Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettövrigt-smärta
Läst 1866 ggr
[Lilla Fröken]
0

Hälsporre

Det gör så ont.. jag går runt i foppatofflor ständigt hemma, aldrig barfota eller i strumplästen. Det har fungerat bra. Men nu, helt plötsligt, så gör det fruktansvärt ont, jag kan inte stödja hälen alls och jag belastar ju så fel när jag få gå på framfoten, och det värker i båda benen/knäna. Har ringt sg för råd, annars får jag väl söka läkare. Tänk vad skönt det vore med en kortisoninjektion rätt i foten! :) Just nu så skulle jag inte ha något emot det. Har jag fixat att få en i stortåleden, så kan jag ta en i hälen med.. 

Har man inte ont på ett ställe, så har man det på ett annat. Tröttsamt är det. Gnäll och gnäll! :)

Rita-S
0

Aj! Hälsporre har jag haft en gång, det var _ont_!! Hoppas det går över snart då! vad jag minns sa min läkare att hälsporre får man vänta ut och inte belasta för mycket, tur jag hade krycka, så jag stödde mig på den och trampade fram på foten så gick det bra.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Lilla Fröken]
0

Det är jobbigt, jag har haft problem i flera år, det blir värst på sommaren. Nu är det bättre, men jag måste ha speciella inlägg snarast, för knäna tar stryk av att jag inte går bra till 100%.

russin
0

Jag gick med hälsporre i flera år och det var fruktansvärt. Det enda som till slut hjälpte var att få ortopediska gjutna iläggssulor. Nu har jag varit besvärsfri från just hälsporre i 1,5 år och det är underbart.

I börjar var jag tvungen att ha dom jämt - både ute och inne. Numera är det mest i inneskorna jag använder och i uteskor om jag ska gå en riktigt långpromenad. Barfotaläge är big nono så länge man har hälsporre.

Ett annat tips, men som är ännu dyrare men som hjälpt mig med både hälsporre och med mina onda knän och det är MBT skor. Svindyra, men har för mig varit värda varendaste öre - även om jag säkert aldrig kommer få råd köpa fler (har sandaler och gympaskor i MBT) 😉

[Lilla Fröken]
0

Har testat MBT men mina leder och foten klarar inte det, får ont av minsta höjning på sulan, så jag kan inte ens använda mina walkingskor. Ska till ortopedtekniska om en månad, men nu måste jag ju jaga höstskor som de kan göra inlägg efter.. Det är så himla svårt att hitta skor tack vare vänsterfoten och den ömma stortån/knölen.

hansson57
0

Stötvågsbehandling är tydligen en väldigt effektiv behandling.

Min man blev så gott som smärtfri efter tre behandlingar. Han fick ytterligare ca fyra behandlingar och är fortfarande efter 2 år nästan smärtfri. Ibland finns det "proffsbehandling" att tillgå fastän man tillhör en VC i en av Sveriges minsta kommuner.🙂

Lycka till era stackare.

Ingrid

[Lilla Fröken]
0

Jag ska till en ortoped på tisdagför en ny kortisoninjektion, ska prata lite mer med henne eftersom sjukgymnasten undersökt min fot noggrannare och jag ska fråga om råd. Det är jobbigt när hela senan under foten ömmar, från häl till stortå.