus memoryfoam/foam mix madrassen till Jysk, och den är kalasbra åt mig. Vanlig memoryfoam från tempur gör mig värre än jag är med vanlig skum madrass dock.

fein
2013-10-16 08:16
0

Jag har också en sensusmadrass (tjock bäddmadrass) och har haft den i kanske fem-sex år sådär. Kan dock känna att det är svårt att ta sig upp ur sängen och funderar på om kroppen spänner sig för att madrassen är så mjuk att musklerna spänner sig för att man upplever det som att man ligger lite "bottenlöst". Har funderat på att lägga något fastare mellan resårbotten och sensusmadrassen och se om det gör någon skillnad:)

[JeanetteK]
2013-10-16 08:46
0

Jag spänner mig också omedvetet. Försöker med avslappningsövningar och det funkar okej ibland och ibland inte alls. För tillfället ha jag en period när jag biter ihop käkarna framför allt på natten men även på dagen. Får nog ta och skaffa mig en bettskena snart.

När det, som nu för mig, har varit en period som varit för fullspäckad då kommer spänningarna som ett brev på posten.

Malinsson
2013-10-21 20:49
0

Japp, jag är en till med spänningar.

Tar Norgesic alternativt Alvedon + Paraflex. Vid värre muskelspänningar/-kramper lägger jag i undantagsfall till en liten mängd Stesolid.