Arga Doktorn på SVT
Idag var det ett väldigt intressant avsnitt, de handlar om EDS. Att det ska vara så svårt att få remisser och att få diagnoser. Jag har utretts för det, men det var inte vc som remitterade (de har aldrig ens tänkt på fibro; det var FHV som gjorde det)utan det var en privat läkare som gjorde det. Ibland är det värt vartenda öre att gå till privatläkare som inte subventioneras av landstinget. Jag hoppas att fler inom vården lär sig av detta med smärtor och inte bara säger ar det bara är att träna. För mig tog det 11 år att få min fibro- och överrörlighetssyndromdiagnos.
Jag har sett båda avsnitten som gått. Det första avsnittet handlade om en tjej som fått en stroke vid 16 års ålder p.g.a. p-piller. Hon var flera gånger till VC p.g.a. plötslig stark huvudvärk och hon var in på akuten så pass som dagen innan hon fick sin hjärn-infarkt men de skickade hem henne trots alla tecken utan att göra en enda undersökning. Sedan hade hon inte fått ordentlig rehabilitering. Hon hade svårt att röra ena sidan av kroppen. Jag blev så förbannad när jag såg det avsnittet, och även det om EDH. Fy fan för vissa läkare, förlåt för språkbruket! Och politikerna 😡
Usch ja det är skrämmande att den svenska sjukvården är så pass dålig. Jag blev också bollad runt i sjukvården under nått års tid. Jag tackar innerligt min sjukgymnast som bad min läkare att remittera mig till reumatologen. Jag hade annars aldrig kommit vidare. Jag blev jämt hemskickad med smärtstillande och rehabövningar. På reumatologen gjorde dom alla möjliga tester och senare fick jag diagnosen fibromyalgi. Jag kan bara säga som nu sist jag var hos läkaren så blev där inte mycket till undersökning. Nä han undra ist vad jag trodde det kunde beror på att jag hade yrsel, huvudvärk och synfenomen. Sedan fick jag ta några blodprov och gå hem ? Jag blev inte mycket klokare än innan besöket. Han skrev dessutom ut migränmedicin fast att jag sa ett flertal ggr att huvudvärken är inte den huvudsakliga biten av mitt problem utan tröttheten och yrseln. Sitter här nu mer frustrerad än någonsin.
Jag är fortfarande lite bitter över att mina smärtor inte togs på allvar när de började för drygt 10 år sedan. Jag hade också kraftiga ensidiga ansiktssmärtor (migrän vet jag nu men ingen läkare nämnde det), på ett avstämningsmöte med en nybliven läkare och arbetsgivaren, så ansågs detta vara psykiskt och jag blev bara vidare sjukskriven deltid om jag"pratade" med min personalledare en gång i veckan. Det var hemskt att inte bli trodd. Jag vägrade Och fortsatte jobba. Och sen läkare som säger att det bara är att träna utan att ens peta på mig. För de fick ju de göra själva eftersom de hade stillasittande jobb.. Är så glad över att jag har hel sjukersättning, men det blir långa och enformiga dagar. Att ha både fibromyalgi och överrörlighetssyndrom är pest, man får ständigt förklara varför man är så öm överallt. Tack och lov att huvudvärken blivit mycket bättre iom blodtrycksmedicin. Det var hemskt och med yrsel på det hela. Jag följer Arga doktorn på Facebook, det är riktigt intressant!
LillaFröken : Jag får ingen blodtrycksmedicin som kan hjälpa min yrsel och huvudvärk. Mitt blodtryck var i underkant. Har alltid haft lågt blodtryck men inget extrem lågt. Men det känns fel att ta migränmedicin när jag knappt har någon extrem huvudvärk, det är mer yrsel och synfenomen. Inget som håller mig liggandes men ändå väldigt obehagligt och oroande. Jag börjar mer luta åt att testa nån annan medicin (går inte på nått nu) men vet inte vad!? Jag läste nånstans om att anti- depressiva skulle kunna hjälpa till med fibro. Lillafröken: vad går du på? El du har endast blodtrycksmedicin?
Har du provat migränmedicinen? Annars kan det ju bara värt att prova en gång iaf. Jag använder Tramadol och Alvedon förutom mina dagliga astmamediciner, vitaminer och Losartan för blodtrycket. Ibland tar jag en Sobril för muslelspänningar då jag inte tål Paraflax tyvärr. När jag har migrän så får jag ofta yrsel och ont bakom ögonen, det behöver inte vara en hemsk huvudvärk, då hjälper Sumatriptan så bra. Har använt Citodon tidigare i flera år, men Tramadol hjälper mycket bättre. Men det tog några veckor att vänja sig vid det :)

Migrän kan ju visa sig på många olika sätt. En del får hemsk huvudvärk medan andra får det inte.
Har du sökt för detta och vad säger i så fall din läkare? För det finns även andra sjukdomar som kan ge synfenomen. Så om du inte pratat med läkare om det tycker jag du ska göra det.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag har varit hos doktorn 2 ggr för detta. Nu sist fick jag migräntabletter. Tabletter som jag inte vet när jag ska ta? Jag har som sagt ingen jobbig huvudvärk men yrseln och tyngd känslan i huvudet är där. Ska jag ta en tablett nu då? Ja jag får väl ge det ett försök. Jag blev varjefall inte mycket klokare efter mina läkarbesök. Ibland känns det som om att läkaren tar närmsta diagnos och hopps på det bästa. Varför inte gå till grunden med problemet? Nä det är kostsamt och tidskrävande kan jag gissa. Jag har en känsla av att jag bör kolla upp mina ögon hos en optiker el ögoläkare för att få svar på mina undringar.
Den där tyngdkänslan känner jag igen. Jag brukade säga att det kändes som en blyklump i huvudet. Prova att ta en tablett. Då vet du ju om det fungerar eller inte. Jag blev överlycklig när jag upptäckte att Sumatriptan fungerade för mig. Tog en för en timme sedan också, det börjar med värk bakom ögat.. Att gå till en optiker är ju inte heller helt fel.