Att gå ner i vikt..
Hej allihopa!
Har enormt dåligt självförtroende och kämpat i många år med min vikt. Har provat med att träna hemma, simning, cykla, promenader. Men kroppen har blivit så trött och jag blir mest bara liggande i sängen.. Numera har jag väldigt svårt att simma, räcker med några simtag så vill kroppen krampa ihop. Att cykla blir påfrestande för knäna och fötterna. Promenader kan jag ta, men inte alltför långa.
Jag undrar om det finns någon som har tips på träning för att gå ner i vikt, som man "orkar" med? Nu kan jag ju tänka mig att det är väldigt individuellt och så men skulle bli jätte glad för olika tips. 🙂
Tack på förhand för svar! 🤗 ❤️
Hej
Jag har exakt samma problem som du. Har svårt att träna pga värk men gör det ändå, men rör mig ändå för lite. (Programmet Vem kan slå en pensionär är lite too much för mig som knappt kan ta en promenad utan smärta)
Jag försöker gå på gym 2 ggr i veckan och varmbassäng 1 gång och stå ut med att jag får ont. På något sätt måste ju även vi med svåra symtom fi röra på oss och jag blir inte bättre av att bara vila.
Men det är tufft ibland, det är det.
Karin
Hej Karin!
Ja vi får göra så gott vi kan, men när (min kropp-/) kroppen säger stopp då är det stopp.
Oj du låter lite som "fit for fight" ändå, vad bra du kämpar på! Och som sagt, man gör ju inte mer än vad man klarar av. :)
Vad är det du gör för något på gymmet? Varmbassäng är något som lockar, men då måste jag åka ca tio mil.
Idag har jag faktiskt provat på något nytt, jag har provat på promenad med gångstavar. Vet dock inte riktigt vad jag tycker om det ännu, måste nog prova det fler gånger för att få en känsla av det. :)
Jag brukar (okej brukade…) yoga lite här hemma för mig själv. Har en bra instruktionsfilm som är väldigt basic men lugna övningar. Tycker att det hjälper just för att stärka upp lite och ge lite kraft för t ex promenader.
En annan sak som jag har haft mycket användning av är mindfulness. Jag har en hel del ångest och annat och detta funkar väldigt bra just att stilla sitt inre och rensa upp bland tankarna. Just när man känner krav och press att göra något - som i ditt fall att du vill träna - så låser man ju ofta sig själv. Då kan detta hjälpa till att ge lite lust att göra något i stället för att man måste.
På gymmet eller sjukgymnastiken är det cykling, bålstyrka, ryggövningar, gummiband, armstyrka, balansträning MEN absolut inga tunga vikter eller så utan mer cirkulation och balans.
I bassängen är det lätt rörelse, joggning och lite för armar och ben. Problemet för mig är att det egentligen inte är trötthet utan smärta som sätter stopp.
Ja, jag låter nog som att jag är på gång fast sanningen att säga är det nog så att jag tvivlar mkt på träningen. Jag har flera diagnoser: fibro och myofasciellt smärtsyndrom och är också försvagad i kroppen rent muskulärt (pga extrem orörlighet en längre period). Ibland vet jag varken ut eller in.
Jag hoppas nu kunna vända och bli lite starkare på lång lång sikt och gå ned i vikt på köpet.
Karin

Ändra kosten. Det hjälper väldigt mycket. orkar man inte träna så ät nyttigt istället. skippa allt extra socker tex. Man behöver inte ändra så mycket för att det ska hjälpa.
kan ju tillägga att jag också har problem med träning men började att äta nyttigare och det funkar för mig.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag har svårt att gå ner i vikt. Men jag tror mkt att alla medicner gör sitt. Jag har 2 barn(6 resp 1 år), 4 kaniner, 19 marsvin, 1 hund & håller på att starta upp egen firma(hunddagis) Jag går mellan 7-10km/dag. Äter frukost, lunch, mellanmål & något på kvällen. Visst blir det något onyttigt.Börjar dagen med en energi dricka ist för kaffe.
Jag har bla Fibro & bechterews. Vissa dagar bär kroppen inte. Men jag vägrar låta mina sjukdomar bestämma. Även att den gör det
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Hejsan. Jag gör yoga och märkee att det faktiskt tom kan hjälpa lite mot smärtan för man stretchar och mjukar upp kroppen. Ibland går set bättre och ibland sämre och vissa positioner har jag svårt för men då kan man alltid lägga sig i barnets position och vila. Är Jag riktigt kass orkar jag inte ett helt program men det kan ändå kännas skönt att göra lättare övningar bara för att få kroppen att slappna av lite. Har ett kort program med medicinsk yoga jag försöker göra. Försökte ladda upp det här men det gick inte. Går kanske att googla? Det är med bilder så man ser hur man ska göra. Lycka till.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Tack för fina tips alla! :)
Yoga och mindfulness har jag funderat på ett tag, kanske dags att ta tag i det?! :)
Kosten är lite si så där kan man väl erkänna. Det är inte jag alltid äter varje dag, eller vid alla måltider. Och inte efter tallriksmodellen.. Men det går nog att lära in. ^^
Har pratat med en dietist och hon menade att jag skulle äta mera råkostsallader ist för vanlig sallad, och det har jag inget emot. Skippa vitt bröd och äta efter tallriksmodellen, fast halva tallriken "grönt". Och att börja äta frukost regelbundet, kommer kännas knepigt..
Sen så det här med sötsuget, det har gått från 3 - 8 (,på en skala från 1-10) på bara några år. Har ni några bra tips på det som stillar och fungerar bra för er?
Har jag frukt hemma så tar jag självklart en, men det är så attans dyrt nu för tiden.
Försök äta nåt lätt till frukost, typ skorpor eller lite yoghurt, bara du får i dig något. Smoothie kan vara bra, min standard är 1 mosad banan, lite yogurt och några frysta bär, typ jordgubbar. Gott, nyttigt och lätt att äta på morgonen när man inte är så sugen på nånting. Försöker också få bort mitt godissug, det här "trist-ätandet" som en dietist kallat det. TV på kvällen och godissug så in i… Så jag försöker med typ nötter och liiite torkade bär, söta de med men naturligt iaf. Och begränsningar är väl det viktigaste. Just nu är favoriten hackade röstade hasselnötter (tar två minuter att hacka och rösta lite lätt i stekpanna, så får man fram smaken) och några torkade tranbär. Det funkar för mig iaf :) lycka till!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.