Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: prathörnan
Läst 2586 ggr
Myrrami
5

Vill bara säga upp mig.

Jag är så ledsen i dag.

Förra veckan hade jag bett om ledigt men inte fått det. Efter det fick jag en ganska elak inflammation i axeln och fick åka till läkaren och få en cortisonspruta i axeln och läkaren sjukskrev mig heltid två dagar och halvtid tre dagar.

Jag jobbar hemifrån eftersom företaget jag jobbar för ligger på annan ort. På fredagen jobbade jag min halvdag från stugan i stället eftersom barnen ville komma dit och det inte spelar någon roll för jobbet var jag sitter så länge jag har internet och mottagning på mobilerna.

I dag har min chef skickat ett mail från vår gemensamma mailbox med ämnet varning "mitt namn" till en kompis som jobbar på ett helt annat företag utan någon relation till företaget jag jobbar på. Där har han bett om hjälp att formulera varning om uppsägning och har bland annat specificerat mina sjukperioder under min anställning.  Det är information som jag inte ville att han skulle lämna ut. Och de kräver att jag i ett års tid skall lämna in sjukintyg från första dagen.

Han pratar inte med mig om något av det här och svarar inte på samtal eller annan kontakt.

Till på köpet har de lönebidrag för att jag har fibron och ett diskbråck som kan göra att jag blir sjukskriven. Jag tycker inte att 12 sjukdagar sedan början på december är så mycket.

Så nu vill jag bara säga upp mig och aldrig mer prata med dem. Är jag småsint?

Malinsson
2

Fy fasen, vilken jobbig och svinig situation. Jag har inga bra råd att komma med. Vill mest bara skicka en varm tanke. Jag hoppas det löser sig på något bra sätt, vad det än blir.

Rita-S
3

Detta är något jag skulle tagit med facket direkt om du är medlem. Detta är intern information han inte har lov att delge utanför företaget alls! Sjukintyg från dag ett är dessutom inte något dom rakt av kan begära, utan det är sjukelönslagen paragraf 10a och 10b detta omhandlar där 10a är att försäkrinskassan kan ålägga en arbetsgivare att inhämta förstadagsintyg för att dom mistänker fiffel, och 10b är att arbetsgivare i särskillda skäl kan begära det om dom har en god anledning. Detta kan du alltså bestrida, om du väljer så, och begära dom redoviser för det dom anser är goda anledningar, och tar detta till diskusjon med facket.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

[Lilla Fröken]
3

Tänkte på detta med 12 sjukdagar.. är det på mer än 6 perioder? Har för mig att man ska ha rehabsamtal eller att de kan kräva intyg om man har 6 sjukdomstillfällen på ett år. Är inte säker på det. För många år sedan fick jag krav på sjukintyg från första dagen, då jag hade många frånvarotillfällen, men det var ju inga problem. Det är många som får såna krav, trots att det finns papper på sjukdomar. Så det skulle jag inte fästa mig vid. 

Vad gäller mailet så ser det ju inte bra ut. Kan du inte prata med AF om detta? Det är väl dom som hänvisat dig? Kan inte regler kring lönebidragsanställningar, men de har säkert andra regler än "vanliga" anställningar. 

Hoppas att du får rätsida på detta. 

Hittade detta på duochjobbet.se:

**Från och med den 1 januari 2008 så har alla arbetsgivare rätt att begära förstadagsintyg på Medarbetare. Finns det kollektivavtal på arbetsplatsen så är det alltid kollektivavtalet som styr.

Den nya lagen säger att arbetsgivaren har rätt att begära förstadagsintyg vid särskilda skäl såsom t ex misstanke om missbruk eller upprepad korttidsfrånvaro.

Begäran ska göras skriftligen av arbetsgivaren och där ska även anges hur länge medarbetaren ska lämna förstadagsintyg, max ett år.

Det finns inte styrt i lagen om vem som ska betala läkarbesöket och förstadagsintyget utan det är upp till arbetsgivaren om denne vill betala för detta.

Vanligt är att arbetsgivaren när den sätter förstadagsintyg på en Medarbetare även reglerar att det är företagshälsovården som skall utfärda detta.

