Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: fibromyalgi
Läst 5770 ggr
[Emmis1984]
1

Vilket B12 preparat tar ni?

Jag läste på fibromyaligiförbundets sida att man bör välja B12 vitaminer med hydroxokobalamin istället för Cyanokobalamin. Då den ger större ökning av B12 plus att det håller sig längre. Sedan är det inte farligt om det tas i extrem stora doser som då Cyanokobalamin kan vara. Jag själv har köpt B12 vitaminer receptfritt på Apoteket och jag ser att det innehåller det mindre bra innehållet av Cyanokobalamin. Inte för att jag har tänkt överdosera men man blir betänksam över vad man stoppar i sig. Vad jag förstår så kan man endast begära det bättre B12 preparatet via läkaren? Hur ställer ni er till frågan och vilket preparat tar ni? Vilket rekommenderar ni att jag bör välja?

Rita-S
0

jag har tyvärr ingen erfarenhet med B12, fast jag har funderat på att prova ta B12 tabletter regelbunden och se vad som händer faktisk.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

[Lilla Fröken]
0

Jag tar en Behepan varje dag (receptbelagt) och det har inte hjälpt mot värken ett dugg. Har gjort det sedan ca 15 år.

Malinsson
0

Jag har inte hört om de där två olika alternativen. Jag står på B12-tabletter sedan länge. Tar också Behepan, eller ett likvärdigt alternativ. Behepan är receptfritt men jag får också det på recept då jag får brist annars.

[Lilla Fröken]
0

#3 Bra att du rättade mig :)

mongu
0

Jag tar B12-sprutor subcutant 1 - 3 ggr/vecka. Det är pga ME men ME går ju hand i hand med fibro.

Hjälper mig med den värsta hjärndimman.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

JodineFritzl
0

Jag fick Behepan utskrivet av läkaren, enda symptomet jag fick var mer finnar än vanligt, ingen skillnad med värk eller så.

hansson57
0

Tänker såhär: Varför ta B 12-tabl. om man inte behöver. För några år sedan upptäckte läkaren att jag hade B 12-brist. Fick sprutor i början och sedan tabletter. Redan efter 3 injektioner kände jag mig piggare. Tröttheten som jag hade känt, minskade avsevärt. Kan tillägga att, bara knappt ett år tidigare var blodprovet helt normalt. Och värken, ja den fortsatte som vanligt.

mongu
0

Jag tar B 12-sprutor 1 - 3 ggr/vecka. Men då har jag ME och det har visat att B 12 + Folacin hjälper till att få bort en del av den värsta hjärndimman. Det stämmer tycker jag märker skillnad om jag glesar ut mina sprutor.

Det är inte farligt att ta B 12 då överskottet inte lagras i kroppen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

hansson57
0

Nej du Mongu, farligt är det inte, men kanske onödigt😉har småländskt blod i mig så jag tänker lite på pengarna. Jag äter också Folacin.

Nej nu får man väl tänka på att hålla kväll. God natt alla.

mongu
0

Men jag har inte enligt prover brist på B 12 men när jag tar detta så mår jag så mycket bättre. Orkar va med mera och får inte denna hemska hjärndimma som jag får annars.

Då kan jag inte se att det är onödigt på nåt sätt. Varken pengamässigt eller för mig själv. Oavsett vilket blod man har i sig.

Ha en bra dag! Mongu.

hansson57
0

Erkänner, att  jag har fel.

sdm_b
0

jag käkar behapan och folacin regelbundet

[Mustangcab]
0

Jag tar b12 och tiamin varje dag samt B-vitaminkomplexet.