Samma verksamma ämne
Det finns massor av mediciner med samma verksamma ämne. Om man inte tål en sort, men en annan, t.ex. jag tål Tramadol Actavis bättre en Tramadol Hexal, då är det alltid någon som säger: men det är ju samma, så du kan ju inte må dåligt av en sort! Jo, så är det. Det är olika ingredienser i kapslarna och det kan påverka. Samma med tabletter, det kan vara olika ingredienser där med, så man kan må dåligt av den ena sorten, men inte den andra. Jag har försökt få Tramadol Actavis utskrivet, men de skriver ändå ut Hexal, som tur är så kan man välja en annan sort när man beställer via internet :)
Har du samma problem med någon medicin?
Jag har inte råkat på något sånt problem själv. Jag kan ta orginala eller synonympreparater om varandra utan problem. Det ända jag har märkt är att ibumetin och dess synonymer får jag ingen lindring på något från. Jag kan lika gärna äta sockerbitar typ.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Vet flera som säger samma sak och be din läkare specificera noga när han skriver receptet - att det inte får bytas ut.
Jag har märkt att vissa märken fungerar sämre/går ur kroppen snabbare än andra.
Ja jag ska ta upp det på nästa besök. Kanske skulle fråga om jag får prova Tradolan istället, jag gillar inte kapslar, jag får gaser av dom :(
#3 jag får ju Tradolan på recept, men ofta byter apoteket ut mot Tramadol istället - allt efter vad som är billigast. Dom flesta sorter funkar för mig, men jag vägrar några. Så jag tror det är viktigt att verkligen poängtera för läkaren att han skriver "får ej bytas" på receptet för att slippa krångel.
Jo det är viktigt, annars byter dom eller man får betala mellanskillnaden.
Men vad dum jag är.. jag kan ju faktiskt byta ut Tramadol mot Tradolan själv när jag beställer via internet. Jag får nog betala hela summan, (tror det är under 100 kr iaf) men då kan jag testa innan jag pratar med läkaren. Det är faktiskt bra att man kan välja mellan olika alternativ när man beställer. Har gjort så när jag fått Tramadol Hexal utskrivet, då har jag valt Actavis istället, eller om det funnits, Tiparol eftersom de finns i burkar. Hatar blisterförpackningar! :)
Jag tål inte vissa ytbeläggningar på tabletterna så de får aldrig byta mina tabletter på apoteket. Om jag får fel så mår jag jätte illa och börjar svettas och blir yr.
jag får tramadol på recept, men blir jättesjuk med kräkningar, yrsel och kallsvettningar av dem oavsett tillverkare. Så jag hämtar alltid ut tradolan, på dem mår jag precis som vanligt, fast med mindre ont😃
Nu har jag beställt Tradolan, det ska bli intressant att se om det blir någon skillnad mot kapslarna. Jag blir väldigt uppblåst mot eftermiddag och kväll, och jag vet inte om det beror på kapslarna. Men snart vet jag :)
Nu har jag testat Tradolan och jag märker faktiskt skillnad. De är mycket lättare att svälja och dessutom så blir jag inte lika uppblåst av dom. Jag har två uttag kvar på mitt recept på Tramadol, sen ska jag be att få Tradolan utskrivet och att det inte får bytas ut. Det borde ju inte vara något problem tycker jag.
För mig är det tvärtom, mer biverkningar av tradolan än tramadol. Lustigt hur det är. Vet att med omeprazol finns det en sort som är vita kapslar o en med gula. Den gula ger mer halsbränna o den vita tar bort den. Minns dock aldrig vad den heter spm funkar.
Ocensurerat, ärligt och precis som det är. FruJag.blogg.se
Vilka biverkningar får du av Tradolan? Ja det är knepigt att man reagerar så olika.
Hej! Jag får klåda i huden, inga utslag.. det bara kliar hemskt mycket och överallt! Både av tramadol och tradolan, med tradolan är det lite lindrigare. Det här med uppblåsthet, det får jag av tramadol.
Nu har jag testat mig fram. Jag tål Tradolan mycket bättre, mina magbesvär försvinner och jag slipper knapra Omeprazol. Hämtade ut Tradolan häromdagen, och fick då betala fullpris 100 kr för det.. men jag ringde vc igår och förklarade läget, så jag får nu Tradolan på recept som inte får bytas ut. Härligt att slippa magknip! Inte kul att vakna på nätterna och morgnarna med och uppkörd mage. Kapslarna kanske är svårsmälta för mig? Något måste det ju bero på.
Däremot vet jag inte om mina svettningar beror på tramadol eller kärringkrämpor. Ska till tant-doktorn idag och fråga :)
#14, min man som äter tramadol han med, dock inte av samma anledning. Han får väldigt svettningar av medicinen. Är precis blöt i huden, särskilt om han tagit innan han ska sova. Men även annars.
Ocensurerat, ärligt och precis som det är. FruJag.blogg.se