Villkor om förstadagsintyg regleras i Lag (1991:1047) om sjuklön 10a§.
**

(min understrykning då detta antagligen gäller dig)

Rita-S
0

#3 som jag sa i #2.. :) Det styrs av lagen, och det skall vara en bra anledning, inte endast upprepade tillfällen utan dom skall även ha en anledning att begära intyget även då. De måste begrunda varför, och det är inte tillräckligt med att "jo men du har haft många tillfällen". Det måste finnas en mistanke till något som dom vill ta reda på lika förbaskat, så det är inte bara att klanka ett sådan krav på bordet rakt upp och ner. Vi har haft hur många som helst ärenden på min egen arbetsplats i den fackliga klubben där företaget anser sig ha rätt för att §10 a eller b ger dom rätten, men det skall altså finnas skäl ändå. Företaget jag jobbar på har fått backa i nästan alla ärenden våra medlemmarna har kommit med för att ftg endast sett på att dom KAN enligt lag, inte vad mer som krävs.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

[Lilla Fröken]
0

#4  Jag läste lite om lönebidragsanställningar och företagen ska ha kollektivavtal eller liknande. Att jag tänkte på att det kan vara andra regler för lönebidragsanställda beror på att jag har en bekant som jobbar så, men det är inte a-kassegrundande. 

Tror inte att det behöver vara en misstanke om missbruk av sjukfrånvaro, det är nog antalet frånfällen som gör att man kräver intyg. Så gör många företag, personligen tycker jag inte att det är något konstigt. Företaget står oftast för intygskostnaden, och har man skäl för sjukskrivning, så är det ju inga problem. Det har väl kanske med deras kostnader att göra, sjuklönen.

Rita-S
1

#5 som sagt är det inte fullt så enkelt att de bara kan klasta ett krav på bordet även om det står i lagen de har rätt att göra så vid upprepade tillfällen. De måste ändå dokumentera vilka skäl de har för att ge kravet, och vi i facket har aldrig accepterat bara "men h*n har varit mycket borta". Om anledningen till frånvaron är dokumenterat är det inte skäl för ett förstadagsintyg som allra första åtgärd, utan det skall in et samtal med den anställda tillsammans med företagshälsovården först. Jag har arbetat som facklig förtroendevald sedan 2006 till nu, så jag vet hur det fungerar med denna paragrafen då det är en av företagets (mitt eget altså) favoriter för att försöka göra sig av med folk de anser är "besvärliga" ;) Inom det fackförbundet jag är i har vi inte specificerat något annurlunda i kollektivavtalen som förbundet har utan tycker lagtexten räcker plenty, fast jag vet att där finns andra kollektitavtal som har tillägg till sjuklönelagen i sina avtal och därav skall man ändå kolla med sitt fackförbund om företaget har rätten på sin sida, och inte minst om de sköter det rätt. Företag gör skrämmande ofta fel, antigen omedvetet eller totalt med flit för att se om de släpper undan med det.

[Lilla Fröken]
0

Men varför har folk något emot detta med intyg om arbetsgivaren står för avgiften? Har man giltiga skäl, så borde det ju inte vara något problem. Och nu menar jag generellt, inte ts.

Rita-S
2

#7 det är ju en annan diskussion. De kanske känner sig mobbade av sin arbetsgivare, eller de känner arbetsgivaren mistänkliggör dom som "skolkare", eller några även känner att arbetsgivaren trampade på en öm tå i vissa fall (ingen ref till TS nu alltså). Sen finns det alltid sånna som skall bråka om något av ren princip. Det kan vara många skäl för att motsätta sig förstadagsintyg, och i bland är det så att en arbetstagare väljer att motsätta sig sånt bara för att de kan. Vi har haft ett gäng sådana anställda här på företaget som bråkar bara för att känna sig viktiga exempelvis. Nu säger inte jag att TS hör inne i en av dessa exempel, men det kan vara sådana saker som gör att andra än TS väljer bestrida ett förstadagsintyg.

[Lilla Fröken]
1

Hur går det för dig ts?