Fibro och graviditet?
Jag läser om många här som har fått sina diagnoser väldigt sent i livet och som dessutom redan har barn.. Själv har jag nyss fått diagnosen och är i det stadiet då man vill skaffa barn men är väldigt rädd inför detta nu. Nån som har skaffat barn med diagnosen given redan innan? Hur mådde du under graviditeten och efter?
Jag fick min diagnos i januari, kämpat i många år. Är nu gravid i vecka 19. Än så länge går det bra, men det är svårt att inte kunna ta de tabletter jag är van vid då det kan skada fostret. Det gäller ju att kolla upp innan vad man kan äta och inte äta. Så nu är det alvedon och citodon som gäller. Är ju ruskigt trött och medtagen hela tiden, men kan ärligt säga att jag gärna är det för jag vill så gärna ha ett barn till. Hur det går sen får vi se. Har en väldigt stöttande och underbar fästman som verkligen ställer upp och månar om min hälsa vilket gör allt så mkt lättare.
Lycka till!
Jag har haft fibromyalgi så länge jag kan minnas Jag är 33 år och har 4 st friska barn. Jag har mått olika under alla graviditeterna som alla andra gör tror jag men i alla graviditeterna har jag blivit bättre. min första graviditet var det bästa som hänt mig Fick första barnet när jag var 20 år och hade inte varit smärtfri en ända dag på många år. Men allt försvann. Jag var frisk som en nötkärna och mådde så bra i både kropp och sinne. för mig var det något jättestort att vara smärtfri en underlig känsla som jag inte kunde komma ihåg men helt fantastiskt. Jag har givetvis blivit mycket sämre med åldern. I dagsläget klarar jag inte ens av mig själv och så och så är det ju med fibromyalgi man blir sämre och sämre helt enkelt. Jag fick lov att sterilisera mig när jag var 27 år och det är det bästa beslutet jag har tagit efter min kropps förmåga vill säga. jag kan inte inta något hormonpreparat och det var ända lösningen för mig för att slippa tänka på att skydda mig för att bli gravid igen. Jag fick också sluta med de mediciner jag åt under mina graviditeter men på den tiden åt jag inte någon som behöver trappas ut utan det var bara att sluta ta dom. Det med mediciner är den svåra biten tror jag