Ny med fibromyalgi
Jag har under lång tid haft oförklarlig smärta i hela kroppen och först nu i veckan fick jag komma till en sjukgymnast som ganska snart konstaterade att jag med stor sannolikhet har fibromyalgi. Det kom som en liten chock för mig, jag tänkte mest att han skulle kolla för att utesluta så nu är allting lite upp och ner.
Problemet är att nu har jag ondare än någonsin, jag reagerar på allt. Innan kunde jag ignorera smärtan och göra saker trots att jag hade ont, jag var dålig på att lyssna på min kropp. Men nu när jag fick rådet att lyssna på när kroppen säger ifrån så säger den ifrån hela tiden. Är det någon annan som upplevt samma sak?
Jag är överrörlig också, speciellt i min rygg och nacke och tränade cirkus i flera år när jag var yngre så jag är fortfarande väldigt rörlig och ganska vig. Kan detta vara ett problem? Behöver jag sluta stretcha?
Förlåt för alla frågor, men jag är ganska förvirrad och lite orolig över allt nu.. Tacksam för svar
Hejsan och välkommen!
Jag har både fibro och är överrörlig. Det senare är ett stort problem speciellt för nacken. Var också vig i min ungdom och idag är nacken väldigt rörlig och jag får attans ont efter undersökningar.
Jobbar du idag? Om du inte har fått diagnosen på papper, så se till att få det av läkare, för det är alltid bra att ha.
Har du någon smärtlindring?
Se till att vila ofta och försök att slappna av. Jag kan tyvärr inte läsa pga händerna, (orkar inte hålla i en bok) så jag använder mig av tv:n.. bra serier gör att jag inte tänker på smärtan som jag har varje dag. Migrän får jag lätt när jag överansträngt mig. Är det något du känner igen?
Många frågor :)
Tack för ditt svar!
Jag pluggar på högskola för tillfället, är 23. Och jobbar vid sidan av, men än så länge har jag inte haft så ont att jag behövt vara hemma och missat en massa. Min sjukgymnast sa att jag kanske inte behöver en diagnos på papper, men du rekommenderar det alltså?
Jag äter ingen smärtlindring, har inte fått det. Har IBS så kan inte äta vanliga värktabletter som Ipren och voltaren (har dock provat men det funkar inte) och alvedon har jag överkonsumerat så det är jag förbjuden att äta. Så just nu går jag inte på något och det börjar bli lite frustrerande…
Jag har alltid huvudvärk men ofta när jag ansträngt mig så blir den extrem, har dock aldrig haft migrän..
Såhär i början har jag väldigt svårt att veta vad jag får göra och inte, jag är van att hålla igång mycket trots smärta, men borde jag ta det lugnt mer?
Hur har du gjort när det handlar om att berätta för människor runt dig, har du sagt att du har fibromyalgi eller har du hållit det för dig själv?
Det är alltid bra med dokumentation då du kan bli sämre (förhoppningsvis inte) och kan behöva det vid kontakter med läkare och FK. Begär gärna journalkopior också. Hellre för mycket pappret än för lite :) Annars kan någon också säga att sjukgymnasten inte sagt så osv. Jag vill ha papper på allt! ^^ Jag säger att jag har fibro om det kommer å tal om hur man mår mm, men tyvärr märker jag att folk inte tar det som en sjukdom, inte många som vet vad det innebär. Lyssna på kroppen. Du lär dig snart Vad du orkar och inte. Vad som kommer surt efteråt. Om jag dammsuger så har jag värk upp till två dagar efter.. Det är jättebra att motionera men att lyfta tungt är väl inte att rekommendera. Gör det du orkar, du ska ju inte få så ont att du inte kan röra dig. Det här med fibro är så individuellt. Du behöver träffa en läkare som undersöker ordentligt och som kan det här med fibro. Det är jättebra att du klarar din vardag Ian att behöva vara hemma men du kanske behöver annat smärtstillande eller antiinflammatoriskt läkemedel. Jag har använt Citodon men nu har jag Tradolan. Det funkar ok. Har ju värk dagligen men men det blir uthärdligt med Tradolan. Har också ibs men kommit på att magen blir sämre av kapsel-läkemedel.. tablettform passar min mage bäst :) Läs lite på fibromyalgi.se om du vill, där finns mycket bra info!
Okej, ska kanske kolla upp med en läkare då!
Jag har märkt att vissa saker jag gör inte fungerar lika bra längre, har tidigare styrketränat en hel del, men nu orkar jag knappt hälften så mycket… Lite surt då jag tyckte om det! Men får hitta andra former av träning som passar för det blir mycket värre om jag inte rör på mig alls..
Tack för dina svar! Jag är lite förvirrad nu i början och även lite chockad då jag trodde att de gjorde undersökningarna för att utesluta fibro och så får jag veta att det är det jag har. Känns bra att veta att man inte är ensam, även fast det känns så ibland, när folk inte riktigt förstår och så…