Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 11600 ggr
Razzora
0

Mjukdelsreumatism = Fibromyalgi?

Fick diagnosen igår via ett brev som skulle till arbetsförmedligen. Då jag redan har HMS (Hypermobiltets syndrom) sedan innan då jag har fruktansvärt ont i leder och haft det så länge jag kan minnas. Men nu skulle läkaren gå igenom hela mig så att AF skulle få en helhets bild på mina problem så att jag inte ska behöva söka jobb över hela landet då jag har stora problem att gå och att åka bil, buss, tåg osv. 

Men då såg jag förutom HMS att jag då skulle ha mjukdelsreumatism och det jag hittade på nätet var att på vissa sidor så var det samma sak som fibro och på andra sidor kunde det vara en del utav fibro. Jag skulle tro att hon gick på att jag har fruktansvärt ont i stort sätt varje muskel och led + mycket långvariga migrän attacker.

Blir väldigt fundersam på det hela, så då tyckte jag att en fråga här kanske kunde göra mig klokare.

/Razzora

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Rita-S
0

Det är inte det att det är samma sak som fibro. Utan exempelvis karolinska (blant annat) räknar fibromyalgi som tillhörande mjukdelsreumatism. Med andra ord kan mjukdelsreumatism vara många olika smärtsjukdomer, blant annat Fibromyalgi.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Razzora
0

Så bra att få svar, för jag höll på att bli tokig av att inte få reda på om det var fibro eller om det var en annan smärtsjukdom som det rörde sig om. Blev bara lite paff att läkaren inte hade diskuterat det med mig innan hon skickade iväg intyget…

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se