Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettprathörnan
Läst 871 ggr
Zimba
2007-08-02 11:36
0

Sommarkatt.

Jag blir ständigt förbannad på folk som ger vika för sina barns el egna önskningar om en katt o sen när sommaren e över släpps den vind för våg.

Min mamma bor på landet och var enda sommar/höst så nog tusan kommer det katter, det har hänt oräkneliga ggr att det kommit en bil, öppnat dörren o kastat ut katter där. MORR.

Hon tar givetvis hand om dom, men ändå.

Varför kan inte folk fatta att har man tagit hand om ett djur, så e det ett livsåtagande, inte nån jävla leksak. GRRRRRRRSkrikandes

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

fibrogubbe
2007-08-02 12:27
0

Jag förstår att folk drar sig för de mycket höga kostnaderna för att låta en vetrinär avliva ett djur oc ännu högre om man inte själv tar hand om kroppen.

Jag har hagelbössa och har hjälpt flera med katter kaniner o hamster. Om man inte känner någin kan man ju försöka ringa nån jägarförening.

Att bara släppa ut borde vara straffbart  Varför inte en premie som för skrotbilar. Då skulle inte folk av ekonomiska skäl behöva göra så !!!!

dreamiz
2007-08-02 13:13
0

Man ska ju över huvud taget inte skaffa djur om man inte räknar med att ta hand om dom hela deras liv!
Tyvärr blir det ju också vanligare att även andra djur släpps ut nu, hundar, råttor, ormar, kaniner…
Jag har ett marsvin som satts ner i soprummet tex. Nä, det är grymt! Man måste tänka sig för innan man skaffar ett djur! O om det händer nåt som man inte kunnat förutse så man inte kan ha kvar djuret då ska man antingen hitta ett bra nytt hem eller avliva på ett humant sätt. Absolut inte släppa ut dom! Det är tamdjur och som ägare har vi skyldighet att ta hand om dom!
#0 Ja, jag blir också så förbannad på alla idioter rent ut sagt!

Rita-S
2007-08-02 13:26
0

jag blir bara helt förkrosat när jag läser om sådan.. jag orkar inte, klarar inte ta inn över mig sådan kjänslokallhet överför djur..
Jag har numera slutat öppna länkar på djur-relaterade sajter om folk skriver "men fy F*N!" och postar en länk, särskilt om jag ser kommentarer "hur kan folk gjöra så mot djur"

Jag mår så himla dårligt varje gong, och skulle jag läsa varända en skulle jag bli psykisk SJUK til slut. Så jag låter bli.. jag klarar bara inte

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

vanessa
2007-08-02 14:45
0

Då ska du inte till mig på Hittekatter ifokus. Det är en ständig kamp för att folk inte ska skaffa sig katter som leksaker som man sedan slänger. Förmodligen så tar de bättre hand om kramdjur som de skaffat. Fast nu har jag börjat kalla sommarkatter för åretruntkatter. För de dumpas när som helst. Men på landet så är sommaren vanligare och i städer när som helst under året.

Vi propagerar för att alla katter ska kosta att skaffa sig, och de ska vara märkta och registrerade. För då kan man spåra den ägare som dumpat den. Men man får ta allt bit för bit. Det går inte att frälsa så fort som man vill.

Angående kostnaden att avliva, så är den låg i jämförelse med hur det är att lida dag ut och dag in. Som de gör när de kastas ut. Den är inte så hög, under 1000 lappen. Kropparna behöver de inte ta hand om. Kostnaden ingår i avlivningen. Vill man göra en god gärning så låter man kropparna gå till veterinärhögskolan så att de har djur att lära sig på. Men det kostar att skicka dem.

Hoppas att du ber om tillstånd för att skjuta djuren, för det är inte lagligt på alla ställen. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

mongu
2007-08-03 11:52
0

Vi har alltid haft katter också när våra barn var  små. Men vi har aldrig låtit någon springa vind för våg.

Förstår inte hur de är funtade som bara lämnar dessa stackars djur. Nu är det ju inte bara katter utan även andra som ormar osv.

Det är så grymt öde dom går till mötes. Alla har ju inte lyckan att bli funnen utan får lida. Usch.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!